Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hyling


ThaGod

Anbefalte innlegg

Hvis det er vokalmessig sett: Anrett et 9V batteri til pungen, og ha en utløser mekanisme i hånden. Når sangen kommer til hylingen, trykk inn knappen og vræl...

Hehe, kanskje det gjør susen? Hva må til for å få til et dimmu brøl da?

Bilbatteri? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Dickinson har sunget opera i fem år (men jeg har også hørt at han har vært jagerpilot og professor i historie :D)

Det er ikke jagerpilot han er. Men piot er han. Jobber for et par flyselskap når han ikke turnerer. Dessuten tror jeg også han er professor i historie. I tillegg er han forfatter av barnebøker, og har sitt eget radioprogram på BBC 6 music på lørdagskvelder. Og så er han tidligere medlem av det britiske landslaget i fekting

allsidig fyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En teknikk som har funka til dels for meg er å "skrike seg opp". Du tar en låt som 10000 lovers av tnt eller run to the hills av iron maiden, øver på den og hver gang det kommer en tone som går sinnsykt høyt opp så bare presser du deg opp. kommer til å høre jævla surt ut i begynnelsen, men etter en stund og en del øving kommer det til å funke som f**n. Ellers kan du øve skala med stemmen. syng c-dur, men fortsett den så mange oktaver opp du klarer. når det begynner å klø i halsen så bare press videre. Veit ikke sikkert om d der kommer til å funke for deg, men det funka som jern for meg.

Bare vær obs på å få sinnsykt vondt i halsen, for du voldtar stemmebåndene dine på det groveste, og du bør huske å varme opp med sanger som ligger i det naturlige stemmeleiet ditt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For best resultater bør du synge ca 1 time om dagen, og IKKE mer!

Du kan øve på to måter:

1. ved å trene STYRKE: du øver og blir skikkelig herpa i stemmen og så hviler du i 48 timer mens du lar stemmen bygge seg opp igjen (á la styrketrening for muskler).

2. ved å trene SMIDIGHET: du øver max 1 time (i hvert fall til å begynne med) og gir deg med en gang du begynner å føle deg sliten. 1 time hver dag sånn ca gir deg god kontroll på hvilke muskler du skal stramme og slakke på nøyaktig hvilke tidspunkt dem trengs osv. (à la kondisjonstrenging for muskler)

Spør du meg er kanskje Glenn Hughes den mannen jeg veit om med best trent stemme i hele verden, eller kanskje Bruce Dickinson når det kommer til litt grovere stemmeregister. Begge er rundt 55 år, men synger bedre enn noen 25-åring... De er begge utrolig gode eksempler på hvordan man kan overleve som vokalist til tross for melodilinjer som ville rippet strupehodet ut på de fleste av oss.

Edit: kom på at Bruce kjører for Iceland Air :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når det gjelder å presse stemmebåndet, så bør man sette visse grenser.

Hvis du virkelig voldtar stemmebåndet ditt dag ut og dag inn får du etterhvert hard hud på stemmebåndet. (Kan sammenlignes med hvordan huden blir på fingertuppene når man spiller gitar)

Uansett.. Denne huden må barberes bort. Noe som er en svært smertefull operasjon, som også kan gjøre stemmen ubrukelig.

Så... ...øv med litt forsiktighet i det minste. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.