Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange strenger foretrekker du?


kanonjon

Hvor mange strenger på en bass foretrekker du?  

47 stemmer

  1. 1. Hvor mange strenger på en bass foretrekker du?

    • 4 strenger
      29
    • 5 strenger
      11
    • 6 strenger
      6
    • 7+ strenger
      1


Anbefalte innlegg

Gjest Thunder Fingers

Er så godt som altetende innen 4 strengere, skal en del til for at halsen blir ubehaglig, spiller like gjerne på en Fender 62 reissue P bass gjennom Warwick til Fender Geddy Lee halser (selv om det går litt raskere på Geddyene :P) Mens 5 strengere så foretrekker jeg heller "trange" halser, altså Stingray typen 44 - 45mm ved nutten, samme som en gammel 4 strengs P bass.. Har prøvd 6er, og tror jeg holder meg til hovedsaklig 4 og 5. Men trivest aller best på 4 strengerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært litt artig å ha en sekstrengers bass stemt som en gitar! EADGBe :) Noen her som har testet det eller?

Ser ikke helt poenget med det, egentlig. Synes det er greiere å stemme bassen i like intervaller fremfor å ha den utrolig irriterende lyse B-strengen der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært litt artig å ha en sekstrengers bass stemt som en gitar! EADGBe :) Noen her som har testet det eller?

Fender IV er stemt slik. Gretsch har også en modell i electromatic serien som er stemt slik og med bigsby-svai. Dette er et veldig tøfft instrument.

Den store fordelen ( i mine øyne) er at man kan spille gitar-ting på de lyse strengene og bruke de dypeste til å legge basslinjene.

Jørun Bøgeberg bruker Fender IV mye, og det låter fint.

Endret av palehorse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på!! :)

Jeg har 4-strengere (både normal stemming og piccolo) , 5-strengere (med både høy C og lav H) og 6-strengere, og hver har sin sjarme. Hvis jeg skulle valgt måtte det blitt en 6-strenger.

Men så lenge jeg slipper, nyter jeg mange forskjellige alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker vel kanskje 4, men er likevel like glad i 5-eren min :) Og trenger jeg ikke strengen i bånn, så er det bare å overse den. 6-er derimot er nok for dem med vesentlig større hender enn meg, klarer å spille på en men har altfor korte fingre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eg liker standard firestrengar. Men det er også gøy med femstrengar, spesielt MusicMan, og eg har også sansen for seksstrengsbass stemt EADGHE, altså ein oktav ned frå gitar, slik som Gibson EB-6 og Fender Bass VI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.