Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Enig med deg MrWalker ang. Antall basser. For min egen del hadde jeg nok klart meg fint med de to jeg nevnte over. Kommer selvfølgelig an på hva man spiller. Noen trenger kanskje flere for å spille den eller de musikksjangerne de beveger seg innenfor.

Det er kanskje ikke det at man trenger, men kjøpeevnen er mye bedre i dag enn for feks 20 år siden. Mer penger, bedre tilbud og lettere tilgjengelighet (internett) gjør at vi kan fråtse i ting vi strengt tatt ikke trenger :lol:

For min del må jeg ærlig innrømme at de fleste bassene jeg har, har jeg nok fordi jeg liker dingser, og syns det er moro å prøve ut nye eller andre basser. :)

Da er vi to. Det å lete etter ett eller annet, bass eller utstyr, og så bestille og så ventingen..... Det er vel flere ting som trigger kjøp, men det å

"vente ved postkassa" er jo nesten halve moroa :D Og så tester man, går lei, selger og så er det samme leksa om igjen. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker generelt som om det å være bassist innebærer en trang til å ha et lass med forskjellige basser. Føler meg nesten utafor som bare har to, men de to fungerer (vel, Marcus Miller'n trenger nye pickups, men fungerer igjen snart) til absolutt alt jeg kan tenke meg å kunne spille på en bass. Nå finnes det sikkert 10-15 basser til jeg har lyst på, men behovet, plassen og lommeboka er mindre enn lysten :P

hehe

Hvis jeg skal velge så sier jeg 4 basser. Det "må" jeg ha. Da har jeg to 4-strengere (bånd og fretless) og to 6-strengere (bånd og fretless). Jeg foretrekker også å ha et par 5-strengere (bånd og fretless) stemt E-C. Og nå har jeg luksusen til å unne meg noen ekstra 4-, 5-, 6- og 7-strengere, fordi som Roffa sier, er kjøpekraften større nå enn før i gamle dager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. Jeg har bare sett octobass på noen tegninger fra Wagners tid, har aldri sett en i bruk før. Egentlig tror jeg den var ment å spilles av to personer; en som holdt bua, og en som hadde kontroll på notene. Skulle gjerne hatt en sånn, men jeg vet ikke om naboene over meg ville satt pris på å få en octobasshals gjennom gulvet.

Over til elektrisk bassgitar: har pickupdekslene man ser på en del p- og j-basser (og andre så klart) noen praktiske fordeler eller ulemper, eller er det bare en kosmetisk greie? Jeg synes det ser litt stilig ut og lurer på å skaffe et sånt til jazzbassen, men vet ikke helt hva det skal være godt for. Jeg synes også det virker som om den kan være litt i veien når man plukker, men det merker man kanskje ikke så mye til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mest en kosmetisk greie, men tror og at det skal ha en viss humbucking effekt etter som jeg har hørt.. og det sperrer jo forsåvidt elektroniske forstyrrelser ute.. Det er og mange som putter skumgummi inn i det coveret som går over stolen for å dempe og få en mer thudd og kontrabassaktig lyd. (Lurer på om Fender hadde det standard på P bassene opp til 60tallet? Jeg er ikke sikker på dette.)

De gjør og en meget god jobb i å dekke over den uffyslig stygge Fender stolen :P

Men ja, det meste er estetisk, og jeg kan forstå hvorfor de synes "nakne" stoler og pickuper var stygt på 50 og 60'tallet, hehe.

Litt mer info:

På 50tallet var jordingsledningen koblet til disse, noe som skulle hindre "RF støy" (er ikke helt sikker på hva det er, sikkert støy utenifra, som f.eks når vi beveger oss for nært en PC i dag..), Dette bidro og til, med dårlig jording og alt det det i el-anlegg på den tiden, at bassister fikk seg en skikkelig zapp innimellom :P

Måkke spørre om sånt, jeg begynner bare å lete :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å lære meg å spille sanger etter gehør. Da ser jeg for meg at det er lettest å begynne med noen sanger som enten har en veldig tydelig basslinje eller en sang der det er mange av samme note etter hverandre, før det skifter.

Tips til noen sanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å lære meg å spille sanger etter gehør. Da ser jeg for meg at det er lettest å begynne med noen sanger som enten har en veldig tydelig basslinje eller en sang der det er mange av samme note etter hverandre, før det skifter.

Tips til noen sanger?

Mye AC/DC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø... Bass forumet har 666 tråder nå.

Djevelsk mange tråder med andre ord... :P

----

Kjøpte meg et Ashdown ABM ettellerannet 4x10" basskabinett i går. Det lille jeg har spilt på det, må jeg si jeg er svært fornøyd så langt. Nå er min vrangforestilling om at 10 tommere har lite bunn (i lyden altså) borte. Mulig de kabinettene som ble nevnt tidligere i tråden er enda bedre, men jeg fikk det så pass billig, og så var det det eneste kabinettet de hadde inne. Jeg er i hvertfall knallfornøyd så langt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djevelsk mange tråder med andre ord...  :P

----

Kjøpte meg et Ashdown ABM ettellerannet 4x10" basskabinett i går. Det lille jeg har spilt på det, må jeg si jeg er svært fornøyd så langt. Nå er min vrangforestilling om at 10 tommere har lite bunn (i lyden altså) borte. Mulig de kabinettene som ble nevnt tidligere i tråden er enda bedre, men jeg fikk det så pass billig, og så var det det eneste kabinettet de hadde inne. Jeg er i hvertfall knallfornøyd så langt. :P

Fun fact som egentlig ikke er en bass ting MEN, noe de fleste ikke vet er at "djevelenstall" ikke er 666 men egentlig 616. Dette ble oversatt feil i en av de alle første oversetelsene fra hebraisk til latinsk og så bare blei det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact som egentlig ikke er en bass ting MEN, noe de fleste ikke vet er at "djevelenstall" ikke er 666 men egentlig 616. Dette ble oversatt feil i en av de alle første oversetelsene fra hebraisk til latinsk og så bare blei det sånn :P

Så det var derfor Mazda'n til en kompis var så djevelsk. Det var jo en Mazda 616.... :lol:

PS: det virker som om de ikke er helt enige i dette utsagnet, at 616 er det riktige tallet. :o

link til artikkel i nettavisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.