Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Meg og min gitar


plutoo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er Plutoo, 36 år ifra kr.sand. og jeg fant ut at jeg vil spille gitar. Dvs at jeg fant ut det for en tre år siden, da jeg kjøpte sånn nybegynnerpakke ifra Netthandelen.no. Det var en sånn fenderkopi, en 10w amp og gigbag av laber kvalitet. men ikke mye å vente for kr 630 spenn. halsen var i smaleste laget for mine fingre, så jeg slutta å spille på den.

[bilde av gammel-gitaren]

http://static.nettby.no/users/p/l/u/plutoo...es/IMG_0265.JPG

så for et par uker siden gav jeg den til gammlingen og kjøpte meg en ny. fikk en god bonus på jobb og kom over et tilbud på musikkbørsen i Oslo, hvor jeg bestillte min Gibson Les Paul Robot Ltd. 1'st edition Silverburst til kr 12 000,- . og til den en Roland Cube 30x. til kr 1990 på idmusikk.no(kunne gjerne hatt et par feite 4x12" marshall racks, men bruker gitaren i leiligheten min som er i 3 etasje i ei litt for lytt blokk, hvor jeg også trives med å bo, så jeg tar glatt kompromisset med en mindre amp)

[bilde av ny-gitaren]

http://static.nettby.no/users/p/l/u/plutoo...es/IMG_0277.JPG

Skeptikerne av robot gitaren mener det er juks med gitarer som stemmer seg selv, og at det er fare for at folk slutter å stemme gitaren sin selv. Jeg mener at en må kunne stemme gitaren uansett, for skal man f.eks bytte strenger til tykkere eller tynnere enn 10-46 strenger, som den blir levert med, så må man stemme den manuellt og kalibrere systemet etterpå.. man står og fritt til å kalibrere sine egne tuninger. så fullt utbytte av systemet får du ikke før du kan stemme selv. Men bruker du standard tuning fast, slik jeg gjør så holder den seg stemt forever, så det er lite jeg bruker det. Det som jeg digger er alsidigheten og at det er bra komponenter og tre i den. den har feit 50' talls hals med Ebony gripebrett og 20% sølv / 80% nikkel i barrene. En feit hals med masse tre som flytter masse clean lyd til mikkene, Ebony tre er glatt og gjør det lett å bende strenger. sølv i barrene for bedre ledningsevne. Mikkene er 490R og 498T. De samme som er i studio/supreme/premium modellene. De runger bra og gir gitaren en fortreffelig alsidighet, ifra aukustisk til nesten "bi sverm-lyd". Gitaren er Ltd. dvs at det kun finnes 4 000 stk av denne gitaren. så det er vanskelig å få tak i denne ifra butikk, så på e-Bay går de nå for ca. $ 3 000,-. så det er ikke så galt med de 12 000 kronene jeg gav for den :) Men nylig lanserte Gibson robot 2'nd edition, som er 1 000 stk basert på Studio gitaren, og 1 000 på SG gitaren. (og de er Lilla???)

Av minuser med gitaren er at man blir vel kanskje ikke shreddig mester på en 50'talls hals, Gitaren veier 4,6 kilo (skjønt jeg ville ikke tatt noe kompromiss i å ta ut /byttet tresorter / elektronikk for å fått en lettere gitar.) og skulle jeg pirket på det visuelle, så kunne den godt hatt hvite bindings (sånn hvit kant)

vel, sånn... det ble vel min "introduksjonspost" til forumet, så kan dere slenge inn kommentarer (ris / ros) om dere vil :)

hei og hå.. :P

Endret av plutoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har spella en stund, så finner man kjapt ut at en "pappgitar med bananhals og knivskarpe bånd" ikke er en hobbygitarist`s drøm.. Er gitaren rektig dårlig, så kan man fort drepe lysten til videre læring...

Gratulerer med ny fin Gibson og bra øvningsamp.

Er 72 mod selv, og er også veldig glad i gitar. Plukker på gitarene daglig ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny gitar!

