Gå til innhold
Rudstar

Opptak av flere spor samtidig

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål. Når man skal spille inn f.eks trommer og man vil ha alle de forskjellige trommene på forskjellige spor. Hva trenger man for å få det til?

Kan jeg kjøpe en digital mixer / mixer med usb og tilegne hver kanal til hvert sitt spor i sonar?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da trenger du et lydkort med så mange kanaler/mik- innganger at du kan bruke ett spor til hver mikrofon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det holder ikke med bare en mixer som kobles til data? Siden lyd overføres gjennom firewire / USB.

Hvis jeg skal ha lydkort med så mange kanaler må vel også mikseren ha en utgang for hver kanal?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig mange miksere har vel tapning av en og en kanal. Jeg bruker ofte det når jeg spiller inn til PC. Jeg kan spille inn fire spor til mitt lydkort, og da tapper jeg bare ut fire kanaler fra mikseren. Jeg har en vanlig analog mikser, og synes det holder lenge. Automatisjon kan man joo gjøre i software etterpå uansett.

Det som jo blir begrensningen, er jo lydkortet. Man trenger en AD/DA per kanal uansett hvordan man snur og vender på det hvis man skal ha trommer på separate spor. "Full pakke" på trommesett er jo 12 kanaler, så dette koster jo litt penger..

Kjøper du en 16- kanals digital mikser, trenger du jo ikke lydkortet.

De har jo rast i pris, men for eksempel Edrol M-16DX koster jo 6k, og den har bare fire mik- preamper. Så en "fullkanalsløsning" kommer på noen kroner, for å si det sånn.

Edit- så først ut som om den hadde 16 kanaler ut samtidig, men etter å ha lest litt mer i specs ser det ut som om den kun har stereo ut. Er ikke helt sikker på hvordan dette funker, for å være helt ærlig..

Endret av CastorFiber

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så billigste og letteste måten er et lydkort med nok innganger og en mixer du kan tappe kanaler av da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg usikker på. Jeg tror kanskje det, man har ikke undersøkt. Jeg er redd en digital mikser med rundt ti preamper og ti utganger er veldig kostbar. Hvis du legger deg på la oss si 8 spor, kan du få lydkort til en ganske hyggelig pris, og en Mackie- mikser eller tilsvarende koster jo bare noen få tusen. En del penger blir det uansett, med mikker, kabling og det hele. Det å mikke opp slagverk er en kunst, og krever mye kunnskap, og et egnet lokale.

Kjenner jo folk som jobber i studio, og de forteller at " I dag mikket vi opp et slagverk". Det vil si det at de har brukt 8 timer på å plassere mikker og skru lyd.. Dette er folk med lang erfaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt, har de fleste av de usb/firewire-mixerne (mackie f eks) kun to spor som overføres til PCen, så de funker ikke helt til dette. Det finnes sikkert noen som har tapning på hvert spor, burde ikke være noe problem for verken usb2 eller firewire

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste Firewire-miksere har et spor inn til pc'en per kanalstripe på miksepulten. På USB-miksere får du som regel kun inn to kanaler som inneholder høyre og venstre kanal i miksen din.

Dersom du er ute etter noe billig og OK og jobbe med så har Alesis et par bra Firewire-dingser. Selv bruker jeg en Alesis Multimix Firewire 8 som er en mikser med 8 kanaler (fire preamper) og 8 spor inn på mac'en min. Fungerer veldig bra og er ikke spesielt kostbar heller.

Når det gjelder innspilling av trommer så kommer det litt an på hva slags musikk du hva du trenger. Led Zeppelin sin plater er spilt inn med kun fire mikrofoner på trommene. Dette stiller dog litt tøffere krav til hva slags mikrofoner du har og hvor du plasserer dem, men man skal i prinspippet klare seg lenge med kun fire. Spiller du ekstremmetal eller liknendende så vil du kanskje ha litt mer presis trommelyd enn det du får med fire mikrofoner...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

et standard trommesett trenger ikke mer enn 8 mikrofoner, så jeg ville ha kjøpt noe lignende det knugen snakker om at han har. da får du hver mikk i sitt eget signalspor i opptaksprogrammet, og dermed har en full kontroll over lyden i settet. så lenge mikkene er ok, og trommene høres greie ut da, så er det bare dine mikseferdigheter som setter grensene på hvor bra lyd du kan få :P

eksempel-oppsett:

skarptromme

tam 1

tam 2

tam 3

stortromme

overhead venstre

overhead høyre

rom-mikrofon (mikk som peker vekk fra trommesettet for å fange opp lyden av rommet, legger en fin fyldighet på opptak)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du et lydkort med 8 innganger og mikrofonpreamper: http://multima.no/default.aspx?category=180&id=4624

(Alternativer

http://multima.no/default.aspx?id=4623

http://multima.no/default.aspx?id=3429

http://multima.no/default.aspx?category=180&id=323 )

Med det slipper du å kjøpe en mikser i tillegg. Alesis fungerer ganske bra, selv om jeg ikke har testet akkurat det produktet.

Når det gjelder mikrofoner så er det ganske dyrt å starte med 8 mikrofoner som funker bra for trommer. En mulighet er å starte med 4 trommespor ved hjelp av et sett Joe Meeks overhead-mikrofoner, en Shure SM58 til skarp og en eller annen litt billigere basstromme mikrofon. Det er det oppsettet jeg bruker på nye skiva til bandet mitt som vi driver og spiller inn i disse dager.

Shure mikrofonen kan også brukes til å spille in gitar. Til vokal burde du skaffe deg en eller annen kondensatormikrofon. Min erfaring er at Studio projects B1 er mye for pengene på dette.

Stiller dog litt høyere krav til tålmodighet i forhold til å finne gode plasseringer for trommene og at rommet låter noenlunde greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar. Har fått litt innsikt i hva jeg bør gjøre, så da er det bare å vente på at det kommer noen kronasjer inn på konto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.