Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Jeg har det, men den blir i huset...... ^_^

Med mindre jeg skulle gå å kjøpe meg en ny S2 båndløs?! Men det ser jeg ikke helt greia med, når denne dekker det lille jeg bruker båndløs bass.

Hehe, jeg skjønner. Det er lov å prøve seg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg! :)

Har begynt å bli litt lei den svære, gamle, tunge 2x15" basskassa jeg bruker nå. Den funket "greit" sammen med Bassman 100 forsterkeren. Men nå er den solgt, og jeg føler at den forsterkeren jeg har nå ikke helt passer med den kassa. Den er nok på tide å skiftes ut uansett siden høyttalerelementene begynner å bli dårlige Etter cirka 35 års hard arbeid. Og her trenger jeg hjelp. Jeg planlegger etter hvert å kjøpe en ny (eller brukt) basskasse. Tenkte 4x10" eller der i høvet. Noen tips til gode basskasser til en litt overkommelig pris. Forsterkeren det er snakk om er en Eden E300T på 320 watt. Jeg regner med det har skjedd litt på høyttalerfronten siden den gamle Fenderkassa ble laget på 70- tallen en gang. :) Noen som vet hvordan kassene til Eden er? Eller om det finnes andre bedre? Jeg er åpen for det meste...

Endret av Huffda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en tidlig 2000talls model, d.v.s at kroppen er BARE lønn (Lik gamledager), i motsettning til de nye som består av, i hovedsak Or med flammelønntopp.

Jeg kommer og til å bruke 350dollar på en Spector USA preamp (Haz-Lab) Fordi jeg har lyst på denne lyden:

http://www.youtube.com/watch?v=JykN5eCkvnM

og enda et bra eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=Z6WhV5gWjJE

Og hva er dette? Jo Spector lønnebasser med EMG og Haz-Lab Preamp :D

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda: Personlig bruker jeg Trace Elliot, men EBS har blitt et ganske klart valg om du vil ha dyrt.

Men ellers ser jeg flere og flere av de "audiofile" bassistene som Stu Hamm og Eddie Jackson har begynt å bruke Hartke HyDrive, noe som og skal være veldig gode kabinetter, er nesten så jeg vurderer å prøve det selv, for både Hamm og Jackson er kjent for gode toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda: Personlig bruker jeg Trace Elliot, men EBS har blitt et ganske klart valg om du vil ha dyrt.

Men ellers ser jeg flere og flere av de "audiofile" bassistene som Stu Hamm og Eddie Jackson har begynt å bruke Hartke HyDrive, noe som og skal være veldig gode kabinetter, er nesten så jeg vurderer å prøve det selv, for både Hamm og Jackson er kjent for gode toner.

Takk for svar. Skal ta en titt på dem. Trace Elliot var det ikke så lett å finne i Norske nettbutikker. EBS er dyrt, men ikke så mye dyrere enn Hartke HyDrive. Må vurdere litt. Hva er forskjellen på 10 og 12 tommere? Sånn med tanke på lyden da. med de to gamle 15 tommerne syns jeg det ble for "brumlete" og udefinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hm, nå ble jeg usikker. Kanskje jeg skulle vurdere en 1x15" og en 2x12" i stede for 4x10. Eller kanskje en 2x10" og en 1x15". Sikkert en del forskjeller fra merke til merke og. Litt vanskelig uten å få testet først... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til når jeg først er i gang.

Hvordan er 2x12 i forhold til 2x15"? Klarer et godt 2x12" kabinett å flytte nok luft til øvinger for eksempel? Jeg spør fordi 2x15 kabinettet sliter litt. Men det er som sagt gammelt og dårlig. Ser EBS har et 2x12 kabinett som virker ganske OK. Der det tengs mye lyd, mikkes det jo opp uansett. Kommer selvfølgelig an på forsterker, men 320 watt fullrør skulle holde til det meste. :)

Endret av Huffda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg spilt ekstremmetall med enorme lydvolum, men har spilt i ganske mange ulike bandprosjekter med varierende både lyd og sjanger, og har ennå tilgode å være på en bandøvelse der min 100W Roland Cube med 12" ikke holder mål, så kan ikke se at en 2x12"-kasse med en 300W røramp oppå skulle ha noen som helst problemer med noe som helst egentlig (:

edit: antakeligvis vil jo som nevnt et 2x12" ha litt mer punch enn 2x15"-kab'et ditt, og dermed også bryte litt bedre frem i lydbildet.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.