Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips når jeg skal gå til innkjøp av en ny bass


Sailorman

Anbefalte innlegg

Nå har jeg spillt bass en liten stund. Progressjonen min er svært god og jeg regner med å kjøpe en ny god 4-strengers bass som skal holde livet ut til neste år. Jeg skal derfor jobbe en del i sommerferien og jeg regner med å tjene ca 20 000 kroner. Noen av disse pengene skal gå til en knallgod bass om et års tid. Men det er ikke bare bare å kjøpe en bass i denne prisklassen. I bandet spiller jeg progressiv hard rock/metal hvis det hjelper dere. Jeg har lyst på linker og forslag til ulike bassgitarer jeg kan kjøpe, slik at jeg får god tid til å teste det neste året som kommer.

Takker på forhånd

Endret av Sailorman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal holde an litt. Du sier "en liten stund", og da regner jeg med at du ikke mener "flere år", la oss si over fem.

For det første vil trolig smaken din forandre seg. For det andre trenger man faktisk ikke en svinedyr bass når man ikke har spilt lenge, eller er profesjonell bassist. Det er klart at det kan være "kjekt å ha", men det er ikke nødvendig.

Det å modnes som musiker tar faktisk lang tid, og trolig er det lureste av deg å handle noe som ikke er i prisklasse med en custom Alembic. Hva med en G&L? Det er meget bra basser i et fornuftig prisleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Holde livet ut, da vil jeg, og mange andre her på forumet si "lykke til" :P

G&L L2000 er basser som kommer til å bli nevnt, og de er fantastisk allsidige basser, I den type musikk du nevner så er det mange som bruker av de dyre Yamaha bassene, og en god del Musicman Stingrayer faktisk, og det er jo rimelige gode basser.

Evt kontakt Listerud; www.listerudbass.com, Jeg har en bass av ham, god bass og du får den lagd slik du vil ha det, og de koster rundt 17000.. Han bruker blant annet pickuper fra BassCulture, så du trenger bare å si hvilken lyd du vil ha, så blir de custom lagd for deg og din bass ;)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller metal selv i band, og jeg er knallfornøyd med min G&L Tribute L2500. Kutter pent igjennom og er veldig allsidig. Du får en USA G&L med alt det du vil av custom options ny for under 15.000 fra statene. Rocketmusic.net selger G&L, shipper til Norge, og kan gi deg en flott deal.

Video av L2500 i metal-sammenheng. Det er meg som spiller :P

Edit: G&L L2000 og L2500 er samme bass, bare med henholdsvis 4- og 5 strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva dere mener med at jeg bør vente, og det har jeg helt klart tenkt til. Blir vell mellom 1 og 2 år før jeg kjøper en ny bass og da regner jeg med å kunne bruke ca 15 000. Jeg har spiller piano og mestrer det svært godt (spillt i 7 år). Kan også en god del gitar, og jeg har vært bassist i bandet mitt i 3 måneder (går ekstremt bra med både bandet og bassspillingen min). Hvis progressjonen min fortsetter slik den har gjort (har ganske god musikkforståelse da jeg har spillt i en rekke band og en rekke instrumenter) regner jeg med å kunne være på et veldig høyt nivå om ett/to år. Det er nettop derfor jeg spør såpass tidlig. Jeg vil gjerne ha testet ut en del basser til den tiden kommer.

Endret av Sailorman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som holder livet ut, er GAS. :)

Word!

Helt ærlig, hvis du har spilt bass et år eller to ville jeg definitivt ikke brukt 20.000 på neste instrument. Sannsynligvis vil smak og behag og preferanser endre seg i løpet av de nærmeste årene. Jeg for min del har blåst gjennom 30 basser på nesten like mange år (sikkert), og har gitt opp å finne "livsbassen". Noen klarer det... men jeg tviler på at det er så mange. :)

Skaff deg et instrument som er godt nok... og ta deg heller råd til en til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig enig i det MrWalker sier her, ja. Du kan jo ta en titt på G&L Tribute L2000/L2500, som du får til rundt 4000 brukt fra statene, inkludert moms og frakt. De er utrolig gode i forhold til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Det må jo nevnes da Henrik, at de fleste G&L'er har rimelig tykke halser, så det er en ting som må tas med i beregningen. Den gjennomsnittlige P bassen du finner i butikken er tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode basser. G&L Tribute-serien er ett veldig bra alternativ, ellers finnes japansk Fender som er veldig bra innenfor en litt annen retning. Jeg har også hørt mye bra om Lakland Skyline-serien, og man har også muligheten til å skaffe seg gode håndbygde basser til en rimelig penge (ingen navn nevnt.... :D )

Her er mange muligheter til en overkommelig pris. Hva som er rett for deg må du nesten finne ut av selv. Det er fryktelig mange parametre som skal klaffe når man skaffer seg et instrument, og du vil ikke finne ut av alle de første årene. Jeg for min del har hatt store a-ha-opplevelser når det gjelder treverk de siste årene. Har 3 forskjellige fretlessbasser som er bygget med ulike materialer (og til dels også ulike byggemetoder), med forskjellig elektronikk, osv. Og det låter som natt og dag... Og dette modnes med årene. Du finner etterhvert ut hva du vil ha ettersom du spiller på instrumentene og lærer de å kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanske Fendere anbefales sterkt! Er jo som en USA Fender til Mex pris! Både P-bass eller Jazz-bass funker fett, P-bass har bare en pickup, men man kan bruke den lyden til nesten alt av sjangre, faktisk så er en P-bass et veldig allsidig instrument egentlig. Men jeg tror jeg hadde gått for en Jazz bass, 2 pickuper gir deg litt mer allsidighet, og det vil hjelpe deg litt hvordan lyd du er etter. P-bass eller Jazz bass anbefales, begge er flotte instrumenter, men bare litt forskjellige. Du kan evt. bestille japan Fendere fra Ishibashi.com for en rundt 3-4000kr (fra butikk), det høres billig ut, men hadde sound1.no solgt disse i Norge, så hadde det blitt fort en 8000 til 10000kr for en slik bass.

Jeg har aldri prøvd G&L, men jeg har hørt veldig mye bra om de bassene der.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.