Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Glorocaster- Norges mest glorete Stratocaster


Anbefalte innlegg

Synes DIY- seksjonen er litt tam om dagen, og siden jeg har planlagt arbeid på en gitar, oppretter jeg denne tråden på nytt. Jeg har vært ute og fisket ut info fra Google, og limer inn det i den neste posten.

Hovedpoenget er altså at jeg jobber med bygge Norges mes glorete Stratocaster. Prinsippet er at hvis det er glorete og usmaklig, så skal det inn i gitaren. Så langt har jeg samlet følgende:

- En utrolig stygg kropp i metallicfarger. Som skapt for jobben.

- Hals, med påmontert selvlysende varseltape på headstock

- Selvbygd singlecoil- løpelys- sak. Tror jeg må putte inn to sett.

- Strobe, går på 1,5 volt

Ellers er hardware plukket fra litt over bunn- nivå, vi snakker om Seymour Duncan Duncan, Wilkinson, Sperzel og så videre. Tror dette blir bra.

Jeg klarer nok ikke å "redde" innleggene fra den forrige tråden, men får se an hva jeg klarer å bruke.

Edit:

Der var bildene på plass, og jeg valgte å beholde en del av kommentarene. Da blir det nye bilder på torsdag, tipper jeg, løpelyspickupen er ferdig!

La meg benytte anledningen til å oppfordre andre med med mer eller mindre nyttige tråder som vi kan kose oss med, til å gjøre det samme. Det var faktisk mye mindre jobb enn det jeg så for meg!

I morgen har jeg nok ikke tid til å jobbe med tråden, da det er spilledagen min, men på onsdag tipper jeg at jeg er ferdig.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til tråden. (Først og fremst vil jeg beklage til evt. tidligere eiere av deler jeg har handlet med her på forumet. Dette er ikke vondt ment, og alle handlene er gjennomført med overlegg fra min side, og jeg er veldig fornøyd.) Til saken!

Jeg har en liten teori, om at hvis noe er skikkelig stygt, så kan det være nesten pent. Det vil si, at hvis man ser for seg skalaen for pent og stygt, så er ikke det en rett linje, med "stygt" i den ene enden, og "pent" i den andre. Det er derimot en brutt sirkel, med en stiplet linje mellom de to begrepene. Nok om det.

Derfor har jeg i et par års tid samlet deler til mitt forsøk på å lage Norges mest glorete Strat- type gitar, som ikke skal være pen, men så stygg som mulig.

Til å begynne med tenkte jeg at dette skulle bli en veldig billig gitar, sånn mest for show, men så tenkte jeg det at hvorfor ikke lage en gitar som ikke akkurat ser bra ut, men så får man seg en liten overraskelse likevel? Derfor er ikke alle delene så glorete som man kanskje skulle ønske, da jeg ikke har hjerte til å for eksempel lakke et sett SD rails rosa, orange og mintgrønn. Men vi får se om jeg får tak i noe folie!

Nuvel- Specs så langt er som følger:

- Metallic- farget kropp av merke Ironhorse. Den er Oransje metallic sunburst, som via en snørrgrønn farge går over i en slags sølv metallic. Store metallkorn, litt speil- effekt, og skikkelig glossy. Hadde tenkt jeg kanskje måtte lakke selv, men denne perlen av en gitarkropp sørget for at jeg slapp det. Tror ikke jeg klarer å tenke ut en mer glorete kombinasjon selv.

- Metallic multifargeskiftende plekterplate med speileffekt, "rainbow- style". Ubegripelig stygg og glorete.

- Standard Strat- hals, ukjent type, men med grafitt- nut, skunkstripe og alt faget tilhørende.

- Wilkingson bro

- Sorte Sperzl locking nuts

- SD rails- pickups. Gleder meg til å teste lyden.

-Diverse røde og blå lysdioder. Blir nok festet i kroppen, går ikke på en "landing-strip"- jobb med tilgjengelig utstyr. Det er for mye arbeid, og sjansen for å ødelegge halsen er tilstede med strykejernmetoden.

Strobe, innkjøpt på NAF, egentlig beregnet på nødstopp i bil. Tror det er plass til den. Hvis ikke har jeg overfres.

Det som mangler er diverse brytere, volumpot og litt folie i forskjellige farger, blant annet skal hodet kles med speilfolie, tenker jeg. Vi får se hva min bekjente i reklamebransjen har liggende i resteskuffen sin. Tenkte jeg skulle bruke hodeskalleknott på potmeteret, og å belyse jackutgangen skikkelig med noen LEDS.

Det jeg ønsker innspill på, er i første rekke, hva tror dere om ideen? Blir det for dumt? Dessuten lurer jeg på om noen har ide om "løpelysanlegg" til LEDs, (gjerne noe som går på 3V), det hadde jo vært litt, eh, morsomt?

