Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaha TRB-6


MrWalker

Anbefalte innlegg

Ok... det er ikke helt uvanlig at man blir veldig glad i et nytt instrument... det er egentlig nok at instrumentet er nytt og litt "friskt", så pleier man å gå litt i taket. Og det er nok litt sånn nå, også.

Men Yamahaen og jeg fikk nok en litt dårlig start. Da jeg fikk den var den relativt høyt justert (selv om den forrige eieren mente den var stilt veldig lavt), og strengene var helt døde. Men verst av alt, det var tydelig at bassen hadde vært utsatt for en del fall. Et dypt hakk i gripebrettet (på utsiden, heldigvis), en stemmeskrue som ikke er helt patent og ikke minst en ganske ille fallskade rundt kontrollene gjorde at jeg nok var litt skuffet når jeg pakket bassen ut. Jeg var redd for at dette kunne være skader som tydet på såpass heftig behandling at instrumentet skulle være satt i fare, også.

Særlig fallskaden rundt kontrollene syntes jeg var ille. Det er antydninger til sprekkdannelser rundt den ytterste og fremste kontrollen, og krakkeleringer i lakken som strekker seg fra 3 cm foran den første kontrollen til 3 cm bak den bakerste! Så dette har vært et heftig fall som har forskjøvet potmeteret ganske mye og sannsynligvis knust selve kontroll-knotten. I følge selgeren skulle bassen være i tipp-topp stand, og at den bare hadde noe striper og merker... men en såpass alvorlig fallskade ble ikke nevnt.

Så min lærdom her er følgende: Be om skikkelig forklaring dersom en skruknott ikke er original når du kjøper en bass!

Velvel, jeg åpnet kontroll-luka og sjekka innmaten, men der ser alt ut til å være i orden. Sprekkdannelsen på forsiden er ikke mulig å skimte på innsiden, så det er i hvert fall positivt. Kan heller ikke høre "død" lyd når jeg banker på treverket rundt knottene, så i hvert fall foreløbig har jeg bestemt meg for å beholde bassen. Men jeg synes kanskje at det kunne rettferdiggjøre noe lavere pris.

Etter å ha skiftet strenger til et sett med DR FatBeams og justert strengene litt ned, er spilleopplevelsen noe helt, helt annet! En utrolig varm og fin tone! Instrumentet tåler veldig lav action, og er like rask som den raskeste 5-strengeren min (i hvert fall i samme klasse). Elektronikken fungerer også veldig bra, og er svært fleksibel. Det er mulig å justere senterpunktet på begge cut/boost-kontrollene, og i tillegg kan man justere mengden med cut/boost. I tillegg til to-bånds eq har bassen også en "shape"-kontroll som jeg ikke har funnet helt ut av... men det høres ut som om den har tre forskjellige shape-innstillinger for mellomtone-området. Så med litt "tweaking" er jeg sikker på at dette kan bli svært bra! :) Bassen låter moderne og ganske "Patitucci". For meg er dette en positiv variant. Jeg har vært en stor fan av Bartolini en god stund, men må si at denne låter litt friskere... Er uaktuelt for meg å bytte elektronikk, synes en stor del av moroa er å finne nye toner og åpne opp andre muligheter.

Denne bassen er ganske spaca... altså, i den forstand at den har temmelig stort strengemellomrom! :D Har ikke målt, men den er definitivt i klasse med Precision-bassen, kanskje mer. Det er en tilvenning å bli vant til, men etter å ha spilt på den et par dager er det faktisk veldig behagelig. Slap er ikke noe problem på denne!

Så til tross for en alvorlig fallskade er dette instrumentet utrolig bra. Bra balanse, varm og fin tone, godt å spille på... Har en følelse av at dette er mer "meg" enn den Peavey Cirrus 6eren jeg solgte for halvannet år siden. :) Store forskjeller er det, også... Cirrusen hadde smal, ganske tykk og gjennomgående hals, TRBen har bred, ganske tynn påskrudd hals. Cirrusen var i bubinga, valnøtt, og annet eksotisk treverk, TRBen har mer tradisjonelle materialer, som lønn og palisander (rosewood) i halsen . Cirrusen hadde en flott tone, men var veldig moderne og litt steril. TRBen har en mye mer kompleks tone, og mer fleksibel elektronikk.

