Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på jakt etter tips


Gjest

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide med en liten update på situasjonen min: lært meg en god del grep nå: A, C, F, G, D, Dmoll, Amoll, E, Emoll, G7. Og øver her dag på grepsbytting for å forbedre teknikken min og hastigheten.

Om en liten stund gyver jeg løs på de fryktede barre-grepene :blink:.

I tillegg har jeg lært mesteparten av Sum41 - Still Waiting (ble litt lei grep til tider, så jeg lærte meg en punk-sang i mellomtiden før jeg gikk tilbake til grep igjen :P)

Tips om sanger og grep som bør læres tas gladelig imot.

- Sølvreven ;)

Endret av Silverfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med de grepene du har lært deg til nå, så er du blant annet i stand til å klimpre deg igjennom en verson av Guns`N Roses Don`t Cry.

Du kan jo også prøve å lære deg hvilke toner som er hvor på halsen. Ta de to mørkeste strengene fra 1. til 12. bånd i første omgang.

Dette er nyttig kunnskap til du skal i gang med barregrepene, og da åpner det seg en helt ny verden for deg. En fin enkel låt for å begynne å øve barregrep er Hit the road Jack. Ikke så kult kanskje, men fin øvelse.

Lykke til videre og hold oss oppdatert på framgangen ;)

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bytte til dyrere gitar? Ikke så lenge du er ivrig til å øve og har utbytte av den gitaren du har. Men etterhvert tror jeg at gode gitarer ikke bare har med god lyd å gjøre. De gir inspirasjon, og gjør at du får lyst til å øve mer og bli en bedre gitarist. Tror ikke man skal undervurdere den psykiske effekten av en god gitar. Særlig ikke hvis du merker at det er en tydelig heving av kvaliteten i forhold til din gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt gitar i over 6 år nå. Spilte på en Fender Squire (strat kopi) i hele 4,5 år før jeg gikk og kjøpte meg en ny gitar.

Spilte på en urgammel og veldig slitt forsterker i 3,5 år før jeg byttet den ut. Selvom jeg nå synes at det hele låter bedre vil jeg ikke påstå at det er gitaren eller forsterkeren.

I tillegg kan jeg jo legge til at utstyret mitt i gamle dager kostet meg rundt 3000 kroner. Nåværende utstyr kostet meg rundt 8000. I nær framtid lander jeg på rundt 20000 =P

De fleste har en periode hvor de vil ha det tøffeste/best utstyret. Jeg hadde selv en periode hvor jeg var overbevist om at jeg trengte en B.C Rich Warlock og en superdyr forsterker. Jeg er veldig glad det ble med tanken den gangen. I stedet for å kjøpe deg dyrere gitar og forsterker (så lenge det du har er i orden iallefall) kan du kjøpe deg en rimelig effektboks. Gjerne en som har alt, slik at du kan prøve mange forskjellige lyder og finne en du liker godt. Etterhvert som du blir bedre kan du prøve deg mer fram på å stille inn lyden slik at den blir "perfekt" til ditt lydbilde.

En annen ting som er greit å tenke litt på er at det tar tid før du blir flink og høres "bra" ut. Ikke gi opp fordi du ikke synes du er flink nok eller ikke høres bra. Spill så ofte og så mye du kan. Øv inn sanger fra forskjellige sjangre, ikke bare en sjanger (selvom det finnes mye innenfor en sjanger =P).

Endret av Kranium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt jazz, funk, punk og rock da med andre ord. Omtrent som med mat? Skal ikke ha for mye av en type mat for da går man lei :P

Det meste av metal får jeg rett og slett ikke til (kjappe overganger og/eller gallopp er langt frem ennå)

Igjen, takker for alle tips ;)

Endret av Silverfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert tror jeg at gode gitarer ikke bare har med god lyd å gjøre. De gir inspirasjon, og gjør at du får lyst til å øve mer og bli en bedre gitarist. Tror ikke man skal undervurdere den psykiske effekten av en god gitar. Særlig ikke hvis du merker at det er en tydelig heving av kvaliteten i forhold til din gamle.

