Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Påbegynne hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Hei hei. Jeg og en venn har slått oss sammen og lagt planer for å spleise på et nytt hjemmestudio.

I løpet av halvåret skal jeg bygge på garasjen og får da et kvadratisk rom på rundt 4-6 X 4-6m (litt usikkert enda) som jeg tenkte å disponere til musikk produksjon og dette studioet. Jeg skriver her i håp om å få litt tips og ideer samt

meninger om det ene og det andre når det gjelder både utbyggelsen av bygget og anskaffelsen av utstyret.

Kan nevne at vi begge to har begynt å spare på egg kartonger for å dempe vegger og tak :) .

Dette er et langsidig prosjekt, og vi håper på å tilslutt ha høstet så mye erfaring, og kjøpt godt nok utstyr til å åpne studioet for seriøse innspillinger av lokale artister. Og kan hende enda lengre i framtiden til større artister.

Vi stiller på bar bakke, det finnes null og niks av utstyr annet enn Cubase SX3 som jeg fikk av en "kompiss". (Kommer nok til å kjøpe skikkelig lisens en eller annen gang.).

Erfaringsmessig så har vi ikke så mye å skryte. Jeg har holdt på med endel rigging av PA anlegg og stilt litt lyd på live arrangementer, men innspilling og musikkproduksjon blir noe nytt for oss.

Nå lurer vi spent på hvilket utstyr vi bør satse på å gå for.

UTSTYR:

Mikser / lydkort

Jeg har sett litt rundt på markedene (Kan nevne : ebay, riff, kick music, tabs, sound1 osv) og har sett innteresse i følgende:

  • Phonic Helix board 18 Firewire PRIS: 4000 - 4995
    PHOHELIX18FW.jpg

Dette ser nesten litt for godt ut til å være sant. 18 kanals mikser med innebygget firewire device som kan streame 16 kanaler i sanntid til pcen. Prisen er i Norge (Finner den bare på Kick music) : 4995,-

På Ebay har jeg funnet flere aksjoner der moddellen over (24) ligger på 400 $. (2600 NOK) men etter frakt og MVA(25%) til Norge kommer den totalt på underkant av 4000 kr. Satt i betraktning at ebay kan være litt skummel for en som ikke har handlet der før, så vet vi ikke om det er så lurt å spare 1000 kr.

Spesifikasjoner :

  • Uavhengig kanalstreaming til computer med praktisk talt 0-latency
    Høykvalitets mikpreamps
    16 stk. profesjonelle digitale effekter
    Steinberg Cubase LE inkludert!
    18 kanals mikser med ekstremt høyt signal/støy-forhold
    24-bit/96kHz innebygd FireWire-interface. Kompatibelt med både Win XP og Mac OS X. Streamer 16 kanaler til computer simultant
    To-kanals monitoring fra computer til mikser, valgbart kontrollrom, main mix eller Aux 1
    DFX - 24-bits multieffektprosessor med 16 ulike program
    6 stk mik/line innganger med insert
    8 mikrofoninnganger
    4 stk linjeinnganger i stereo
    3-bånds EQ med parametrisk mid
    75 Hz lowcut-filter på monokanalene
    3 stk. Aux-sends hvor en med Pre/Post switch. 2 stk. stereoreturer med effekt til monitor volumkontroll
    Ministereojack inn/ut og phono inn/ut - alle med trimkontroll
    48 V fantommating på mikinngangene
    10-bånds grafisk EQ assignbar til Main eller EQ
    Solofunksjon
    To ekte subgrupper
    Rackkit inkludert

  • Alesis Studio 32 Mixer/Monitor like new PRIS: 3000

10aa_2.JPG

Kom over denne brukt på ebay. Der koster den 3000 kr etter at den er blitt sendt til meg i Norge. Tør ikke tenke på hva denne koster som ny! Er dog litt usikker på selgeren.. Auksjonen stopper om 1 uke.

Den kjører på 110 V så må nok anskaffe meg en Transformator fra 110 til 220 V om det faller på denne.

Tror ikke denne har noe oppkobling mot pc. Og er usikker på hvordan oppkoblingen kommer til å bli..

Spesifikasjonene var relativt vanskelig å lese... Har denne mange utganger som jeg kan kjøre inn i et lydkort i da så fall ? eller har den bare master ?

  • Alesis MultiMix 16USB PRIS: 3295,-
  • Multimix16USB_100_69.jpg

En annen mikser fra Alesis, denne med innebygget USB for tilkobling til pcen. Har lest litt her inne og kommet fram til at den gjenstridige mening om USB / Firewire er at USB blir høy latency og dårlig dataflyt.

Håper på endel innslag om hvilken mikser vi skal gå for. Eller tips om andre potensielle i prisklassen 3 - 5 000. Er denne prisklassen kanskje litt dum fordi en får for dårlig utstyr / kvalitet ? Som sagt vi er ganske så grønn i studio / musikkproduksjon.

