Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!

Anbefalte innlegg

Det begynte med drop D fordi enkelte låter rett og slett krevde noter dypere enn standard E. Samtidig liker jeg følelsen på 4-strengere og så ikke poenget med 5 strenger. Men drop D ødelegger jo den enkle, logiske stemmingen med 5 halvtoner mellom påfølgende strenger. Forsøkte dermed DGCF, og trivdes så godt med det at jeg ikke har sett meg tilbake siden. :-)

Stemmer du mye opp og ned? Eller er det det at bassen(e) dine blir fort ustemt? Sjøl så har jeg har basser som så og si ikke trengs å stemme når de først er stemt. Men de er jo headless, da :ninja:

PS: den basstoppen ser i alle fall veldig kul ut. Sikkert knall lyd?!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sånn! Bass er bestilt! G&L MJ-4 i blackburst, med natural binding, matching headstock og lined ebony fretless. Kommer til å se omtrent slik ut:

8x3 Stenger? Ser ut som en dyr oppskrift på ryggproblemer og senebetennelse

Posted Images

Nei, nå er de stemt i DGCF. Kan ikke huske sist jeg stemte annerledes.

Ellers må man selvfølgelig stemme nå og da. Stemmingen varierer jo med temperatur og slikt. Men de holder bra på stemmingen.

Det er veldig bra lyd i TCE BH250, ja. Og den spesielle EQen gjør det enkelt å skru god lyd.

Endret av sarge
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes Sarges stemmeteknikk virker veldig fornuftig. Har tenkt på det selv, og har spilt bass der jeg har stemt ned hele bassen en tone, fra C til Bb når det har vært hensiktsmessig, som når man må bruke Bb- bassnoter sammen med blåsere.

Husk at bassgitarer er en relativt ung oppfinnelse, og vi må ta få stemme slik vi vil vi som spiller på de tykke strengene, også. Så kort siden som på søttitallet var det ikke uvanlig at bassister stemte D-G-H-E. Det er ingen premie for de som kjenner igjen den stemmingen.

Så ble det mer vanlig å stemme bassen slik som en kontrabass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel kanskje legge til at en nedstemming på en hel tone krever at du har strenger med nok spenn til at det ikke blir slapt. Jeg har bevisst valgt strengesett med jevnt eller progressivt strengespenn på både gitarer og basser. Det stammer fra før jeg stemte bassene ned. Spesielt på fretted-bassen er nok den tykkeste strengen tykkere enn normalt for en 4-strenger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
grattis med fet rig, sarge :)

Takk, funker som bare det med trommis og to gitarister som liker å høre seg selv i et trangt, udempet øvingsrom. Mye for penga, vil jeg si. :)

Endret av sarge
Lenke til innlegg
Del på andre sider
...... og to gitarister som liker å høre seg selv i et trangt, udempet øvingsrom. :)

Finnes det gitarister som ikke liker å høre seg selv? Det er jo derfor de har innført 11-tall på volumknappen :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg var inne på forumet begynte jeg å tenke på; hva regner dere som vintage?

Må det være 70-talls? Er min 20 år gamle P-bass vintage, selv om den bare er fra 93? Må det være "hovedlinja" til produsenten? (f.eks. USA Fender eller USA Gibson, eller holder Japan/Mexico Fender mål, hvis det er gammelt nok?)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg var inne på forumet begynte jeg å tenke på; hva regner dere som vintage?

Må det være 70-talls? Er min 20 år gamle P-bass vintage, selv om den bare er fra 93? Må det være "hovedlinja" til produsenten? (f.eks. USA Fender eller USA Gibson, eller holder Japan/Mexico Fender mål, hvis det er gammelt nok?)

Dette er vel debattert opp og i mente rundt om og det er sikkert like mange meninger som debattanter :) For meg går grensa rundt 73-74, da Fender endret noe på sine jazzbasser.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har vel diskutert det tidligere, men jeg fortsetter å hevde at gammelt ikke er lik vintage. Jeg mener at en særdeles god årgang(er) av et instrument, som også gjenspeiler seg i betydelig samlerverdi (pga. at mange anerkjenner det som det) er det man kan anse som vintage. 70' tallere uansett merke, er ikke det, selv om det ser ut til at salgsprisen for spesielt Fender og Gibson fra 70-åra, er økende. Jeg har vært borti en del både 70s Fendere og Gibsons, og ingen av dem har vært spesielt gode instrument (noen til og med langt dårligere enn nyere instrumenter), så da blir egentlig begrepet feil å bruke for meg på disse.

Edit: Ser først nå at dette er på bassdelen av forumet, men jeg tror kanskje det er relativt overførbart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.