Helt enig, gode gitarer kan inspirere deg til å bli bedre. Det var grunnen til at min første gitar var en brukt Fender US Stratocaster, '93-modell. Jeg var ung(les: hjerneskadet), og byttet gitaren mot en blå Ibanez Paul Gilbert med rosa F-hull og Floyd Rose. Angret jeg i ettertid? Du aner ikke... Det var den eneste Straten jeg har eid, og jeg vet at dagens Yngtchie hadde fått den til å låte himmelsk. Yngtchie i 2002: "Den e vanskelig å tæppe på!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket niva skal jeg opp på før det er poeng skifte gitar? Låter jo helt greit den jeg har, så ser ikke noe poeng å bytte den med det første.

Instrumenter er verktøy akkurat som en fastnøkkel. Hvis du ber en bilmekaniker en skru på en mutter går det like greit med en dyr som med en billig fastnøkkel. Men skal du skru inn en skrue må du ha en skrutrekker. Så med mindre du har kommet til et punkt hvor du føler at gitaren din ikke lenger passer til den musikken du skal spille tror jeg det går greit.

Hvis føler du trenger nytt utstyr for å bli inspirert til å øve spiller du for mye. Da er det bedre å legge bort gitaren en stund å sjekke damer eller enda bedre drekke øl isteden. Det er omtrent umulig å henge her eller bla i et musikkblad eller gitarblad uten å få lyst på noe nytt, men ikke la deg lure til å prøve å argumentere for at du "trenger" noe for det er 99% sjanse for at det gjør du ikke. Jeg er ihvertfall 100% sikker på at er det noe jeg ikke "trenger" så er det mer gitarutstyr, bortsett fra det 100W Mojoamp kit'et jeg nettopp bestilte selvfølgelig, det trengte jeg no jævlig, for det gjør sikkert noe helt annet en de tre Metroamp 100W kit'ene jeg allerede har :rolleyes: GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAS........... Sorry må ringe støttekontakten min på 12 stegs avvenningsprogrammet å bekjenne mine synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt gitar i over 6 år nå. Spilte på en Fender Squire (strat kopi) i hele 4,5 år før jeg gikk og kjøpte meg en ny gitar.

Spilte på en urgammel og veldig slitt forsterker i 3,5 år før jeg byttet den ut. Selvom jeg nå synes at det hele låter bedre vil jeg ikke påstå at det er gitaren eller forsterkeren.

Tror du har helt rett i at det først og fremst er du som har blitt bedre som gjør størst forskjell. Men det er også gamle menn som meg som trenger litt inspirasjon noen ganger. Når man har spilt gitar i mange år og ikke blir så mye flinkere i løpet av et år, da leter man mer etter muligheter med gitarer, effekter og forsterkere for at det skal låte bedre og være mer inspirerende. Enig i at det kan ta litt av, og jeg tør nesten ikke tenke på hvor mye penger jeg har gitarutstyr for nå.

Edit: Tror heller ikke det finns noen piller som hjelper.......

Edit: Mine forsterkere er fortsatt urgamle og veldig slitte......

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ting går fremover og jeg har kost meg litt med introriffet til Beast and the Harlot, prøvd meg litt på Don't Cry og gjør litt grepskifting på måfå hver dag. Nå føler jeg tiden er inne for en pedal :P

Spør folk som vet hva de snakker om og lurer på om jeg burde gå for : Boss Mega Distortion

eller:

Marshall Jackhammer

er ute etter litt heavy distortion ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første pedalen min var en mega distortion, har brukt den i flere år og er veldig fornøyd.

Den har et bredt vreng spekter fra bisverm(ikke at det er målet, men muligheten er der) til halvvreng.

Et sted midt i mellom de to får du en helt syyykt fet distortion.

Fordelen er med pedalen er de gode justeringsmulighetene, du har eq på den og du kan justere tonen med top og bunn uten at den påvirker clean lyden din.

Kommer aldri til å bytte den ut.

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.