Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Påbegynne hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Er dette en grei vokalmikrofon å beggynne med (fin pakke på sound 1) :

SM58 LCE ?

Eventuelt selge den når vi får litt mer penger og kjøpe en kondensator mikrofon.

Ser ut til at det har falt ned på dette utstyret til første innkjøpsrunde :

PreSonus FirePod - 5000

Shure SM57 LCE - 1000

Shure SM58 LCE (med stativ) - 1500

Er rørmikrofon noe å satse på ?

Fant en innteresant en her (på sound1 igjen) : THX audio

Så blir det lokalet neste.

Endret av avalanco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En behringer BCF2000 er et must for ethvert amatørstudio,

Helt uenig.. Jeg klarer meg veldig fint kun med mus og tastatur.

Sikkert kjekt å ha, men absolutt ikke et must.

Produktiviteten øker sinnsykt mye. Lydkvaliteten på innspillinga blir jo ikke bedre, men det har gjort underverker med hvor presis og effektiv jeg kan være med en usb controll surface fremfor luremus. Jeg trodde også jeg var effektiv med mus og tastatur. ;)

Programering av compressor, panning og volum er en drøm med denne (eller en hvilken som helst tilsvarende) "boksen". Jeg kan ikke se for meg å sitte i 2 timer for å finjustere volumet på et 5 minutters gitarspor. Nå kan jeg bare ta det på øret, og bruke faderen. glidende, fine og presise overganger. Senere kan jeg fysisk se faderene bevege seg for vite hvor jeg har gjort korrigeringer og hvordan disse påvirker lyden.

Tre ting man må tenke på er allikevel.

Man må lese om hvordan man skal bruke av de motoriserte faderene slik at du slipper å sloss med de de hver gang du skal gjøre en korrigering på noe du allerede har spillt inn.

I cubase SX3 har du ikke generic remote panning dersom du ikke har lisens (dette har du i sx2 og sx1)

I hele cubase pakka har du det velkjente problemet at dersom du har satt opp en generic remote løsning og legger til et spor midt mellom to andre vil du være ute og sykle. Dette fordi genric remote ikke forskyves i takt med nye spor. Jeg løser dette ved å arbeide ut fra presets med tilstrekkelig lydspor og ferdig programert generic remote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avalanco:

Dersom du kjøper en shure sm58 må du ikke finne på å selge den. Det er 2 mikrofoner du ikke selger dersom du allerede har kjøpt de. Du får ALLTID bruk for disse. Det er shure SM58 og SM57. Det er en grunn til at alle lydstudio har minst en av hver. De er uunværlige. Pluss at du ikke får noen god bruktpris for de uansett. Husk også at det finnes ikke en mikrofon (kondensator eller dynamisk) som kan dekke alle behovene du får fremover. Dersom du har en vokalist som ikke høres bra ut med kondensatoren du kjøper senere kan du prøve sm58 og sm57, og mest sannsynlig få et annet (og kanskje bedre) resultat. Sm58 er også genial til live vokal (avhengig av vokalisten selvfølgelig). Dersom du må velge mellom sm57 og sm58 og i tillegg til vokal skal mikke opp gitarforsterkere ville jeg gått for en sm57. Den er allsidig nok for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg villa ha tatt en titt på,

Mackie Onyx 1620, 8 ganske bra pre-amper. m firewire

(ikke kjøp et lydkort med pre-amper, de er som regel veldig dårlige og inne i en PC støyer det)

Sennheizer har noen veldig bra tromme mikker, men også litt dyre.

kjøp noen SM57, bra til skarp og gitar oppmikking, du får aldri nok av denne mikken så kjøp gjerne 4 stk. så kan du mikke skarp over og under.

kanskje en PG57 også.

Røde NT-5 kondiser til overhead, er ikke de beste men holder.

til vokal burde du ha en kondis. MC03 (rør mic) med et pop filter.

en SM58 kommer også godt med. (denne er også bra til gulv tam)

Sm58 gir en litt sokk dratt over høytalerne følelse så du må dra fram en god EQ og fikse dette.

se litt rundt på forskjellige kondiser.

hvis du også skal mikse det du driver med, så må du ikke glemme at gode EQ, Reverber, Delayer og kompressorer er ganske viktige, så dere må gå til innkjøp av dette også.

Endret av Tearjack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg villa ha tatt en titt på,

Mackie Onyx 1620, 8 ganske bra pre-amper. m firewire

(ikke kjøp et lydkort med pre-amper, de er som regel veldig dårlige og inne i en PC støyer det)

Sennheizer har noen veldig bra tromme mikker, men også litt dyre.

kjøp noen SM57, bra til skarp og gitar oppmikking, du får aldri nok av denne mikken så kjøp gjerne 4 stk. så kan du mikke skarp over og under.

kanskje en PG57 også.

Røde NT-5 kondiser til overhead, er ikke de beste men holder.

til vokal burde du ha en kondis. MC03 (rør mic) med et pop filter.

en SM58 kommer også godt med. (denne er også bra til gulv tam)

Sm58 gir en litt sokk dratt over høytalerne følelse så du må dra fram en god EQ og fikse dette.

se litt rundt på forskjellige kondiser.

hvis du også skal mikse det du driver med, så må du ikke glemme at gode EQ, Reverber, Delayer og kompressorer er ganske viktige, så dere må gå til innkjøp av dette også.

Synes du er litt ute på dette med lydkort med innebygde preamps. Det er klart at dersom du kjøper lydkort uten breakout box så får du støyen fra inne i pc, men et eksternt lydkort vil ikke bli påvirket i noen grad av pc-støy siden konverteringen skjer i boksen, og det kun sendes et digitalt signal til pc'n. Mackie onyx som du nevner er forresten en knallmikser og gir utrolig mye for pengene, men i forhold til pc-støy har den ikke en eneste fordel. Som sagt mye for pengene, men det gir også protools superbundle (002 +++), presonus firestudio, etc etc. Når det gjelder mikrofoner, så hør på de før du kjøper. Røde NT-5 er genial, sm57 og sm58, men MC03 har jeg ikke hørt, så den kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er litt ute på dette med lydkort med innebygde preamps. Det er klart at dersom du kjøper lydkort uten breakout box så får du støyen fra inne i pc, men et eksternt lydkort vil ikke bli påvirket i noen grad av pc-støy siden konverteringen skjer i boksen, og det kun sendes et digitalt signal til pc'n. Mackie onyx som du nevner er forresten en knallmikser og gir utrolig mye for pengene, men i forhold til pc-støy har den ikke en eneste fordel. Som sagt mye for pengene, men det gir også protools superbundle (002 +++), presonus firestudio, etc etc. Når det gjelder mikrofoner, så hør på de før du kjøper. Røde NT-5 er genial, sm57 og sm58, men MC03 har jeg ikke hørt, så den kan jeg ikke uttale meg om.

skjønner ikke helt hva du vill fram til her, men det er ganske viktig med gode pre-amps, nå har ikke jeg sagt noe om breakout bokser, det funker helt fint.

men hvorfor kjøpe et lydkort med brakoutbox, når man kan kjøpe en mixer med firewire, utrlig mye lettere med en mixer. og onyxen har ganske gode pre-amper til og starte med, trenger man bedre etterhvert kan man oppgradere til eksterne,

jeg ga mitt tips og det er ikke kjøp et lydkort med pre-amps, eller breakoutbox. kjøp en mixer og legg litt mer penger i den.

Onyxen, kan kjøres i ALT-3-4 med et proft lydkort i pc..hvis man ikke har Firewire,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.