Men Cirrusen skal ha en ting... H-strengen var nok tightere enn TRBens. :)

Her er selgerens bilde:

trb6-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... det er ikke mulig å se skaden rundt de tre små kontrollene på dette bildet. Er ikke sikker på om bildet er photoshoppa, men jeg synes det er rart at skaden ikke viser i det hele tatt. Skal legge inn noen bilder litt senere. :)

Finishen er ikke så veldig spennende, heller... litt grå og kjedelig. Kanskje jeg burde levert den inn til omlakkering og få fiksa problemet permanent? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk tenkt til å kjøpe akkurat samme bassen for en måned siden, men jeg fant ut at jeg ikke ville ha en 6-strenger allikevel ennå. Jeg fikk rimelig detaljerte bilder av den, og ser ingen sprekker der heller. Mulig jeg er blind men :P

Ellers er det jo en knallbass, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nærbilder av skaden. Heldigvis ikke noe man ser på til daglig, men irriterende nok likevel. Det kan selvsagt hende at det skjedde i frakten, han hadde ikke en frakt-kasse å legge den i, og hadde bare pakket den inn i bobleplast først, så en omgang med papp, og deretter to søppelsekker...

Han oppgav også alderen til bassen å være ca. 6 år, men det er også bare tull. Utifra Yamaha sine systemer skal dette være en 95-modell. Men i utgangspunktet er vel det en fordel heller enn en ulempe ;)

Det mest irriterende er at han ikke svarer på mail, men jeg har mobiltelefon-nummeret, så jeg skal nok få fatt i han.

Hvor mye er en sånn bass verdt, forresten? Det bør jeg kanskje finne ut av før jeg stresser han for mye. :D

Mytola, har du bildene fortsatt? Kan du sende dem til meg? Jeg fikk et par, men ikke så mange. :)

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

Kan ikke se noen ting til denne skaden der, nei. Det er klart, den kan være forårsaket av for dårlig innpakning i transporten, også. Eller bildet kan være manipulert. Får vente og høre om det kommer noen svar fra selgeren. Ellers får jeg ringe til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket ganske nøye på bildene etter manipulering, og fant ikke noe. Det er svært tidkrevende/vanskelig å manipulere vekk noe sånt når du tenker på detaljene i treverket. Tviler sterkt på at det er manipulert.

Edit: Post nr. 400 :P

Endret av Mytola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket ganske nøye på bildene etter manipulering, og fant ikke noe. Det er svært tidkrevende/vanskelig å manipulere vekk noe sånt når du tenker på detaljene i treverket. Tviler sterkt på at det er manipulert.

Edit: Post nr. 400 :P

Enig i det... Dessuten... det er jo ganske teit å manipulere en sånn skade vekk, den vil jo uansett bli oppdaget etterhvert. ;)

Så da er det to alternativer igjen... a) at skaden ikke syntes på bildet, eller B) at skaden har oppstått i frakten. Og det blir jo selgers ansvar i og med at bassen ikke var spesielt solid pakket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt gamle bilder?

Klart, det kan jo være det.

Men som et eksperiment har jeg redusert størrelsen på de bildene jeg har tatt og sett om skaden blir vekke da. Og i samme størrelse er det faktisk ganske vanskelig å se skaden. Husk også på at det stedet der skaden er mest synlig ligger under knotten, slik at det bare er selve krakeleringen som er synlig utenom. Og når bildene er skalert omtrent like store, så er det veldig vanskelig å se skaden.

Skaden på stemmeskruen er i hvert fall synlig på bildet du sendte meg, Mytola.

Jeg tror fortsatt på min egen teori om at det som forårsaket at knotten i sin tid ble knust, også førte til skaden. Så antar jeg at den uekte knotten har blitt satt på 3-kneps bryteren i midten, siden det ser "best" ut rent symmetrisk. Men det er nå bare min teori.

Jeg får sende en melding tilbake til eieren og høre hva han sier (eller rettere sagt, vente på svar på de foregående meldingene). Bassen låter bra og jeg er veldig fornøyd med resten av den, så i utgangspunktet er jeg fornøyd med den. Vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, har fått kontakt med selgeren. Han har vært på hyttetur i helga, så det er en forklaring jeg selvsagt aksepterer. Han virker ærlig så jeg tror ikke det blir noe problem. Finner nok en løsning på dette, og som sagt... bassen er i hvert fall rå, uansett om det er en sprekk eller to rundt omkring! Når jeg ser bassen til Jaco antar jeg at det sikkert var noen fliser som manglet her og der på den, også... uten sammenligning forøvrig... hverken mellom Jaco og meg eller bassene. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.