Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Det er jo en grunn til at jeg spurte om Kustom-kabinettene, da. De er jo veldig rimelige. Det er jo (dessverre) slik at dette er billigst fra thomann, men der får man altså disse (DE155H + DE210H) for godt under 3000, inkl. frakt, MVA osv. Det er jo andre alternativer i omtrent samme prisklasse.

Min "benchmark", altså et oppsett som jeg har hørt tidligere og som jeg tror jeg ville vært fornøyd med lydmessig er Ashdown MAG115T + Ashdown MAG210T, men disse er noe dyrere (havner litt under 4000 tilsammen).

Til samme pris som Kustom-kabinettene finnes også Hartke 115TP + Hartke 210TP (disse er faktisk enda litt rimeligere, men mangler tweeter). Disse har jeg heller ikke hørt selv.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker alltid om det går an å skru av tweeteren, hvis ikke er ikke kabinettet noe for meg. Eneste kabinettet jeg har vært borti som en ikke kunne skru av denne var et Markbass 4x10".

Hvilket MB kabinett var det? Alle MB kassene jeg har hatt og prøvd har hatt mulighet for å skru a hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvorfor de putter tweetere i basskabinetter...er nok topp i titommere for hvilken som helst type basslyd en måtte ønske. Tweetere låter spesielt dårlig med litt vreng på bassen

At minst 50% av alle bassister vil ha horn i kabinettet kan jo være en grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken Markbass kasse det var, det var en jeg testa i en musikksjappe for noen år siden. Husker jeg diskuterte det samme med bassisten i Donkeyboy, han sa også at det ikke gikk an å skru av tweeteren på Markbass kassene. Meeen...det kan ha vært noen modeller de hadde for noen år siden, og at det er endret nå :)

Hvorfor mange bassister vil ha tweeter, vet jeg ikke. Selv om jeg skrur den av er det ikke noe problem å legge på litt diskant i eq på ampen så ei 4x10 kasse spiller skarpt nok/lyst nok i toppen for de fleste spillestiler. Gitarister som ligger i et frekvensområde mye høyere enn bass, spiller gjerne på 12" elementer. Gamle Fender-amper med den flotteste cleanlyden (i et mye høyere register enn bassgitar) har jo også minimum 10", oftest 12" og noen ganger også 15" elementer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange bassister liker den ekstra lille toppen et horn gir, det er derfor det er horn i 90% av alle kassene.

Alle MB kassene jeg har vært borti har volumkontroll på hornet, skrur du den helt ned så har du skrudd det av. Unntaket er Classic kassene, som har av/på knapp.

Den volumkontrollen sitter som regel på siden av kassen og ikke bak, du er klar over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som liker kasser uten horn bør teste Classic serien til MB, det er noen av de kuleste kassene jeg har prøvd(og eid, hehe). Disse kassene er lukket, dvs uten porter, som feks Ampeg 810. Jeg tror disse er gått ut av produksjon, men det kan være butikker som har de inne enda til en fin pris.

Veldig kul oldschool lyd med hornet avskrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en Dingwall bass forleden dag. Kul bass og ganske så god å spille på. Litt uvant med disse skjeve båndene, men det venner man seg nok til. Veldig bra lyd også ! Kanskje neste på ønskelista :)

Endret av Roffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassisten i bandet til en gitarist-kamerat av meg har to Dingwaller. Håper jeg kan bli med på en øving der en gang og teste. Hehe.

En custom 6-strenger satt opp til F# B E A D G og en vanlig firer. Samla nypris på 60-70k et sted. Dyre basser, men jeg tror de er veldig verdt det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.