Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på jakt etter tips


Gjest

Anbefalte innlegg

Husk på at det castorfiber sier om utstyr ikke gjelder billige forsterkere! Mange av de billigste forsterkeren er stort sett ubrukelige, og dette kan være en nøkkel for å få god lyd!

+1

har fortsatt mareritt om den gamle behringerkassa mi :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk på at det castorfiber sier om utstyr ikke gjelder billige forsterkere! Mange av de billigste forsterkeren er stort sett ubrukelige, og dette kan være en nøkkel for å få god lyd!

Stort sett enig. Jeg vil dog hevde at man får temmelig bra lyd med Fender Super Champ XD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det castorfiber sier om utstyr ikke gjelder billige forsterkere! Mange av de billigste forsterkeren er stort sett ubrukelige, og dette kan være en nøkkel for å få god lyd!

Stort sett enig. Jeg vil dog hevde at man får temmelig bra lyd med Fender Super Champ XD.

Den er jo superhipp!

Enig i mye av det andre her, men man bør ha en gitar som faktisk virker. Ikke mister stemminga, stemmer i bånda, ikke skurrer i elektronikken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Gitarister liker rørforsterkere, og jeg er ikke uenig i at rør kan låte tøft. På den annen side, jeg spiller for tiden stort sett gitar, og har en Behringerforsterker. Riktignok ikke av en billige sorten, men heller en av de dyreste comboene man kan handle fra firmaet. Det andre gitaristen i bandet har en vintage Musicman forsterker, en klassiker som han sikkert får ti ganger så mye for som min uglesette moduleringsforsterker.

Poenget er ikke om hvorvidt hans forsterker er "bedre" enn min, for det er den sikkert i de flestes øyne. Men på de få spillejobbene vi har hatt, er det ikke slik at min gitarlyd er "El stinko", og hans lyd er helt topp. Han synes ikke det, jeg synes ikke det, og musikere i publikum synes ikke det. Begge deler funker i helheten.

Nå kan det jo tilføyes at han forer forsterkeren med en snart 30 år gammel Gibson ES 335, så det er mulig at det er den gamle gitaren hans som ikke holder mål. Hva vet jeg.

(Og til de som ikke tok det- det var ironi, jeg er misunnelig som fy, og det blir ikke bedre av at han er en langt bedre gitarist enn meg.)

Oppsummeringen går rett og slett ut på at man får ikke knalllyd med en forsterker, heller. Ikke av seg selv. Man må lære seg forsterkeren, ha nødvendige ferdigheter i fingre, både på gitar, og på knottene på forsterkeren. En rørforsterker er faktisk vanskeligere å få "det lille ekstra" ut av enn en anstendig transistorforsterker.

Er man på et nivå der man sliter man med å skjønne hva poenget er "med de to kanalene", har man en god del å lære uansett, og man kan kanskje faktisk låte bedre med en Roland Cube enn en gammel lunefull Marshall som trenger service annenhver uke. Selv om en dritgod gitarist kunne få marshallen til å låte himmelsk.

Jeg står derfor knallhardt på mitt- man kan ikke kjøpe seg til god lyd. Den må du lage selv. Men det finnes visse minimumskrav. Og i 2008 er ikke det veldig dyrt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det der med at "Utstyr har ingenting å si for lyden" bare er tull.. Sikter ikke mot deg, CF. Men sånn generelt.

For jeg merker stor forskjell på ENGL Fireball sammen med Crate på 200watt, Marshall MG på 100watt, Vox AD, RAndall osv..

De transistorforsterkerene kan låte bra. Men Fireballen låter MYE, MYE MYE større. Sinnsykt god dynamikk og lyd.

Har gigget med den. Og du aner ikke hvor mye bedre det er med rør på scenen enn med transistor. Selv om alt blir mikket opp på en proff måte, så merker man altså forskjellen. Og her snakker vi om 60 rørwatt vs 100 på MG og 200 på Crate, 100 på Randall.

Sist gig hadde jeg volumet på 2/10 og det låt sinnsykt høyt og stort i tillegg til rått.

Men du har en god poeng også, CastorFiber. Det er viktig å lære å kjenne utstyret sitt. Det er utrolig hvor forskjellig en forsterker kan låte bare ved hjelp av Gain, Master og en 3 bånds EQ.

Spiller du med relativt høyt volum, så merker du fort hvor bra rør låter og at transistor blir verre og verre jo mer man skrur opp volumet.

Jeg syns det kan være kos å sitte på rommet med min gamle MG15 ca en gang i måneden. men uansett..

Det med utstyr og lyd.. Enkelte gitarer er mye mer behagelig å spille på enn andre, og de gjør det lettere for oss gitarister å finne dne gode lyden. De gjør ikke jobben for oss. men de gjør den bare enklere. Både fysisk OG psykisk.

Ny god gitar = mer spilleglede = mer motivasjon > gøyere og enklere å spille. Dette koster selvsag at man lærer å bruke utstyret sitt rett.

EDIT: Nå føler jeg at vi på en måte har ødelagt tråden med diskusjoner :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, for all del ikke ødelagd, syns det er morsomt å få en slik respons og føler jeg lærer mye av å høre på dere. Gitarene jeg forøvrig er lyst på en gang fram i tid er: Jackson RR3/5, Hellraiser C-1, og sånne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig dette er pirk over streken, men fikk lyst til å sette inn en gammel historie om Chet Atkins-

Chet Atkins was playing a guitar on the deck of a cruise ship when a passenger came up and remarked, “What a great sounding guitar!” Chet handed it to him and said, “How does it sound now?”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje fordi de blir betalt av fabrikanten for å bruke akkurat det utstyret de bruker?

Når det er sagt, når man blir så "rendyrket" og rågod som de gutta der er topp utstyr det som gir den siste finishen, det er ikke til å stikke under en stol. Men at man trenger den samme gitaren når man har spilt litt et par års tid, er en bløff, en myte som er laget for at du og jeg skal bruke penger på akkurat den gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.