Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Helst skulle jeg vel ha byttet annen hver uke, men det blir sånn ca 1 gang i månden, Jeg bruker DR Hibeam, og de holder såpass.

Samma her. Har jeg noe spesiell grunn til det som innspilling eller spillejobb, bytter jeg ofte. Er det en periode med bare spilling på øvingslokalet, bytter jeg med 1-2 mnd mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har noen tips til opptak av bass eller kanskje en full guide som funker bra? Er snakk om metal og opptak til fullt band.

Alternativene blir å kjøre bassen rett i lydkortet eller mikke opp forsterkeren min (se signatur). Har ikke ABY-switch så jeg kan gjøre begge deler, og for tida har jeg ikke råd til noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice....komme med bilder etter hvert da? :)

Klart det gjør. Det blir tatt bilder av butikken så fort de får den inn, før de modder og shipper den. :)

Noen som har noen tips til opptak av bass eller kanskje en full guide som funker bra? Er snakk om metal og opptak til fullt band.

Alternativene blir å kjøre bassen rett i lydkortet eller mikke opp forsterkeren min (se signatur). Har ikke ABY-switch så jeg kan gjøre begge deler, og for tida har jeg ikke råd til noen ting.

Uansett er det best å splitte signalet og kjøre et helt cleant signal i lydkort, og så skru "din lyd" på forsterkeren, og så ta opp dette via mikk eller DI igjen. (Nå vet jeg ikke om du har en passende mikk eller om toppen har en god DI med post-eq på)

Særlig til metall, og særlig om du vil ha en ganske agressiv tone med litt vreng på toppen, mye "bite" og bunn samtidig er det verdt å splitte samme basspor i to i opptaksprogrammet, og så EQ'e disse forskjellig. På det ene fjerner du alt av bass, og kjører litt vreng på toppen, og på det andre fjerner du diskant og kjører uten vreng. Så kan du EQ'e disse separat under mikseprossessen for å få bassen til å passe inn i lydbildet så godt som mulig. Ikke vær redd for å bruke en del kompressor heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, se hva katten dro inn døren tidligere i dag! :D

IMAG0223.jpg

Poserer på gammelfenderen til jeg får hentet kabinettet til denne på lørdag. :)

:o Mye måtte du ut med for den? 13-14 000 ?

Lyster voldsomt etter en sånn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sette på nye strenger på tacobassen min nå. Kjøpt ny i januar og kun brukt de som fulgte med. Har ikke slitt ut børsa for å si det mildt, men hva tenker bassfolket om Elixir? Er det noe annet sett jeg bør se på? Spiller mest pop og rock.

Jeg synes ikke noe om Elixir, hvertfall. Jeg har stort sett benyttet meg av DR, og det er de strengene jeg anbefaler de fleste. De holder lenge og veldig "livlige". Jeg har stort sett benyttet Hi-Beams, men likte også Fat-Beams veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixir synes jeg ikke noe om jeg heller. Var det ikke Castor som sa at "det er som å spille med kondom på fingrene"?

Jeg ville prøvd DR. Rotosound RS66 er også bra, men de dør litt fort synes jeg. Ellers så har du Thomastik sine Superalloys som jeg har brukt i et par år, de er også meget gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixir synes jeg ikke noe om jeg heller. Var det ikke Castor som sa at "det er som å spille med kondom på fingrene"?

Jeg ville prøvd DR. Rotosound RS66 er også bra, men de dør litt fort synes jeg. Ellers så har du Thomastik sine Superalloys som jeg har brukt i et par år, de er også meget gode.

Det er en ganske god beskrivelse, synes nå jeg :lol:

Jeg sier meg enig i alt du sier om Rotosound. Jeg liker Dunlop og GHS og, men det samme gjelder der, som med Rotosound; De mister piffen litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.