Gå til innhold
Mytola

Bassforumets altmulig-chat!

Anbefalte innlegg

Kom en fyr innom på jobb idag med en P-bass fra '63. Steike så digg den var, både i lyd, slitt utseende og å spille på. GAS. Har dessverre ikke 60.000 liggende (som Vintage gitar hadde taksert den til). :(

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en rimelig bassrigg med 2x10 + 1x15 kabinettstack som jeg bruker med bandet.  Jeg vurderer å gå for 2x12 istedet, men lurer på om det blir nok.  Hva tror dere?

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 6/9/2017 at 3:08 PM, Knewt said:

Kom en fyr innom på jobb idag med en P-bass fra '63. Steike så digg den var, både i lyd, slitt utseende og å spille på. GAS. Har dessverre ikke 60.000 liggende (som Vintage gitar hadde taksert den til). :(

Det er ti ganger så mye som jeg noensinne har gitt for en bass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å skjønne at en bass blir sååå bra, bare fordi det står Fender på den, og fordi den er laget i 1963. Det er mulig jeg er for dårlig når det gjelder å spille bass. Det er veldig få ting fra 1963 som er bedre enn det vi har tilgang til i dag. Telefoner, biler og datamaskiner, for eksempel.

Når det er sagt, unner deg opplevelsen, Knewt, og ikke ment som kritikk.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, sarge skrev:

Jeg har en rimelig bassrigg med 2x10 + 1x15 kabinettstack som jeg bruker med bandet.  Jeg vurderer å gå for 2x12 istedet, men lurer på om det blir nok.  Hva tror dere?

Tja. Jeg hadde ingen problemer på øving med kun et 1x12. Satt den opp i høyden på et bord og rocka vel 40% volum på forsterkeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hardtslående trommis og ditto gitarist, så jeg er ganske sikker på at 1x12 ikke holder (det takler ikke effekten fra 500W-ampen heller)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En P-bass fra 63 er sikkert helt knall, bortsett fra at prisingen mest er fordi den er sjelden, ikke fordi den er 10 ganger så bra som en til 6000. Fendere fra 70-tallet som prises 30, 40, 50000 er uansett tull. Det er imidlertid en distinkt forskjell på Fendere fra før -65 kontra de etter -70.  Dette fordi mens Leo levde og drev butikken, så var det mye håndarbeid involvert, med de imperfekte tingene det innebar. F.eks så er alle pickuper fra før 65 etter sigende håndvinnet av en og samme person (noe tvilsomt kanskje, men i hvert fall manuelt vinnet). Det gir en helt annen karakter til lyden som er forsøkt etterlignet i Vintage -62 pickupene som selges nå. CBS moderniserte og fikk f.eks automatiske pickup-vindere. Det kan sees hvis du tar av tapen rundt kobberspolene på pickupen (ikke gjør det, de blir sannsynligvis ødelagt). På de gamle ligger trådene i kryss og tvers, mens på CBS-pickuper ligger de helt parallellt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med alle her, forøvrig. Kommer nok aldri til å svi av 60.000+ på ett enkelt instrument. Da vil jeg heller ha 3-4 basser til 15-20... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

Mange år siden jeg var innom her sist, ser det er litt stille. Har nå plutselig skaffa meg band igjen etter mange år med laber aktivitet rent musikalsk. Har nå klimpra litt innimellom når sceneprosjekter har kalt for det, men det blir jo fort gitar eller piano. Men med nytt band kommer ny inspirasjon, så nå blir det nytt utstyr og kanskje litt aktivitet her igjen. Hadde jo vært hyggelig.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.