Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på jakt etter tips


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg gått igang med grep og "strum patterns" og lurer på om dere kan noen andre strum patterns som er verdt å lære seg.

Kan disse to foreløpig:

Ned

Ned

Opp

Opp

Ned

Opp

Ned

Ned

Opp

Ned

Opp

Ned

Ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips i oppstartsfasen er å prioritere. Det er ikke mye vits si at du vil spille gitar om du skal sette fotball, speider og alt annet pikkpakk foran gitaren. God lyd og en brukervennlig gitar er bra for motivasjonen. Akkordbok, youtube og god rytme er alt du trenger om du vil lære deg å spille bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips i oppstartsfasen er å prioritere. Det er ikke mye vits si at du vil spille gitar om du skal sette fotball, speider og alt annet pikkpakk foran gitaren. God lyd og en brukervennlig gitar er bra for motivasjonen. Akkordbok, youtube og god rytme er alt du trenger om du vil lære deg å spille bra.

Prioriteringer er ikke noe problem :)

Endret av Silverfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket niva skal jeg opp på før det er poeng skifte gitar? Låter jo helt greit den jeg har, så ser ikke noe poeng å bytte den med det første.

Det kommer helt an på. Jeg har sett proffer med ræva utstyr, og pappagutter uten talent med svindyre signaturgitarer. Du kjøper ny gitar når du føler at du trenger ny gitar. Kvaliteten på instrumentet har lite med selve spillingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge gitaren er grei å spille på, stemmer i båndene, og teknisk sett er i orden, er det et greit utgangspunkt. Jeg er av den oppfatning at man ikke kan kjøpe seg god lyd, og det mener jeg fortsatt, men det er faktisk et "men" med i bildet.

Det er forskjell på gitarer. Gitarer jeg trives med, som "lever", og svarer på mine patetiske forsøk på å lage musikk, klarer å lokke mer ut av meg enn "døde trepinner".

Det at det faktisk er mulig å vri ut noe annet enn en type lyd av gitaren på den samme settingen på forsterkeren , og at du kjenner den vibrerer, har en del å si.

Hvis man i tillegg har en gitar som blir fort ustemt, eller som ikke er mulig å få intonert riktig, fordi den rett og slett er feil intonert, sliter man. Men selv "drittgitarer" er i våre dager miluge å få til å oppfylle de kravene.

Jeg har ikke en eneste gitar som kan kalles "dyr", men jeg har en liten neve med veldig dårlige gitarer, som etter stell og puss oppfyller de minimumskravene jeg skriver om over. Det er ikke instumenter som er egnet til å bli inspirert av.

Nå er vi så heldige for tiden at gitarer er svinebillige i forhold til de pengene vi har til rådighet. Legger man ut en la oss si tre- fire tusen kroner, får man en gitar man kan spille på i mange år uten å "stange i taket". Jeg vet det er mange som er uenige med meg i det, men det er helt greit. Man kan ikke kjøpe seg god lyd, uansett hva man hører i butikken, og leser på forum. Mener jeg.

Man blir ikke Petter Solberg av å kjøpe en verstingsubaru, ei heller Eric Clapton av å kjøpe en EC signature.

Hvis en proff gitarist og jeg byttet utstyr, ville proffen fortsatt høres proff ut på min femtusenkroners Fernandes- gitar. Jeg ville høres ut som en litt dårlig amatør på hans superdyre gitarrigg. Trist, men sant. På samme måte som Petter Solberg ville kjøre fra meg i min gamle Volvo, mens jeg sneglet meg rundt i rallybilen hans.

Edit- Troen på at ting kan kjøpes, har faktisk blitt ganske ekstrem. Jeg har en bekjent som jobber hos Fenderimportøren. Han fortalte her at en kunde- helt på alvor- kom og klagde på gitaren han hadde kjøpt. Det var en EC signature, en kostbar spesialbygd Fendergitar. Grunnlaget for klagen var at "han ikke hørtes ut som Clapton" når han spilte på den. Derfor mente han det var noe feil med gitaren. Nå er det få av oss som er så ekstreme, men det er en liten tankevekker. God lyd sitter i veldig stor grad i fingre, musikkforståelse, og slike ting, og i liten grad i verktøyet. Men selvsagt innenfor rimelighetens grenser.

Når det er sagt, er det helt greit for meg at noen har en del penger, eller velger å ha som hobby å jakte etter "den perfekte lyd" ved å bruke penger på gitarting. Blir omtrent som fisking. Fisk får man like greit på noen meter fiskesnøre, surret rundt en halvliters colaflaske, som på en svinedyr karbonstang, med en kostbar snelle på. Det er opplevelsen til den som fisker som spiller rolle. Hva man vektlegger finnes det ikke noen fasit på, og det er ikke noe som er rett eller feil i denne sammenhengen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller på min 1500kroners Louder-strat for 6. året på rad nå. Når jeg for et par år siden var drittlei så ga jeg den et par nye pickups og lakket den om, og vips så hadde jeg fått meg en "ny" gitar.

Så ja. Kjøp gitar når du føler du trenger/har lyst på ny gitar.

Og angående strum-patterns så har jeg aldri tenkt så mye over det. Spiller sånn det høres kult ut. Kommer mye etterhvert med spillinga, så bare hør på sanger og hent inspirasjon fra andre. Merk: ikke kopier andre, men la deg inspirere! Og kos deg med spillinga ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, bare tenkte siden dollarkursen er langt nede på Sørpolen så kunne jeg benytte sjangsen, men gidder ikke før jeg selv synes det som kommer fra gitaren høres bra ut :blush:

Endret av Silverfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som har spilt gitar i ca 4 uker nå ( pretty newby :) ) vlåner min fars gamle ibanez, som funker helt fint. grunnen til at jeg låner og ikke kjøper pga vi har 12 gitarer hjemme.... :D harke lovt å kjøpe.

men... sliter med lillefingeren jeg også.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.