Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp


Soilwork

Anbefalte innlegg

Er ingen fan av tremolo, og liker best og ha fast stol på gitaren min. Har tremolo nå, men bruker det aldri så jeg vurderer å droppe det på neste gitar. Er derimot fan av strengelås, fordi jeg stemmer veldig lavt, ofte drop B eller A... spørsmålet blir om at det i denne tuningen holder å ha tjukke strenger, som f.eks. ett 012 sett og om gitaren kommer til å holde seg stemt uten strengelås? Vet ikke om jeg gidder lete etter en gitar med fast stol og strengelås, håper derfor noen her har litt erfaring med akkurat dette. Kommer den til å holde seg stemt i drop A viss jeg bare bruker tjukke nok strenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer helt an på gitaren... mange gitarer faller ut av stemming med en gang, mens andre holder det veldig bra.. jeg har en 7.strenger som jeg stemte ned til drop A og den holdt stemminga veldig bra... stemte E-strengen ned til B og den holdt den veldig bra, mens jeg har en Les Paul til samme pris som ikke holder stemminga like bra spesielt ikke når den er stemt ned under drop D

men jo dypere stemming jo tykkere strenger... du spiller ikke 009 strenger i en 6-strengs drop B tuning... da bør du på 012+++

Endret av GuitarFreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lurt på, er om folk virkelig stemmer ned gitarene fra E til A eller om de bruker spesialdesignede strenger eller gitarer som er konstruert til dette.

Et alternativ er jo å bruke en 7 strengsgitar. Men jeg mener å ha sett strenger som er konstruert til å stemmes ned. Så det i Total Guitar eller noe.

Jeg stemmer aldri ned gitaren mer enn en hel tone, + kanskje drop D (dette tilfellet C) på E strengen. Jo mer jeg stemmer ned gitaren, jo mer grummete og utydelig blir lyden. men at stemmingen holder seg har jeg ingen problem med. Spiller på en LP gitar uten noen som helst låser eller tremolo system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast stol og strengelås er ikke et alternativ. Med strengelås må du ha finstemmere på stolen. Låsbare stemmeskruer derimot... Du kan jo se på Carvin. De har alltid kjørt med Floyd Rose uten strengelås, men med låsbare stemmeskruer. Funker veldig fint det.

For å holde på stemminga er det fire ting som er viktig.

- Stemmeskruen må ikke ha for mange runder med streng som kan slakkes over tid.

- Oversadelen må kunne la strengen fritt vandre frem og tilbake etter behov, bending og vibrato f.eks.

- Strengene må være skikkelig strekt, og ikke så gamle at materialtretthet er aktuelt.

- Stolen må holde seg på plass, og ikke fire på noen områder.

Har du disse i behold, da har du også en gitar som holder stemminga. Forutsetter at kropp og hals holder normal standard. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut signatur modellene til Mick Thomson som Ibanez produserer. De kommer med en fast stol versjon av edge tremoloen til Ibanez, altså har den fast stol og strengelås

Endret av Quick89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden så mange mener det kommer ann på gitaren, kan jeg da anta at en heavy guitar.. Esp, Ibanez, Jackson og lignende klarer å holde en slik tuning?

esp er kjent for å være ett av de gitarmerkene som takler nedstemming veldig bra. en annen fordel med dem er at emg-pickupene ikke blir like grumsete ved lav stemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.