Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noter


Eivind August

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Si meg, er du retard?

haha OOOOH THE BURN

poenget er at DU ikke kan si hva andre klarer seg uten eller ikke, og at noter utvilsomt har en nytteverdi.

når du er i en studiosituasjon og får levert ut et noteark du blir bedt om å spille, hva gjør du da? eller når du vil gjøre et arrangement med f.eks blåsere..?

ja, selvfølgelig kan man greie seg uten noter, men du er jo så forbanna langt ut på viddene når du sier det ikke har noen verdi for gitarister å kunne lese noter.. hva med skalaer? trur du ikke becker og friedman kan det? arpeggioer? eller akkorder? det er jo noter alt sammen, din vattnisse

sammenligne trafikkjøring og noter, ikkeno problem det? man klarer seg jo uten å kunne noter og man klarer seg uten å kunne forskjellen på høyre og venstre, men det er kanskje en fordel å kunne det, ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spillt gitar i en del år og følte aldri noe særlig behov for å lære noter, men når jeg for noen år siden lærte meg det så åpnet det seg en helt ny verden.

Kan man ikke noter som gitarist, så mener jeg absolutt at man blir en mer komplett musiker og gitarist av å kunne noter.

Hva Marty Friedman eller Slash kan/spiller er helt irrrelevant, lærer man noter har man et ekstra verktøy i beltet.

og btw:

Mr. Mag du trenger ikke finne på unnskyldninger for at du ikke klarer å lære noter. Du må sikkert bare øve litt mer enn oss andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Jeg skjønner poenget ditt, og viss jeg får utlevert et noteark så sier jeg wtf og spør om de heller kan sette på sangen så jeg kan høre den.

Men som jeg sa litt lengre oppe, så har jeg ingen interesse å gjøre arrangement med blåsere etc, så for meg har det ingen hensikt. For de som derimot skal arrangere slike ting er jo noter en essensiell ting og kunne, såklart.

Det med arpegioer osv, så trenger man ikke noter. I midt tillfelle, der jeg er en fanatiker av arpegioer, så tok jeg en Am på 5 bånd, spilte tonene vær for seg, med den ekstra hammer-on tingen, og lærte meg alle posisjonene, det samme med skalaer og akorder. Jeg føler jeg kommer langt med det. Når jeg jammer med kameratene, så tenker jeg aldri over hvilke toner jeg skal spille. Alt kommer strømmende av seg selv, enten det er arpegioer eller melodi linjer. Vattnisse selv :P

Eneste problemet ditt med trafikkjøring er at man ikke får lappen viss man ikke vet forskjellen på høyre og venstre, men i musikken finnes det ikke noe sertrifikat på noe vis.. Men care for faen.

og btw:

Mr. Mag du trenger ikke finne på unnskyldninger for at du ikke klarer å lære noter. Du må sikkert bare øve litt mer enn oss andre

Hvor er de unskyldningene? Jeg har innrømmet at jeg ikke gidder og lære det.

Jeg vet såklart hvor C,D og alt slik ligger, men jeg har aldri spilt etter noter. Jeg fåretrekker og ta ting på øret eller tablatur, er det lov?

Endret av Mr.Mag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovlig å være analfabet innanfor musikkens språk, men du treng ikkje reklamere for det.

Folk treng ikkje å kunne noter for å spele gitar, folk treng notar for å kunne lagre, dele og vise fram musikk på andre måtar enn gjennom instrumentet sitt.

Som jeg sa i går, du trenger ikkje kunne skrive for å kunne snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen planer om og studere musikk. Jeg har ingen planer om og spille på teater.

Og det at man må kunne noter for og spille klassisk gitar? Lol? Jeg kan spille noen klassiske sanger på elgitar, og nylon for den slags skyld, og jeg kan ikke noter. Jeg gjør musikken til det jeg gjør det til, min måte og gjøre det på passer utmerket for meg, og jeg mener det er feil og gjøre som en bok sier.

EDIT:

Se de første minuttene der. Tror du de tenkte på noter mens de spilte dette?

Aldri sagt at du Må kunne noter for å spille klassisk gitar, men at der er en stor fordel. Husk at utrolig mye klassisk musikk ble skrevet lenge før det gikk an å gå i studio å spille inn, og da var jo noter eneste måten for komponisten og bevare musikken sin på. Så hvis du har lyst til å lære klassisk gitar, og samtidig har interesse av hvordan de forskjellige komponistene har tenkt at stykkene deres skal låte, er ikke noter så dumt å kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noter er kjekt å kunne, men naturligvis ingen forutsetning for å "lykkes som gitarist". Som nevnt, mange kjendte gitarister kan ikke noter, EVH f.eks. Mange andre gitarister har oppfunnet sine egne metoder istedet for noter, Allan Holdsworth f.eks. Og dette finner man igjen for andre instrumenter også. Neil Peart lager sine egne noter som en hvem som helst annen trommist ikke ville kunnet lese fortløpende.

Jeg kan noter, men bruker de meget sjelden til å lære en cover-låt f.eks. Til det har man Guitar Pro, tabs og cd/mp3 til. Noter kan være meget kjekt når man lager egen musikk. Spesielt med tanke på rytme, pauser ol.

