Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på jakt etter tips


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk, jeg er 15 år og har fått meg gitar og har lyst til å lære dette skikkelig. Hatt gitaren i to år nå siden julen 2005, men bare spilt litt i ny og ne på den. For fire uker siden bestemte jeg at "dette vil jeg ta seriøst" og har nå prøvd å lære meg selv ting og tang på fire uker (Lært meg mesteparten av "Pieces" til Sum 41). Synes det er tungvindt og lurer bare på om dere har noen tips som kan hjelpe meg på vei.

Lurer først og fremst på om kurs er tingen, eller om detta bare er bortkasta tid og penger?

Eventuelt hva kan jeg øve på, og hva bør jeg lære meg først: grep eller fingerspill?

Finnes det "øvelser" for å forbedre fingerkordinasjon og hastighet, eller er det bare å spille i vei?

Har dere noen ålreite sanger jeg kan prøve å lære meg som ikke er så fordømt vanskelig som det jeg vil spille og hører på? :P

Andre tips tas mot, åpen for alt mulig.

Gitaren jeg har er en Stagg S200 med forsterkeren som fulgte med. Musikk jeg hører på og en dag har lyst til å lære er: Bullet for My Valentine, Silverstein, Atreyu, Iron Maiden, Metallica, Pantera og alt sånt.

Mvh. Silverfox

EDIT: Tok lang tid, men oppdaget at jeg hadde skrevet feil årstall ;P

Endret av Silverfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kurs er utrolig nyttig for noen, og andre klarer seg bedre på egenhånd. du må nesten sjekke ut hva som passer deg.

fingerspillet blir temmelig kjedelig hvis du ikke kan noen grep, så å få grepa på plass er nok smart.

øvelser for hastighet og kordinasjon er det meeeeer enn nok av for å si det mildt. google is your friend.

det meste av punk er jo ganske greit for nybegynnere hvis du vil gå videre til metal. nirvana og rammstein er greie saker. ikke akkurat gitarhelter der i gården men du lærer da de grunnleggende prinsippene for den typen musikk. breaking the law av judas priest er også er utrolig grei låt.

kan absolutt anbefale guitarmasterclass.net, også er det jo alltids youtube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære låter er veldig lurt, helst på gehør, men tab kan jo funke som støttehjul i starten.

Fingerspill er en måte å få grep til å låte fett på, så syns det er gunstig å lære seg så fort som mulig, og man får veldig igjen for det når man blir bedre, ettersom du står mye friere om du kan bruke både fingre og plekter.

Kurs kan være bra, men ikke la alt stå og falle på det. Motivasjonen må du hente innenfra, og du har en intuisjon du kan bruke til å finne måter å utvikle deg selv på, for eksempel når det gjelder å lage øvelser på egenhånd. Med kreativitet, vilje og fandenivoldsk innstilling så kommer man langt i å utvikle eget potensiale.

Lytt aldri til noen som sier at noe er for vanskelig å beherske -- de har trolig ikke øvd nok eller riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på youtube har du veldig mange flinke gitarlærere, der jeg lærte å spille, så etter 2 år begynte jeg på kurs, har nå hatt 3 lærere og ingen av de har noe å lære meg, gå på youtube og søk på "guitar lesson"...

jeg synes du bør begynne å spille vanlige akkorder så du får ei stødig og god rytme, deretter kan du begynne med fingerspill og eventuelt soloer, har hørt veldig mange gitarister som ikke eier rytme når de spiller soloer og sånn. samme med fingerspill, du finner veldig mange dårlige versjoner av stairway to heaven på youtube..

sanger du kan starte med er jo knocking on heavens door, så kan du og se på mye punk.. det du tjener mest på er å spille musikk du liker, da holder du deg motivert til å lære..

lykke til ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på tipset om først å lære seg grep og få en god rytme. Rytme er alt! (mener nå hvertfall jeg).

Er veldig lurt å så tidlig som mulig lære seg barre-grep. Jeg brukte "Poison" av Alice Cooper for å bli god på barre-grep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg akkordene som folk sier ja. Både åpne og barre. Med barregrepene inne så får du powerchordene du kommer til å trenge til metallen din gratis.

Ikke fall for fristelsen til å lære deg bare powerchordene.

Vil du spille metal så er også demping et stikkord. Lær deg å dempe skikkelig både med høyre hånd (palm muting) og med venstre.

Spill mye og skaff deg hard hud på fingertuppene (hvis du ikke har det enda)

Lykke til, og spør ivei her inne om alt du lurer på. Ingenting er for dumt. Vi har alle vært nybegynnere en gang.

Og mens jeg husker det: Få med deg lillefingeren først som sist. Det er så jævlig tungt å ta igjen siden. Trust me. I know!

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med hard hud greia (au, det gjør vondt :wacko: )

men skal jeg bare lære meg akkordene først og så spille sanger ved hjelp av sammensetning av akkorder?

lillefingeren har jeg problemer med å bruke ettersom den er så tynn og spinkel, men det er vel bare å jobbe med som alt annet regner jeg med :P

Synes også det er vanskelig og gjøre "shredding" up og downstrokes på samme streng, men gidder ikke bry meg om det nå ettersom det tydelig er rytme som er greia for meg nå ;)

Takker for alle tips

PS: helt til slutt, kan noen fikse det sånn at jeg kan få avatar, sier at jeg må ta kontakt med staff members.

