Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Allsidig musikksmak?


causeofdeath

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon med en fyr på byen i helga om musikk hvor vi kom inn på hvor allsidig musikksmak vi hadde.

Derfor lurer på hvilke forskjellige sjangre folket her på forumet her hører. For min egen del er det spessielt to

forskjellige sjanger jeg mest forhold til. På den eneste siden liker jeg det man kan kalle for "ekstrem metall". Da spessielt

death metal, black metal, grindcore og stoner/doom/slugde. På den andre siden har jeg en stor forkjærligher til Hardcore og Punk.

Når det kommer til rock fortrekker jeg klassiske heavy rock band som Led Zeppelin, Black Sabbath, Blue Öyster Cult, Ac/Dc etc .

Jeg har alltid foretrukket rocke band som har litt "blues feeling" i musikken. Jazz, prog og elektronika er musikk som aldri helt har

fenget meg personlig.

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hører på det meste, men det som treffer meg mest er vel jazz, funk, blues (og gjerne en fusion av alle de!), progrock og classic rock :)

Artister som hører med her er da John Scofield, Scott Henderson, Mike Stern, Larry Carlton, Robben Ford, David Gilmour etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker alle mulige sjangere.

Pop, hiphop, metal, electronica, noe techno/trance, stoner/doom, jazz, singer/songwriter og de fleste former for rock.

Er dog ikke så glad i "Classic" rock, AC/DC, Thin Lizzy osv.

Det som fenger meg mest nå er støy rock á la Sonic Youth og Motorpsycho og pop og hiphop som Jay-Z og Justin Timberlake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør meg heller hva jeg ikke hører på...

Ikke trance og techno, ikke dænsebænd, ikke black metal, ikke noe typisk 80s musikk... Ellers er jeg stort sett altetende..

Liker jeg å tro iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er herlig når folk klager på musikken du spiller - "spill noe rock!".

Forøvrig har jeg allsidig musikksmak, men samtidig en ganske trangsynt musikksmak. Liker musikk fra mange sjangre, men ikke like mye i hver sjanger. Forøvrig er jeg ikke så stor fan av sjangerbegrep.

Det er bra og dårlig musikk i alle sjangre :)

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig kresen, men samtidig veldig åpen for nye ting. Trance går fint, om man finner de riktige artistene. Techno også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv som en allsidig musikkviter (for ei klysete setning). Her lister jeg opp ting jeg liker og ikke liker.

Det går som oftest i:

Klassisk musikk

Bachs instrumentale verker.

Beethovens pianosonater og symfonier.

Debussys strykekvartetter og pianostykker.

Det jeg har hørt av Belá Bartók.

Griegs svisker.

Det jeg har hørt av Fartein Valen.

Kan forsåvidt føye til at jeg hater opera.

Jazz

Miles Davis' modaljazz periode. Under hans fusionperiode anser jeg In a Silent Way og Bitches Brew for å være de beste platene.

Coltranes post-bop periode (Giant Steps).

Coltranes fri/modal-jazz periode (My Favorite Things og A Love Supreme).

Pharoah Sanders' Spiritual Unity.

Albert Aylors 'Spiritual Unity'.

Karin Krog.

Herbie Hancocks 'Headhunters' (1973)

Afrobeat/jazz-funk alá Fela Kuti.

Nyere norsk jazz alá Atomics 'Boom Boom'.

Til tross for at jeg er en stor fan av John Coltrane vil jeg være såpass frekk å påstå at hans 'Blue Trane' (1957 er dørgende kjedelig). I tillegg så fordar jeg ikke Mahavishnu Orchestra, Al Di Meola, Weather Report og andre lignende oste-acts.

Rock

Psykedelisk rock/R&B/pop/Rock 'n' Roll fra 1965 til 1969 (da rocken ble bra).

Prog/Canterbury/Kraut-rock/Avant-garde fra 1969 til 1978.

Folkrock fra 1965 til 1969.

Proto-punk alá The Stooges og MC5.

Hard rock fra 1968 til 1975.

Country rock fra 1967 til 1976.

Elektronisk musikk fra 1971 og oppover (fra Tangerine Dream/Kraftwerk til Aphex Twin).

Thrash, death, black metal og grindcore fra 1983 til 1994 (Gorguts' Obscura fra 1998 er et solid unntak).

Grunge og indie fra 1987 til 1994.

Norsk prog fra 1970 til 1974 og norsk rock fra 80 - tallet og oppover (mainly Jokke og Valentinerne).

Retrorock alá Brian Jones Town Massacre.

Dronerock alá Spacemen 3 og kompani.

Det stopper liksom litt opp ved 1994, da jeg har til gode å høre noe som har slått meg under beltestedet etter nevnte årsstall. Brian Wilsons 'SMiLE' (2004) er et solid unntak, men den skulle jo egentlig komme ut i 1967, hehe.

Artister som David Bowie, Motorpsycho og Joni Mitchell havner litt utenfor sjangrene jeg har ramset opp, føler jeg.

Fordrar ikke AOR/Toto, Sting, Dream Theater, Yngwie Malmsteen, indie-pop, Libertines, new-wave og popmetal fra 80 - tallet.

Hip-hop

Gangstahrap alá NWAs 'Straight Outto Compton', Wu Tang Clans 'Enter the 36 chambaz' og Notorious BIGs 'Ready to Die'

Old school rap alá Run DMC.

Det jeg kommer på i farta i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg er en stor fan av John Coltrane vil jeg være såpass frekk å påstå at hans 'Blue Trane' (1957 er dørgende kjedelig).

"Blue Train", men ja enig, gjesp...hvordan ble det en klassiker...? Var vel nyskapende...

...

Country rock fra 1967 til 1976.

...

Hvilke artister? (Townes V Zandt? N.Young? G.Parsons?)

Du har ihvertfall etter min standard, også meget bra musikksmak ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.