Web Analytics
Jump to content

Marshall TSL60 VS ENGL Screamer 50 (combo)

Misfit

Recommended Posts

Hei,

Jeg har lenge vurdert anskaffelse av ny amp siden det mislykkede kjøpet av en Marshall 50DFX, og nå har jeg endelig bestemt meg for å pensjonere den lille skiten. I utgangspunktet er jeg ute etter versatilitet, men i grunn er jeg egentlig bare gira på kraftig gain ala Pantera\Carcass.

Etter masse om og men, har jeg endelig kokt det uendelige havet av forsterkere ned til to sterke kandidater. Nemlig Marshall TSL60 og ENGL Screamer, begge comboer.

Jeg henvender meg nå til dere og vil vite deres erfaringer, meninger og hva dere kanskje har hørt av en venn av en venn om disse to forsterkerne. Om dere skulle vite om noen tilbud eller salg på noen av disse forsterkerne enten ny eller brukt vil jeg også gjerne høre om det.

Takk.

Jeg hadde gått for topp og kabinett, med tanke på hva slags lyd du vil ha.

Minst et 2x12 lukket cab.

Kanskje en Screamer topp og et 2x12 cab?

Ellers tror jeg at en boosta Marshall m cab kan gjøre det samme. Nå er jo Pantera stort sett spilt inn med transistorforsterkere, Randall. Det blir gjerne mer tight, direkte, brutalt. Men da må det være en god transistoramp.

Carcass er vel både boosta Marshall og 5150.

Edited by ke2

Jeg har vel ikke akkurat hørt noen gjenskape Pantera lyden heller, og selv om jeg synes Randall er bra amper, så er de veldig langt ifra "Pantera in a box".

Av de to ville jeg absolutt gått for Screamer selv, men jeg ville nok heller kjøpt toppen og enten et 1x12 kabinett eller 2x12 (avhengig av lommebok).

Jeg A/B-testa ENGL Screamer og Marshall TSL602. For meg var Screamer'n den soleklare vinner. Den har mer vreng, den er tightere, er mer allsidig med 4 kanaler, veldig fin clean-lyd, og den er tøff :P Jeg kjøpte derfor Screamer'n... Er kjempefornøyd! Eneste negative med den er at fotbrettet koster 1900kr, men jeg for min del fikk dette med på kjøpet. Er det noe spes. du lurer på ang. Screameren, så er det bare å spørre i vei! :D

Jeg har vel ikke akkurat hørt noen gjenskape Pantera lyden heller, og selv om jeg synes Randall er bra amper, så er de veldig langt ifra "Pantera in a box".

Nopp, men det var vel ikke det jeg sa heller? Transistoramper har ofte tightere vreng enn røramper, når det gjelder den type vreng, i alle fall. Jeg har aldri kommet så nær Pantera-lyden som med min Sansamp PSA-1 og Rocktron Velocity 250 sluttrinn. Det er ikke et eneste rør der, og siden sluttrinnet er såpass kraftig, blir det tight, også når det er høyt :)

Pantera-lyden er også to equalizere, en som booster i front, og en som former lyden i sløyfa. Og selvsagt Dime, hehe :D

Disse to ampene du nevner er veldig forskjellig lydmessig da. Jeg mener Screameren er jo en utprega metalamp først og fremst, sier ikke at den ikke er allsidig, men la oss være ærlige her, den er først og fremst en metalamp. TSL'n er jo en JCM 2000 forsterker, og den trives jo bedre med litt hard punk og mer den klassiske rock'n rollen. Det er to gode amper begge deler, så det er vel først og fremst bruksområdet som bør få avgjørende betydning når det gjelder hva du bør velge. Personlig ville jeg gått for ENGL ampen, men så spiller jeg også ganske hard musikk til tider selv, og jeg er ikke noe serlig Marshall fan, med unntak av kabinettene deres og noen av de litt eldre vintage serieampene deres da som jo er veldig fine.

Viss du har tenkt å spille en del metal kan du jo ta en titt på Peavy 6505 212 også :)

Når det gjelder Pantera så brukte i hvert fall Dimebag Darell modda Randall forsterkere.

Dette er lånt fra Wikipedia:

Dimebag's rig also included Randall Century 200 heads and cabinets loaded with Celestion and Jaguar speakers, Furman parametric equalizers, MXR flanger / doublers, Lexicon effect modules, Korg tuners, Rocktron silencers and Digitech Whammy pedals, amongst other gadgets in his arsenal. When Dime left Washburn a few weeks before his death, he also left Randall Amps, investing in and endorsing amps from a brand new company, Krank Amplification. He planned to redefine his very own sound by developing the "Krankenstein". He also used the Zakk Wylde Overdrive by MXR, and had a prototype expression pedal by Dunlop giving a Wah Fuzz and Octave at once for "noise.

Edited by Danny Distortion