Det er jo en god pris for en Les Paul uansett, og tviler ikke på at stemmesystemet kan være greit å ha. Synes muligheten til å bytte stemming på rappen virker interessant, og synes ikke det kan kalles "juks". Nå har jeg personlig ikke noe problem med å stemme selv, men det hadde vært tøft å ha noe som tok seg av det, særlig i live-sammenheng. Synes roboten ser tøff ut også. :)

En kompis av meg har en Cube30, synes det er en veldig ålreit øvingsforsterker. Mange muligheter og helt akseptabel lyd, flott til hjemmebruk.

Nytt utstyr gir alltid en boost til øvings-/spillegleden også, særlig når man snakker om en slik oppgradering som dette. Regner med at du kommer til å ha det my gøy i tiden fremover! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kanskje si litt om Tuning systemet dersom det kanskje er nytt for de fleste. Gitarer i seg selv er det vel andre her som har langt mer peiling på en jeg..

Vel, får vel begynne ifra begynnelsen.

Gibson kaller dette for MCK (Master Control Knob). men det er ikke Gibson som har utviklet systemet, men et tysk ingeniørfirma kalt Tronical med ingeniøren Chris Adams i spissen. Det har tatt dem 10 år med utvikling for å få systemet slik det er i dag. Gibson fattet intresse og kjøpte patenten (er her ikke sikker på om det er hele patenten eller en rettighet til denne) som i dag ble til Robot gitaren.

Systemet baserer seg på to CPU'er. en i kroppen og en på hodet til gitaren. Disse komuniserer med hverandre med å gi en veldig svak strøm igjennom strengene for å måle hertzen av denne og på den måten finner ut når strengen er stram nok. I manualen står det noen advarsler her og der om at man ikke må "frette" strengene når den driver å stemmer fordi da stemmer den feil, og i værste fall kan systemet brenne seg og bli ødelagt. Stemmeskruene veier kun 46 gram på tross av at de har hver sin lille servomotor i seg. for å lette på vekta har de brukt titan. så gitaren føles ikke fremtung. Systemet går på to oppladbare batterier innebygd i gitaren, og de skal tåle omlag 200 tuninger imellom hver lading.

Bruken av systemet er mer enn å stemme gitaren. man har 7 ferdigstillte tuninger basert på 10 - 46 strenger. Tykkere eller tynnere strenger må man kalibrere tuningene på nytt. Tuningene er: Standard E (EADGBE), E major (EBEG#BE), DADGAD tuning (DADGAD), Droped D tuning (DADGBE), Delta Blues tuning (DGDGBD), E flat tuning (EbAbDbGbBbeb) og Double droped D (DADGBD)

Men man står fritt til å kalibrere inn egne tuninger, dersom man føler for det. man kan lage seg en "referanse streng" og la systemet ta resten, eller stemme alle strengene selv. for manuell tuning trekker man ut hodet på stemmeskruen et hakk, skrur og dytter inn igjen. synes det er en fin låsemekanisme i den funksjonen.

Til skifte av strenger har systemet en String-up og String-down funksjon, men man må passe på å klippe av overflødig streng slik at strengene ikke får kontakt med hverandre. Man kan aktivere String-up /down funksjonene for enten en streng eller alle.

Man kan intonere "tailpeace" (hva er det norske ordet??) på gitaren med MCK systemet. knappens led-lys lyser opp antall vendinger du skal skru og lyser grønt eller rødt avhengig av hvilken vei du skal skru.

systemet har og en "set-up" meny, så du kan stille inn hvor raskt den må stemme gitaren for det (raskere går ut over nøyaktigheten, så finn en balanse her!). Hvilken tuning du vil skal vises først, bare ved å dra ut knappen, vil du ha forrige tuning, siste tuning eller standard? (Standard E er standard). Så har man en funksjon til å sette systemet tilbake til frabrikkinstillinger. osv...

det er et par systemer til som heter eFunktion og Dynamic Runtime, som jeg ikke har skjønt helt selv enda.. er mye å sette seg inn i for en nybegynner.. :)

håper det var forståelig, og ikke minst av intresse..

Endret av plutoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.