Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noter


Eivind August

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må kunne det hvis du vil bli noe mer enn en soverommsgitarist.

Ikke nødvendigvis. Men det er jo helt klart at noter kan være en fordel å kunne i mange sammenhenger.

Vil faktisk påstå at det er en nødvendighet. Poenget er ikke å kunne spille etter noter, poenget er å tenek i noter.

og spelle a4?

hva mener du med å lære noter? det er bra å kunne teori, spesielt akkorder og intervaller til jazz, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig å kunne lese prima vista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Noen grunn til å ikke kunne det?

Blir man en bedre musiker av og kunne noter?

Musikk handler ikke om og kunne all teorien i hele verden, musikk er noe du utrykker deg gjennom, ikke en haug med prikker på et ark.

Tren heller opp Ghøret, det har du bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer noter selv, og er overveldende positiv. Opplever at jeg trår inn i en helt annen verden når det gjelder hvilken informasjon som blir tilgjengelig. Masse genial musikk, enkelt forklart teori og stilige arrangement blir tilgjengelig når man kan lese noter.

Hvorfor frivillig holde seg i mørket? Du trenger ikke å kunne bladlese alt du ser, men en kombinasjon av gehør og notelesning vil nok gjøre susen. Dessuten får man et mye bedre forhold til intervaller (ihvertfall har jeg deg), og det hjelper på gehøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mener på ingen måte å skryte, men gehøret og improvisasjonen min er vel det jeg er mest stolt over. Jeg vil lære meg noter for å få inn de melodilinjene som må være med i sangen (grunnmelodien om du vil). Som jeg nevnte før i en annen tråd pleier jeg vanligvis og improvisere/skrive egne soloer til sanger for å gjøre det mer interessant. Jeg har ikke noe imot tabs, men de jeg skriver sammen med bruker ofte noter, og jeg har nå kommet fram til at jeg bare får bite i det sure eplet å lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær for all del noter. Dersom du er interessert i å lære en "ny" spillestil i samme slengen er "Klassisk Gitar" av Sven Lundestad en utrolig bra bok å lære noter fra. Bruker den til gitarelevene mine, og den slår aldri feil. Kjenner også flere gitarlærere som bruker den.

Jeg for min del får ofte bruk for noter under samspill og dersom jeg skal lære meg nye sanger (gehøret mitt, og ikke minst min evne til å huske er ikke helt super).

Kjøp boka! koster 500 kr og er hvit. Da har du i tillegg mange klassiske verk som er helt suverene å spe på med (laget en del elgitarsoloer av JSB og Fernando Sor og må si det fungerer veldig, veldig bra.

Og ja: Man blir en bedre musiker av å kunne lese noter, men det gjør deg ikke til en god musiker. Teori må faktisk til noen ganger for å kunne være en dyktig musiker, og noter er den eneste skrivemåten for musikk som er universal, gjelder for alle instrumenter, og gir fullkommen informasjon om musikken som spilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kunne det hvis du vil bli noe mer enn en soverommsgitarist.

Ikke nødvendigvis. Men det er jo helt klart at noter kan være en fordel å kunne i mange sammenhenger.

Vil faktisk påstå at det er en nødvendighet. Poenget er ikke å kunne spille etter noter, poenget er å tenek i noter.

og spelle a4?

Det eneste jeg finner a4 er å spille de samme lickene om og om igjenn i en pentatonskala og aldri komme seg videre.

Men for all del, det jeg meser er visten med noter er å kunen tenke de på gitaren og overføre teori til gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at man skal spille etter de. Jeg mener bare at det er svært lurt å kunne, da dette vil gi mye lettere for å linke teori opp mot gitaren, og at man istede for å kunen en skala etter en "boks" eller et mønster kan tenke tonene i skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.