Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Wah?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en wah-pedal, og er i den forbindelse ute etter tips.

Kunne godt tenkt meg en allsidig sak - alt fra Voodoo Chile til Hammett-onani, om du vil, og har dermed kikket mest på de som har en del innstillingsmuligheter. Har funnet frem til Dunlop 535Q og Crybaby from hell, som begge ser ut til å kunne vri og vendes nok på til å gi ganske forskjellige resultater. Finnes det flere i samme gata? Og hva er egentlig forskjellen på de to? Kamuflasjemalingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par alternativer er MSD Silver Machine og RMC3.

Har en Silver Machine selv nå, før det hadde jeg en 535Q. Begge er anvendelige saker, men jeg foretrekker SM'en. Delvis fordi den skrur seg på av seg selv når du tråkker på pedalen, noe som er himla kjekt, delvis fordi den har classic/modern-switchen, og delvis fordi jeg syns den låter bra.

RMC3'en har jeg også sett mye hyggelig om, blant annet fordi den kan konfigureres i det uendelige. Den er kanskje ikke så lett å justere under konsert som det for eks SM'en er, men hvorvidt en virkelig trenger slikt kan jo diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par alternativer er MSD Silver Machine og RMC3.

Har en Silver Machine selv nå, før det hadde jeg en 535Q. Begge er anvendelige saker, men jeg foretrekker SM'en. Delvis fordi den skrur seg på av seg selv når du tråkker på pedalen, noe som er himla kjekt, delvis fordi den har classic/modern-switchen, og delvis fordi jeg syns den låter bra.

RMC3'en har jeg også sett mye hyggelig om, blant annet fordi den kan konfigureres i det uendelige. Den er kanskje ikke så lett å justere under konsert som det for eks SM'en er, men hvorvidt en virkelig trenger slikt kan jo diskuteres.

Hadde en RMC 3, men byttet den ut mot RMC 2, som har kontrollerne utenpå. Å skru den bakplata på og av hele tiden resulterer bare i at plata blir skeiv og fæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg en allsidig sak - alt fra Voodoo Chile til Hammett-onani,

Ikke vondt ment men det er jo strengt talt to helt vidt forskjellige wah lyder. Hendrix er vintage Clyde og Hammett er moderne crybaby sikkert en CAE mod eller en Dunlop rack wah. Jeg ville gått for det som er nærmest den lyden du helst vil ha, og innenfor budsjett. Du går fort lei av å stå å vippe frem og tilbake uansett. Tror faktisk jeg har tilgode å gjøre en gig hvor jeg har brukt wah pedal i det hele tatt så guderne veit hvorfor jeg har tre stykker. Maaaaaaaaaaaan dette var en skikkelig kiip dag for gitarutstyr. Kommer bare på at jeg har en masse skit jeg aldri bruker. Får trøstekjøpe en vrengpedal eller no.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg en allsidig sak - alt fra Voodoo Chile til Hammett-onani,

Ikke vondt ment men det er jo strengt talt to helt vidt forskjellige wah lyder. Hendrix er vintage Clyde og Hammett er moderne crybaby sikkert en CAE mod eller en Dunlop rack wah.

Nå siterte du meget selektivt for å få frem et poeng, syns jeg. Som jeg forklarte innledningsvis er det justeringsmuligheter jeg er ute etter, de to eksemplene var nettopp det; eksempler på hvor stort spenn jeg i utgangspunktet er ute etter uten å kjøpe femten stykker.

Jeg ville gått for det som er nærmest den lyden du helst vil ha, og innenfor budsjett. Du går fort lei av å stå å vippe frem og tilbake uansett.

Med dagens dollarkurser har jeg råd til å vippe meg lei i et par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det var jo et godt poeng. Da har jeg lært noe nyttig idag også, takker!

:)

Eneste RMC 2 manger som 3`ern har er kontroller for ren eq. Men det får da være grenser for hva man skal kontrollere på en wah.

Med 2`ern har du det meste du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

535'n gir deg masse valgmuligheter. Har selv Dimebag wahen, som er omtrent samme greia men ser 200 ganger så tøff ut ;)

Er allerede (stolt) eier av en Razorback...nærmer meg fryktelig fanboyland om jeg skal gå for Dimebag-varianten.

På den annen side har du helt rett. Kamo er rett og slett tøffere enn alt som ikke er kamo.

Takk for tipsene, folkens. Forelska meg ørlite grann i Silvermachine-saken - kanskje fordi jeg trodde jeg hadde sett Slash bruke en sånn for 15 år siden.* Blir dessverre litt for dyr for meg, tror jeg, men får ha den i bakhodet til neste gang. Får vel ta turen innom nærmeste instrumentpusher og prøve 535en.

* Det han EGENTLIG brukte var vel bare en lignende kontroller-pedal for en rack-unit, men allikevel. Den ligner, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed jazzgitarister skryter av Dime wahen. Så du kan fint rettferdiggjøre et kjøp ;) Selv ville jeg aldri kjøpt en pedal/amp/gitar kun fordi en jeg digger bruker den. Dog har jeg wahen til Dime og chorusen som Zakk bruker, men kun fordi de låter kongelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ser at Dunlop har en modell som heter 95Q, med switchless-opplegg. Noen som har noen erfaringer med den?

Ja, jeg har hatt denne. Den var fin med tanke på innstillingene, men switchless-funksjonen er litt elsk/hat greie. Først og fremt så kan du ikke sette pedalen i en gitt posisjon for så å slippe den, noe mange liker å gjøre for soloer (for da slår den seg jo av). I tillegg kan den ikke modifiseres til true bypass hvis det er viktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt denne. Den var fin med tanke på innstillingene, men switchless-funksjonen er litt elsk/hat greie. Først og fremt så kan du ikke sette pedalen i en gitt posisjon for så å slippe den, noe mange liker å gjøre for soloer (for da slår den seg jo av). I tillegg kan den ikke modifiseres til true bypass hvis det er viktig for deg.

Ok, et par gode poeng. Mine ti tommeltotter er ikke skapt for modifisering allikevel, så det er ikke krise (og det er vel snakk om en sånn nesten-true-bypass, er det ikke? Mekanisk, eller noe?)

Står den noe tilbake for Crybaby From Hell/535Q med tanke på innstillingsmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og det er vel snakk om en sånn nesten-true-bypass, er det ikke? Mekanisk, eller noe?)

Nei, den er så langt ifra true bypass det går an å komme, dvs. den er bufret bypass. Siden den mest sannsynlig er den første pedalen i signalkjeden din vil det ha lite å si (og kan egentlig være en fordel da den kan være bufferet ditt).

Står den noe tilbake for Crybaby From Hell/535Q med tanke på innstillingsmuligheter?

Har ikke prøvd noen av dem så jeg kan egentlig ikke uttale meg. Men jeg har forstått det slik at 535Q + auto-on/off = 95Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.