Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overvurderte forsterkeremerker?


Anbefalte innlegg

Det er det som er problemet med mange transistorforsterkere.

Jeg har hatt mye erfaring med masse forskjellige transistorforsterkere før.

Og jeg har kommet fram til at mange av de kan låte helt greit eller bra alene. Men i bandsammenheng så har de rett og slett for lite dynamikk og lyden kutter ikke gjennom uansett hvor høyt forsterkeren spiller. Til slutt blir lyden veldig udefinert. Nå drar jeg ikke alle transistor i en kam, men de jeg har prøvd.

Når det gjelder å spille med lavt volum (under soveromsnivå), så foretrekker jeg en liten transistor på 15watt framfor et metalmonster i 100rør-watt.

Live/bandsammanheng eller litt høyere soveromsnivåer, omvendt.

Ben: Jeg syns ikke Line6 er så mye opskryt med tanke på prisen. Enkelte produkter kanskje. Men ellers har jo de større innspillingsmuligheter enn mange andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volum,volum,volum.....

Thats what it`s all about. Når det kommer til rørforsterkere kan ingen gjøre seg opp en mening om en amp ved å teste den i en butikk.

Jeg tok med meg min 1976 modell superlead til øvingslokalet for prøving. Satte volum til ca kl 0900 og kobla til min Boss GT8 med den lyden/ vrengen jeg bestandig har brukt.

Skuffet! Bare fornavnet! Marshallen låt piss, rett og slett. Begynte å justere opp utgangsvolumet på Gt8`n og plutselig skjedde det noe. Ampen åpna seg totalt og låt helt sinnsykt (Ereksjon) Prøvde så med en cleansound fra brettet. Samma der også. Opp med volumet til et visst punkt. Holy shit!

Jeg mener, skulle man testa en slik amp i en musikkbutikk, så hadde man blitt kasta rett ut, lenge før man hadde nådd punktet der ampen viser sitt sanne jeg.

Spekulerer derfor litt i hvordan folk har testa Marshallampene de kaller for overvurderte her.

Selvfølgelig, mye av nyere Marshall er crap, men når folk kaller gammel Marshall for overvurdert begynner jeg å lure på om de har fått testa på skikkelig volum.

It`s only one way to play a Marshall amp, and that is real loud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Leo.

Er utrolig mange som faktisk selger ampen før de har prøvd den med et band i lydbildet...

Powerballn låt så-som-så i gutterommet, var mye fizz og høye frekvenser, men så fort jeg brukte den i band, hvor trommene og vokal tar ut mye av de høye frekvensene, så låt den 1000 ganger bedre.

har satt som policy å ikke kvitte meg med en amp før jeg har fått prøvd den ut med band...har jo altids en Pod å kjøre i effektsløyfa for bedroom use :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med flere av de foregående innlegg. For å få testet en Marshall trengs det volum. Det er det den er bygd for. La folk ha soveromsforsterkerne på soverommet. For at en forsterker skal låte i bandsammenheng må du ofte stille en annen lyd enn det som hørs bra ut når de tester alene. Kjør opp mellomtonen fordi gitaren er et mellomtoneinstrument. Skal du ha noen formening om f.eks. en Super Lead må den testes på høyt volum i bandsammenheng og du må ha tid til å skru og eksprimentere litt. Jeg er helt uenig i at Marshall har dårlige kasser. Greenback utgavene og Classic kassene er helt fine syns jeg, men jeg ville ligge unna 300w kassene til mitt bruk.

Edit: Jeg har problemer med å like Fender forsterkere. Tynn hard lyd og egner seg best til køntri?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som bet på. :rolleyes: Nei da, jeg har ikke mye erfaring med Fender amper. Det nærmeste jeg har vært er vel en Musicman 410HD som jeg hadde noen år, og en gitarist jeg spilte sammen med et par år som hadde en eldgammal Bassman. Ble kjempeimponert over lyden han hadde i den gamle Bassmann forsterkeren, men har ikke fått noe kick av Fender amper jeg har testet de senere åra. Blir for cleane og harde i lyden for meg (køntri?). Fordi jeg ikke har fått noe kick, har jeg heller ikke særlig oversikt over Fender amper. Uten å bruke så mye tid på testing som jeg burde, har jeg vel foreløpig funnet ut at det ikke er amper som passer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vel strengt tatt clean i det du siterer meg på. Og det er vel noe man ønsker seg i en jazzlyd? Det er kanskje overgangen til forvrengning jeg ikke liker. På clean lyd går det sikkert å stille seg fram til det meste. Syns at forsterkeres karakter kommer best fram med forvrengning, da er det ofte ikke like store utslag å få på tonekontroller heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vel strengt tatt clean i det du siterer meg på. Og det er vel noe man ønsker seg i en jazzlyd?

Du skrev tynn og hard i det Leo siterte deg på, så jeg regnet med at du fremdeles mente dette, da jeg siterte deg videre. Men, ja man ønsker clean, men altså ikke tynn og hard lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vel strengt tatt clean i det du siterer meg på. Og det er vel noe man ønsker seg i en jazzlyd? Det er kanskje overgangen til forvrengning jeg ikke liker. På clean lyd går det sikkert å stille seg fram til det meste. Syns at forsterkeres karakter kommer best fram med forvrengning, da er det ofte ikke like store utslag å få på tonekontroller heller.

Nja.. OFte er det sånn at om cleankanalen har varm lyd, så blir forvrengingen det også. Med mindre man bruker pedal eller noe i fronten.

Etter dte jeg vet, så har Fender amps en ganske myk og varm lyd. Selv i høgere gain modus.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det har en amp to sider.

- Hvordan låter den alene?

- Hvordan låter den i bandsammenheng?

Mange amper låter utrolig bra alene i et rom, men når man setter noen av dem på en scene kutter de bare ikke igjennom i lydbildet, og gitaren blir bare fyllmasse som ligger og flyter blant det andre.

Mange amper låter også helt greit, eller noen ganger dårlig alene i et rom, men når man setter noen av dem på en scene så får du virkelig frem gitaren blant de andre instrumentene og dermed også et bedre og fullere lydbilde.

For meg kan en amp låte så bra den bare vil, men hvis den ikke kutter gjennom i bandsammenheng er det bare å kvitte seg med den.

Dermed bør man teste en amp alene først, og så med fullt band. DA vil man få den fulle sannheten.

-------------------------

Legg merke til at de ampene som forsvinner i band-sammenheng men som ofte låter knall alene, er i 99% av tilfellene en transistoramp.

Røramper har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som bet på. :rolleyes: Nei da, jeg har ikke mye erfaring med Fender amper. Det nærmeste jeg har vært er vel en Musicman 410HD som jeg hadde noen år, og en gitarist jeg spilte sammen med et par år som hadde en eldgammal Bassman. Ble kjempeimponert over lyden han hadde i den gamle Bassmann forsterkeren, men har ikke fått noe kick av Fender amper jeg har testet de senere åra. Blir for cleane og harde i lyden for meg (køntri?). Fordi jeg ikke har fått noe kick, har jeg heller ikke særlig oversikt over Fender amper. Uten å bruke så mye tid på testing som jeg burde, har jeg vel foreløpig funnet ut at det ikke er amper som passer for meg.

----------

En gammel tommelfinger-regel lyder jo: Cleanlyd = Fender. Vreng = Marshall

Selv har jeg en 60w Fender Hot rod DeVille 212. Drømmeamp til clean, men suger big time når det nærmer seg vreng.

Jeg har ennå ikke funnet en overdrive som funker sammen med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.