Å lese noter og direkte oversette det til musikk fortløpende kan jeg ikke. Jeg har også vansker med å henge med på et noteark, det skal jeg ærlig innrømme. Har ikke sett behovet for å bruke mye tid på å bli såpass spesialisert. Men så ser man jo sjelden en solo gitarist, eller en solo fiolinist for den saks skyld, stå på scenen med et notestativ foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig veldig glad for det jeg kan av noter. Kan ikke noter og toner på gitar men kan lese noter på et ark og siden jeg spilte litt keybord på barneskolen så klarte jeg å spille enkle sanger som glade jul osv. Er veldig greit å kunne noter sånn som når man har kjøpt tabs bøker. I mine to Iron Maiden bøker så står det med noter øverst og tabs under og for å lese rytme tempo osv syns jeg det er fin å kunne noter. Iallefall forskjell på 4 del 8 del 16 del osv. Trenger ikke lære å lese en symfoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne ting på gehøret og klarer helt fint å spille skalaer etter et mønster, men jeg har interesse av å lære noter for å se "Den Store Sammenhengen". Jeg hadde sikkert klart meg uten, men folk rundt meg bruker det, så da blir det enklere hvis jeg og gjør det, for sammenligningen skyld. Jeg er sjelden i den situasjonen hvor jeg spiller coverlåter, men selv om du får tabs som funker helt fint til det vil ikke det nødvendigvis si at noter er nytteløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Jeg skjønner poenget ditt, og viss jeg får utlevert et noteark så sier jeg wtf og spør om de heller kan sette på sangen så jeg kan høre den.

Men som jeg sa litt lengre oppe, så har jeg ingen interesse å gjøre arrangement med blåsere etc, så for meg har det ingen hensikt. For de som derimot skal arrangere slike ting er jo noter en essensiell ting og kunne, såklart.

Det med arpegioer osv, så trenger man ikke noter. I midt tillfelle, der jeg er en fanatiker av arpegioer, så tok jeg en Am på 5 bånd, spilte tonene vær for seg, med den ekstra hammer-on tingen, og lærte meg alle posisjonene, det samme med skalaer og akorder. Jeg føler jeg kommer langt med det. Når jeg jammer med kameratene, så tenker jeg aldri over hvilke toner jeg skal spille. Alt kommer strømmende av seg selv, enten det er arpegioer eller melodi linjer. Vattnisse selv :P

Eneste problemet ditt med trafikkjøring er at man ikke får lappen viss man ikke vet forskjellen på høyre og venstre, men i musikken finnes det ikke noe sertrifikat på noe vis.. Men care for faen.

og btw:

Mr. Mag du trenger ikke finne på unnskyldninger for at du ikke klarer å lære noter. Du må sikkert bare øve litt mer enn oss andre

Hvor er de unskyldningene? Jeg har innrømmet at jeg ikke gidder og lære det.

Jeg vet såklart hvor C,D og alt slik ligger, men jeg har aldri spilt etter noter. Jeg fåretrekker og ta ting på øret eller tablatur, er det lov?

bare for å pirke, C og D, er ikke det noter da? er ikke alt du speller på gitaren noter? orka ikke kommentere det i utgangspunktet, siden alle skjønner hva trådstarter er ute etter, men det er rimelig vagt å si man vil lære seg noter, omtrent som å si man skal lære seg musikk. lese noter derimot

ang bilkjøring kan man fake det, jeg kjenner folk som må tenke seg ordentlig om for å finne høyre og venstre, og de har faka/gjetta på oppkjøring, akkurat som du kan gjøre i et studio. nei, det fins ikke no sertifikat i musikk, men det er mange ting man absolutt bør kunne for å bli profesjonell studiomusiker.

uansett var det ikke snakk om hva DU trengte for å bli soveromsgitarist, men om det kunne være nyttig å lære å lese noter, og det kan det jo. skjønner ikke hvorfor du krangler pårre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor frivillig holde seg i mørket?

Som sagt: Mye bra musikk, musikalske idéer og begreper blir tilgjengelig straks man kan lese noter, om så hvor banalt.

Argumenter som dette:

Se de første minuttene der. Tror du de tenkte på noter mens de spilte dette?

Er håpløse. Tror du virkelig at alle som leser noter (spesielt gitarister) "tenker på noter" mens de spiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kunne være nyttig å lære å lese noter, og det kan det jo. skjønner ikke hvorfor du krangler pårre

Jeg er enig med deg at det er nyttig og kunne. På musikkskolen hadde vi en Chick Corea sang, i noter såklart. Der fikk jeg et problem. Etter en god stund fant jeg ut hva jeg skulle spille. Jeg kan jo og bygge akorder i slikt noteskjema opplegg.

Jeg leste et intervju med Marty Friedman her om dagen, der de spør om hva han bruker i studio når han spiller sammen med andre gitarister, og aldri har han opplevd at noen har spurt etter notene eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"og fra min erfaring som gitarist skjønner jeg bare ikke vitsen med noter"

uansett, visste ikke at marty gjorde så mye studioarbeid jeg..? kommer selvsagt helt an på typen arbeid. trenger stort sett ikke noter for å spille sine egne låter eller slenge på en solo her og der.

hvorfor er du forresten så opphengt i marty og becker? som nevnt tidligere, du er ikke friedman, og det er ikke trådstarter heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siste albumet til marty spilte han med John Petrucci. Tror han spiller en solo og litt slikt på et par sanger.

Er vell så opphengt i de fordi jeg liker musikken de lager godt. Harmonien de lager i Cacophony (viss vi ser bort fra vokal) er helt sinnsyk syns jeg. Synd at de skilte veier og gikk solo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.