Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Salg av stjålet utstyr!


Gitarhuset.no

Anbefalte innlegg

Ingen skal sende tilbake noe før de er kontaktet av politiet selvfølgelig.

Det er politiet som skal ordne opp i dette, ikke vi ! Når det er sagt er vi svært sugene på å få tilbake

det som er forsvunnet, derfor ble det lagt ut en forespørsel her på forumet.

Politiet har nok av bevis for å finne det meste som er forsvunnet, men vi vil ha litt fortgang i sakene.

Denne gitaren feks : http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1032 vet vi med sikkerhet er solgt her på forumet.

-----gitarhuset

Hvorfor er dere så sugne på å få tingene tilbake? Jeg gjetter på at det er fordi dette tyveriet ikke dekkes av forsikring. I motsatt fall er normal praksis at forsikringsselskap utbetaler erstatning mot at de overtar evt tyvegods som kommer til rette senere, og da hadde dere ikke hatt noe særlig motiv for å drive "privatetterforskning" på denne måten. Kanskje vi kan få en avklaring rundt forsikringsspørsmålet?

"vi vil ha litt fortgang i sakene" <_< Privatpersoner som skal ut og "ordne opp" i politisaker på egenhånd ender ofte opp med å ødelegge politiets egen etterforskning (ødelegge bevis ++). Det kan f.eks. hende at noen har kjøpt noe av tyvegodset i god tro, men skjønner at det er tyvegods etter å ha lest denne tråden. Hvis vedkommende da ikke ønsker å levere tingene tilbake vederlagsfritt, har han/hun god tid til å videreselge tingene, slette dokumentasjon e.l., utelukkende pga dette uadresserte "forvarselet". Hadde vedkommende derimot uforberedt blitt oppringt og informert av politiet, ville sjansen vært større for at tingene kom til rette. Tenk litt på det.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg regner med at dette var nye varer. Det er det ikke lenger, i og med at forummedlemer har tatt varene i bruk. Slik sett ser jeg ikke helt poenget med at man skal ha tyvegodset i retur, da det ikke på noen måte vil dekke tapet som gitarhuset har hatt.

Varene er solgt til normale bruktpriser, slik at kjøpere kan ikke beskyldes for heleri.

Har ikke gitarhuset forsikring som dekker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at eier av frastjålet gods kan kreve dette tilbake........ se: http://www.lovdata.no/all/hl-19780602-037.html Det eneste man blir fritatt fra hvis man har handlet i "god tro" er straff for heleri. Evt. må man anmelde den man har kjøpt stjålne gjenstander fra og kreve erstatning fra det holdet.

Synes det er en litt enkel holdning å mene at så lenge forsikringen dekker det så kan man glemme saken. Med slike holdninger er det ikke rart forsikring er dyrt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skal ihvertfall ikke gå ut over deg at du kjøpte tyvegods.

Er akkurat det som er noe dritt. Du må selv følge opp at det du kjøper Ikke er tyvgods, i dette tilfelle musikk utstyr. I en perfekt verden så burde man fått beholdt utstyret, siden foretningen likevel vil få dette dekt på forsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viser det seg at jeg har kjøpt tyvegods, og må levere tilbake ustyret. Mange tusen rett i dass, med andre ord. Treffer jeg på jævelen ligger han tynt an.

Faen så kjipt. Regner med at du trøkker en pedal opp i rassen på han visst du får tak i han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal sende tilbake noe før de er kontaktet av politiet selvfølgelig.

Det er politiet som skal ordne opp i dette, ikke vi ! Når det er sagt er vi svært sugene på å få tilbake

det som er forsvunnet, derfor ble det lagt ut en forespørsel her på forumet.

Politiet har nok av bevis for å finne det meste som er forsvunnet, men vi vil ha litt fortgang i sakene.

Denne gitaren feks : http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1032 vet vi med sikkerhet er solgt her på forumet.

