Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Bass vil nok aldri låte spesielt bra i solo om det er snakk om relativt rask rock og metall (knapt nok i andre ting), det ligger i instrumentets natur. Spesielt raske riff låter alltid bånn i bøtta, og det er verre jo dypere strenger man spiller på. Begynner ofte å lure på om jeg virkelig spiller så dårlig som det høres ut om jeg lytter til egne innspillinger i solo, men selv om jeg sitter og bare terper på teknikk høres bass i solo fortsatt aldri perfekt ut. Selv om jeg er en betraktelig dårligere gitarist høres det jeg spiller inn på dette instrumentet flerfoldige ganger bedre ut om man isolerer det.

Klirren på den Megadeth-låta synes jeg forøvrig er vel hissig. Synes ærlig talt lyden min når jeg slapper låter betraktelig reinere enn det der, og det er ikke ment å si noe om spillinga mi.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om begge disse kuttene er spilt med relativt harde anslag. Da blir det slik. Artig å høre.

Ellers er det vel ikke noe veldig nytt at isolerte spor ikke akkurat høres så veldig bra ut alene. Husker jeg hørte vokalen til David Le Roth på "Running with the Devil" isolert, og det var da ikke akkurat noe praktsang. I helheten funker det jo helt flott. Det samme gjelder vel gitarsporet på "Panama". Begge finnes på YT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megadeth's Dave Ellefson spiller temmlig hardt med plekter på Jackson basser med sykt lav action (m.a.o EMG pickuper, noe jeg har funnet ut at er irriterende klare i tonen etter jeg fikk ESP'en min), men han bruker det og som en slags "grind" i tonen, noe som trenges for bryte gjennom Gitarveggen til Megadeth, Geddy er vel heller ikke kjent for å være spesielt snill med strengene sine :P

Men ta Steve Harris f.eks. han har blitt sitert på å "knapt være bort i strengene", men hadde du gitt ham en bass med roundwounds hade du vel knapt hørt noen notedefinisjon.

Det er dog ikke noe jeg har hatt store problemer med egentlig, det er bare spesielt merkbart på ESP'en min, Litt på Rickenbackeren, Men på LIsteruden må jeg legge inn innsats for å få den til å skurre, det er nesten sånn at jeg lurer på om den har en innebygd kompressor :P

edit:

Ok da, til og med Stu har sine Fomps, skrtchs og drrrt'er.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man i noen grad selv kan kontrollere når det skal klirre og skurre er det greit. For reint er heller ikke noe å trakte etter, etter min mening.

Har en Lakland med Bartolini mikker og den saken må skurre å bråke litt for å komme frem og for å gi den litt stank. Jeg har en teori om at open pole pieces får fram mer av de lydene som låter mindre bra solo, men som i miksen låter topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten gladsak for bassister:

Jeg kjøpte min Zoom B1on på Berlintur i sommer. Det er et GENIALT øvingsverktøy. Det er er lett å tro det bare er enda en multieffekt, men med omfattende rhythm guide, looper, aux in og hodetelefonkompatibel utgang (enten amp eller hodetelefon), så er dette noe som nærmest permanent står ved PCen og som brukes til øving.

Jeg har den minste (og den er virkelig hendig), men den kommer som B1Xon med expressionpedal også.

WEB_Image%20Zoom%20B1on%20Multieffekt%20WEB_Image%20Zoom%20B1Xon%20Multieffekt%2

Jeg vet ikke om den finnes andre steder i norske butikker, men ser Gitarhuset har fått den nå. Prisene er så rimelige at man tror det bare er noe drit (hhv 595 og 795 kr), men det er faktisk gode greier (Ja, det er plast og enkle knotter. Noe måtte man spare inn på, tydeligvis. Heldigvis holder lydkvaliteten god klasse, men jeg føler ikke at dette passer for scenebruk. Ikke robust nok, og patch-systemet gjør det vanskelig å bytte lyder underveis.)

NB. Det finnes tilsvarende produkter for gitarister. De har jeg ikke prøvd.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har B3'en, Zoom og alt som ligger under Samson sine vinger er generelt sett ikke noe å kimse av. Er veldig glad i Hartke og.

Jeg begynner å tenke at jeg har funnet mitt bassmerke egentlig, etter at jeg har funnet ut at Rickenbackere ikke bare spiller og føles helt korekt for, men jeg ser helt awsome ut på scenen med de så lurer jeg på om det meste av parken forsvinner og og en 4004Cii skal få lov til å komme inn som H-bass (Har 4003 bassen min i H for øyeblikket låter og føles helt fantastisk faktisk, hvem skulle trodd)

post-7488-0-03972400-1410755100_thumb.jp

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nytt prosjekt: Elsker 4003'en min over det aller meste. men jeg kunne tenkt meg fulldekkende cover over diskant-pickupen da jeg liker å bruke pickup-covere som rampe, samt at spesielt på Rickenbackere så spiller jeg rett over pickupen. jeg vet Bartolini lager en passende pickup til Rickenbackere, men jeg liker den originale lyden i denne bassen.

Så da er 0.2mm tykk Graphite-plate bestilt fra Ebay, og så får jeg se hva jeg får prosjektert meg frem til.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har B3'en, Zoom og alt som ligger under Samson sine vinger er generelt sett ikke noe å kimse av. Er veldig glad i Hartke og.

Jeg begynner å tenke at jeg har funnet mitt bassmerke egentlig, etter at jeg har funnet ut at Rickenbackere ikke bare spiller og føles helt korekt for, men jeg ser helt awsome ut på scenen med de så lurer jeg på om det meste av parken forsvinner og og en 4004Cii skal få lov til å komme inn som H-bass (Har 4003 bassen min i H for øyeblikket låter og føles helt fantastisk faktisk, hvem skulle trodd)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt prosjekt: Elsker 4003'en min over det aller meste. men jeg kunne tenkt meg fulldekkende cover over diskant-pickupen da jeg liker å bruke pickup-covere som rampe, samt at spesielt på Rickenbackere så spiller jeg rett over pickupen. jeg vet Bartolini lager en passende pickup til Rickenbackere, men jeg liker den originale lyden i denne bassen.

Så da er 0.2mm tykk Graphite-plate bestilt fra Ebay, og så får jeg se hva jeg får prosjektert meg frem til.

Må innrøm at jeg falt litt av lasset her :blush: Med cover over pickupen blir det jo vanskelig å spille over pickupen :unsure: Hm.. du mener kanskje ikke over strengene som original coveret (slik jeg tenkte på), men på kroppen ovenfor pickupen som et plekter-brett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.