-Sølvreven ;)

Endret av Silverfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt tips er å kjøpe DEG 1 av min kjære gitarlærer Sølvin Refvik. et fint suplement til youtube og andre internettløsninger. Sølvin har en fantastisk gitarfilosofi

som jeg VET du vil lære MYE av!

Jeg hadde også klare band og gitarister jeg ville lære å spille som i begynnelsen, men etter hvert vil de fleste få trang for å gjøre egne ting. Da gjerne gjennom bandsammenhenger osv. Da vil Sølvin sine bøker være alfa omega.

bøkene får du kjøpt i hvilken som helst musikk forretning med respekt for seg selv. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkorder må kunnes. Lær om grunntoner i akkordene, og helst om forskjellen på dur og moll. En god gitarlærer bør vise deg slike ting, det er bra å ta med seg videre i livet.

RYTME ER VIKTIG, KANSKJE DET ALLER VIKTIGSTE.

Bruk mindre vreng enn du tror du faktisk behøver. Stol på meg, det er kloke ord.

Finn deg en gitarlærer. Finner du ikke en der du bor, så let online. Jeg kjenner flere erfarne gitarister online som gir meg masse råd når jeg trenger det, og som også lærer meg ting jeg ikke forstår. Det beste er å lære hos en som sitter sammen med deg, men det nest beste er online-leksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er vanskelig og gjøre "shredding" up og downstrokes på samme streng, men gidder ikke bry meg om det nå ettersom det tydelig er rytme som er greia for meg nå ;)

Drit i shredding. Basics først, så kommer mer avanserte ting. De skikkelig sugne gitaristene du finner på YouTube er folk som hoppet over det grunnleggende og trodde de var klare for fart og spenning. De tok feil. Få øvd inn en bra rytmesans, og lær å forstå akkordene, og hvordan akkorder henger sammen med skalaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på youtube har du veldig mange flinke gitarlærere, der jeg lærte å spille, så etter 2 år begynte jeg på kurs, har nå hatt 3 lærere og ingen av de har noe å lære meg, gå på youtube og søk på "guitar lesson"...

jeg synes du bør begynne å spille vanlige akkorder så du får ei stødig og god rytme, deretter kan du begynne med fingerspill og eventuelt soloer, har hørt veldig mange gitarister som ikke eier rytme når de spiller soloer og sånn. samme med fingerspill, du finner veldig mange dårlige versjoner av stairway to heaven på youtube..

sanger du kan starte med er jo knocking on heavens door, så kan du og se på mye punk.. det du tjener mest på er å spille musikk du liker, da holder du deg motivert til å lære..

lykke til ^_^

For å unngå at dette blir en ufattelig lang post, vil jeg bare nevne følgende stikkord: Tilpasset opplæring, og mestringsmotivasjon.

Det å ha en gitarlærer med god pedagogisk kompetanse, er noe av det jeg ser på som sentralt ved det å ta gitartimer. Med dette som grunnlag vil jeg anbefale en gitarlærer utenom det private "lapp på butikk"-området. Dersom du finner begynnertimer gjennom en musikkskole eller en faglærer som gir privattimer, er dette det jeg ser som mest ideelt.

Enig i at noen kan lære best på egenhånd, men for all del, begynn der det er et snev av oppnåelsesrealitet over en begrenset periode. Dersom du skal lære på egenhånd gjennom videoer og nettkurs der undervisningen er lagt opp bredt, ha selvinnsikt nok til å kunne se hva men kan oppnå i hver omgang. Det å beherske noe nytt, er ofte en motivasjon til å utvikle seg videre.

Viktigst av alt: Kos deg :)

Edit: "For å unngå at dette blir en ufattelig lang tråd" omgjort til "For å unngå at dette blir en ufattelig lang post"

Endret av Vegard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå at dette blir en ufattelig lang post, vil jeg bare nevne følgende stikkord: Tilpasset opplæring, og mestringsmotivasjon.

Det å ha en gitarlærer med god pedagogisk kompetanse, er noe av det jeg ser på som sentralt ved det å ta gitartimer. Med dette som grunnlag vil jeg anbefale en gitarlærer utenom det private "lapp på butikk"-området. Dersom du finner begynnertimer gjennom en musikkskole eller en faglærer som gir privattimer, er dette det jeg ser som mest ideelt.

Enig i at noen kan lære best på egenhånd, men for all del, begynn der det er et snev av oppnåelsesrealitet over en begrenset periode. Dersom du skal lære på egenhånd gjennom videoer og nettkurs der undervisningen er lagt opp bredt, ha selvinnsikt nok til å kunne se hva men kan oppnå i hver omgang. Det å beherske noe nytt, er ofte en motivasjon til å utvikle seg videre.

Viktigst av alt: Kos deg :)

Edit: "For å unngå at dette blir en ufattelig lang tråd" omgjort til "For å unngå at dette blir en ufattelig lang post"

jeg søkte meg inn på kulturskolen, men det var ikke plass så jeg sto på venteliste i 2 år.. eneste jeg fikk utav gitarkurset var et band jeg kunne spille i.. jeg tror du lærer bedre selv enn at en sitter å sier at det og det skal du trykke :P eneste jeg savner med min opplæring er teorien, jeg føler at jeg trenger mere teori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.