-----gitarhuset

Hvorfor er dere så sugne på å få tingene tilbake? Jeg gjetter på at det er fordi dette tyveriet ikke dekkes av forsikring.

Ikke helt sikker på denne. Men jeg tror ikke det er lov å drive noe salgs foretak i norge uten forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at eier av frastjålet gods kan kreve dette tilbake........ se: http://www.lovdata.no/all/hl-19780602-037.html Det eneste man blir fritatt fra hvis man har handlet i "god tro" er straff for heleri. Evt. må man anmelde den man har kjøpt stjålne gjenstander fra og kreve erstatning fra det holdet.

Synes det er en litt enkel holdning å mene at så lenge forsikringen dekker det så kan man glemme saken. Med slike holdninger er det ikke rart forsikring er dyrt i Norge.

Greit nok at det framstår slik , og det var kanskje ikke meningen. Holdingen min er faktisk ikke så enkel som at "Så lenge forsikringen dekker, er alt greit".

Lkevel er jo ikke en vare som er tatt i bruk en fullverdig erstatning for den som blir bestjålet?

Er det virkelig slik at hvis man i god tro kjøper tyvegods, så må man bære hele tapet selv? Det innbyr jo ikke akkurat til ærlighet.

Tyven sitter vel med svarteper, som er tatt på fersken, men det er vel fortjent.

Den som har blitt bestjålet, får igjen varene, samt tap som blir dekket av forsikring, minus egenandel.

"Ny" kjøper mister i realiteten alt.

Det er dårlig gjort. Tyven er trolig raka blakk, og forholdet blir sannsynligvis "henlagt etter bevisets stilling" hvis man tar bryet med å anmelde.

Jeg betaler gjerne litt mer i forsikringspremie, for at kjøper i dette tilfellet får dekket deler av tapet sitt. Ren svindel blir noe annet. Det er det ikke snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på denne. Men jeg tror ikke det er lov å drive noe salgs foretak i norge uten forsikring.

Jeg jobber med næringslivsforsikring og det eneste som er pålagt for et foretak er å tegne yrkesskadeforsikring for ansatte og ansvarsforsikring for kjøretøy. Det er ingen plikt til å tegne noe utover dette, men det kan jo være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Sjokkerende at utstyr som er "fallt av lastebilen" selges på et offentlig forum.

Skulle neste tro at man ville ha lugget litt lavt, og ikke annonsere stjålet-gear på

norges største gitarforum.

Bra at noe av utstyret holder på og finne sin vei tilbake, men fryktelig synd for de som har handlet i god tro.

Kan da ikke være no problem for kjøper å ta saken videre mot den han kjøpte og få få pengene igjen.

Selvom det såklart skulle vært en mye enklere løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med næringslivsforsikring og det eneste som er pålagt for et foretak er å tegne yrkesskadeforsikring for ansatte og ansvarsforsikring for kjøretøy. Det er ingen plikt til å tegne noe utover dette, men det kan jo være lurt.

Skulle tro at det er lurt ja. Så en bedrift er ikke pålagt å forsikre inventar beholdnig?

Endret av Mytola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at det er lurt ja. Så en bedrift er ikke pålagt å forsikre inventar beholdnig?

Nope, akkurat som at du ikke er pålagt til å forsikre huset ( har du lån så krever banken det) eller innbo.

Endret av Mytola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som har handlet i god tro. Anmeld forholdet og krev erstatning. Det er enklere å bli dømt til erstatning enn det er å bli dømt skyldig i en straffesak. Alle forhold mot kapteinen vil mest sannsynlig bli behandlet i samme rettsak. Husk at det ikke er garantert at du vil få penger igjen, men det nytter ihvertfall ikke å ikke gjøre noe. Som skadelidende har du en forrang på krav, dvs at du kan kreve beløpet trekt fra framtidig inntekt til den som blir dømt.

Lykke til

Moralen er: be alltid om original salgskvittering ved bruktsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.