Jeg har faktisk deler til en gitar til, bør jeg spare godsaker som SD, Wilkinson, Sperzl til den, og heller kjøre "Crapocaster"- deler som Mighty mite, noname bridge og slikt på denne?

Videre- hvis noen har deler som kanskje passer, tar jeg i mot tilbud om kjøp, men regner som sagt med at det viktigste er på plass.

Åja, bilde av delene må vi jo ha:

49003_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/19797/49003.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

denyeverything

Blir fantastisk. Gleder meg til bilder av det ferdige produktet

Strat fan

Dette kan jo ikke bli noe annet enn vakkert! enig med den stygt/vakkert filosofien din!

CastorFiber

Er det noen som bryr seg om en liten worklog på dette? Det blir jo ikke så veldig mye fantastisk som skjer, bortsett fra at gitaren har innebygget løpelysanlegg, og strobe.

Har kommet på at jeg har en nisselue fra Europris som har LED- løpelyselektronikk, og har tenkt å kvarte noen deler der. Er litt usikker på hvor godt de stjerneformede LEDS-ene passer, det kan kanskje bli "over the top", men vi får se.

Resten er ren skruing med deler som ikke passer sammen utseendemessig.

Dette innlegget har blitt endret av CastorFiber: 20.03.2008 - 23:38

Strat fan

Jeg har ingenting i mot det ihvertfall :)

huskerikke

(CastorFiber @ 20.03.2008 - 23:30)

Er det noen som bryr seg om en liten worklog på dette?

Selvsagt!

Skjekk ut DealExtreme. Dem har en egen kategori for rimelig LED nips.

http://www.dealextreme.com/products.dx/category.811

Jeg har et titals vellykkede handler med dem. Merk dog at dem merker alt med 'gift' uten invoice og alle pakkene mine er stoppet i tollen.

Vekdig kult om du gidder å lage en bildeserie. Kult prosjekt dette her.

Trickster

Det har vært utrolig mange stilige prosjekter på gang her i det siste! Det er rett og slett fantastisk.

Håper den blir finstygg!

Haakenstad

fy faen for et plekterbrett

Ataxia

Haha. Gleder meg til den er ferdig

CastorFiber

Det blir vanskelig å få foliert hodet pent uten å ta ut trussroden, så det står jeg over.

StigF

Kjøp lipsticker og lakker de sjokkrosa, da blir den nok pen!

Torh

Den der blir knall! Herlig plekterbrett!

Er ikke noe i veien for å bruke de "bra" komponentene i denne for å se hvordan det blir til slutt. Lite som er hugget i stein for å si det sånn.. Prøve den på spillejobben og se om noen får noen skikkelige store øyer (og ører). Hvis det ikke er den helt store greia er det vel ikke helt av veien å ta ut de beste komponentene for en mer "seriøs" gitar..

CastorFiber

Vel, jeg tviler på at mange får så store ører, uansett deler, når det er jeg som spiller på den, men det er nå en annen sak.

Har prøvemontert litt nå, og fant ut at SD- pickupene er hårfint for store for pickup- plassene i plekterbrettet. Derfor må det litt filing til. Tipper det kan bli tid til det i helgen, da er det visst meldt drittvær.

Skulle flere ønske seg et makent plekterbrett, (noe jeg kanskje finner litt utrolig,) har "Gitargutten" på QXL ett til til salgs. Han er veldig grei å handle med, null problemer.

Torh

Ah, jaja, litt filing gjør ingen vondt.

Jepp, være blir bare dritt nå en stund fremover, så GN gleder seg til oppdateringer.

CastorFiber

Det jeg har gjort, er at jeg har funnet noe smakfull "Glow i the dark"- tape og lagt på headstocken, samt montert Sperzel- stemmeskruer. Som man ser på bildet, festet tapen litt dårlig, så jeg må nok på med litt ekstra kontaktlim. Dette er sånn markeringstape som brukes på nødutganger, og den lyser skikkelig bra i mørket, etter at den er "ladet opp".

50747_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/20430/50747.jpg

Videre har jeg vært en liten tur hos den lokale gitarpusheren, og fått tak i en neve med superbrighte røde LEDS. Jeg skal bytte ut stjernene du ser på bildet med denne. De stjernene blir tross alt litt for meget av det gode, dessuten er det slapt lys i de.

Så har jeg dissekert boksen med stroben i, og plukket ut innmaten slik at denne er klar, fått tak i batteriholder, og to ruller med meget smakfull metallic- tape på Biltema. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte grønn også, det blir sikkert fint i kombinasjon med gull og rød. Jeg har igjen å plukke ut LED- styringen fra nisseluen som er med på bildet. Så mangler jeg et par mikrobrytere til å skru lysene av og på, eller tror jeg at jeg har det jeg trenger nå.

50748_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/20430/50748.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Jeg lurer litt på om jeg skal nøye meg med to pickups i gitaren, og heller montere 6 LEDS inn i midtpickupen. Slik sett blir det to sett med løpelys, har funnet to sett med LED- styring fra nisseluer.

Innspill på om jeg skal lage "løpelyspickup" eller ikke mottas med takk.

HvitRavn

OMG! Løpelys! FY for en artig idé!1 Det vil jeg også ha!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, rekker ikke å legge ut noe i dag. Har sloss med PC-en min, byttet PSU. 600 watt ble for lite.

Skjønner ikkenoe, jeg, har da bare en quadcore, to skjermkort, fire disker og to DVD- spillere i den. Derfor blir det nok ikke noe før til uken, da det er bursdag to dager til ende i helgen. Får se hva jeg får til på søndag. Har da ikke rukket å gjøre så veldig mye heller, er den løpelyspickupen som er ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, rekker ikke å legge ut noe i dag. Har sloss med PC-en min, byttet PSU. 600 watt ble for lite.

Skjønner ikkenoe, jeg, har da bare en quadcore, to skjermkort, fire disker og to DVD- spillere i den. Derfor blir det nok ikke noe før til uken, da det er bursdag to dager til ende i helgen. Får se hva jeg får til på søndag. Har da ikke rukket å gjøre så veldig mye heller, er den løpelyspickupen som er ny.

Når 600 blir for lite snakker vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten oppdatering. Det har ikke skjedd så mye, to mål hage og diverse familierelaterte ting har gjort at jeg har hatt noe annet å pusle med, også.

Til saken, denne posten omhandler byggingen av en "løpelyspickup".

Deleliste:

- Ett pickupdeksel, type singlecoil

- En liten bit av et sitteunderlag

- Gammelt medlemskort fra NAF

- Gull metallictape, type biltema

- Elektronikk, type nisselue, Europris

- 6 ultrabright rød LEDs

- Standard IDE flatkabel, 9 ledere tatt ut av kabelen

- batteriholder til to AA- batterier

- Kobling, type "9- voltsbatteri" til batteriholderen

- mikrobryter

Verktøy:

- Skarp kniv, exactoblade

- Bor

- Binders

- Batteridrill

- avbiter

- Eletronikktang

- hulltang

- tusj

- Loddebolt og loddetinn

54767_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21887/54767.jpg

Her er dekselet, og lysdiodene etter at de er montert i sitteunderlaget. Jeg kledde dekselet med tape, dyttet inn den tilpassede sitteunderlagsbiten, og lagde et hull i alle pole- åpningene med bindersen. Så brukte jeg hulltangen til å lage hull til lysdiodene.

54768_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21887/54768.jpg

Så tilpasset jeg en bit av NAF- kortet sånn nogenlunde, og boret 1mm hull til beina på diodene.

Dette ble montert sammen, og beina fikk en passende knekk, før jeg loddet på IDE- kabelen. Kabelen er nå også loddet fast i den lille elektronikk- printsaken fra nisseluen, det går ikke fram av bildene, men det er jo kun samme prinsipp som vist her. Jeg har brukt tre ledere til felles jord. Dette er trolig skikkelig "overkill", men kabelen er tynn og fin selv om jeg gjorde det, så det spiller ingen rolle.

54769_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21887/54769.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Slik ser det ut når pickupen er plassert i midtposisjonen på gitaren.

I det siste har jeg blitt skikkelig i tvil på hvor jeg skal ha den hen, jeg må jo trolig "ofre" den pickupen jeg har minst bruk for. Lurer veldig på om det ikke er neck- pickupen, synes det er fin lyd i mid- pickupen på en Strat.

Som dere ser, er det plass til en Humbucker ved bridge. Platen har plass til en SC, men det er jo ikke noen heksekunst å frese ut plass i platen til en Humbucker. Gjør jeg det, kan jeg beholde alle tre pickupene, og plassere løpelyspickupen og en singlecoil i bridge. Innspill her mottas med takk, enten dere mener at jeg skal droppe en pickup, eller lage "kvasihumbucker" i bridge.

Pickupen funker veldig bra, utrolig glorete, skulle nesten hatt en liten videosnutt av herligheten, men det får bli siden.

Neste trinn blir å lage hull og kabling til den andre nisseluestyringen. Den hadde jeg tenkt skulle la gå fra bridge og opp til neck, med røde lysdioder der også.

Så må meg lage meg et spesialdeksel til jackpluggen, for der skal jeg ha plass til en strobe i tillegg. Dette innebærer produksjon av løvsagjig, og saging/pussing av custom plekterbrettplate.

Håper dere liker dette fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill her mottas med takk, enten dere mener at jeg skal droppe en pickup, eller lage "kvasihumbucker" i bridge.

Hva med å ta et vanlig SSS-plekterbrett og frese ut plass til løpelys-greia sammen med bro-pickupen. Dvs at du har to vinkla single-coils sammen der. Da ender du jo opp med alle mikker i vanlige posisjoner med den lyden de har, og løpelys i tillegg. To vinkla coiler pleier å se kult ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.