Mikrofoner

Håper på å få litt inspill om valg av mikrofoner og hva som trengs.

Til Gitar / bass / keyboard tenkte vi på å gå for DI - Bokser, men da mister vi Ampenes innvirkning

på lyden. Er dette noe lurt ?

Trommesett så har vi funnet en tilbudspakke på 5 mikker hos musikkutstyr.no. (LINK)

Innkjøp av mikker til instrumenter vil bli over lengre tid, i første omgang satser vi på enkle dynamiske vokalmikrofoner og evnt en mellomklasse Kondensator mikrofon. Har noen tips om hva en bør se på ?

Er det noe mer vi trenger ?

Monitorer

Har et gammelt AKAI anlegg med 2 høytalere som jeg tror kan fungere utmerket til monitorer. Skal kanskje droppe forsterkeren og bygge høytalerne om til aktive. (Sette inn forsterkere). Da slipper jeg

styr rundt lydpåvirkniner fra anlegget. Men er ikke sikker enda.

Kabler (litt kjipt uten)

Kan vi forvente noen drastiske kvalitetsforskjeller på dyre / billge kabler ? Hvilket merke og modeller er lurt å kjøpe?

PC

Jeg har en pc stående her som har kjørt Linux en god stund. Skifter til Windows når prosjektet begynner å realisere seg. Med mindre det finnes noen gode programmer til linux for musikkproduksjon ?

3.0 Ghz Pentium 4 Prescott

1 GB PC3200 Ram

Asus Hovedkort (husker ikke modell akkurat nå) Men med 800 FSB

1 Firewire port og endel USB porter.

520 gb hardisk plass totalt ( 2 interne disker og 1 ekstern) (200 + 120 og 200)

Tror dette skulle være en rikelig studio pc som kan yte det meste i de fleste sammenhenger?

SOFTWARE

Til nå har vi småinnspilt litt i Audacity, men har akkurat anskaffet oss Cubase Sx3 med leksjons dvder.

8 000 kr for Cubase 4 er litt drøyt for vårt budsjett. Men om vi blir en aktør som hjelper artister engang i fremtiden skal det nok bli kjøpt en lisens for komersielt bruk til den tid.

Er det noen andre alternativer til Cubase. Nuendo kanskje ?

LOKALE

Kommer til å komme med skisser på hvordan vi tenker oss dette etterhvert.

Materiale FInnes det noe lurt vi kan dekke veggene med som demper støy. Hva bør vi tenke

på når vi bygger dette opp med tanke på gjenklang / akkustikk. Vi er så heldige at vi får bygge det

helt fra grunnen av. Det blir i tre.

Støydemping Vi har som sagt begynt å spare på egg kartonger. Vil dette virke bra ?

Kanskje vi skal ha en plexiglass vegg mellom mikser / pc / monitorer og Innspillings rommet. Kanksje en ferdig trevegg ?

Nå håper jeg dette blir en tråd med god diskusjon i, og vi vil på forhånd takke for all hjelp og kommentarer som vi forhåpentligvis får. Og kanskje kan denne tråden være til hjelp for andre som skal starte musikkproduksjon engang. Håper noen orker å ta litt tid og svare på endel av våre undringer. Trenger ikke å si noe om alt som blir spurt om, alle innlegg vil bli verdsatt!

Endret av avalanco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et stort steg å ta ja. Men vi har intensjoner om å lære underveis og helst så mye som mulig før vi går til innkjøp. Vi kommer ikke til å kjøpe noe før vi har beriket vår kunnskap. Og alt kommer ikke til å bli kjøpt samtidig heller.

Ambisjonene og innsatsviljen er det nå ingen problemer med for oss. Dette er et prosjekt som vi ser på som svært relevant og kommer til å bli utrolig morsomt å holde på med.

Flott om du hadde sagt noen ord i kveld. Setter pris på det. Håper det bare ikke går for mye utover nattesøvnen din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofoner:

Du burde kjøpe litt forskjellig! ikke være gjerrig, for mikrofonene har mye å si!

Shure sine Beta og SM serier er å anbefale. SM57 må du alltids ha et par av, Beta52 er den mikrofonen jeg mener er den beste basstrommemikken men det er jo bare smak og behag. Audix har også mye bra!

Hvis du bruker billige mikker på trommene er det stor sjanse for at tammene høres ut som pappbokser(har jeg erfart selv på en av de første produksjonene mine). Jeg vil anbefale sennheiser e604 eller shure beta56 til tammene på trommene!

Til vokal kan du se etter en god stormembransmikrofon.

Du må også ha ihvertfall to gode kondissa... Milab og AKG har mye bra der:)

kjøp deg en mikser med firewire... bare pass på at det er nogenlunde gode preamper på den!

nå gidder jeg ikke skrive mer... kommer sikkert litt mere senere:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til mikser er å rett og slett kjøpe et lydkort med mange nok preamper.

3 stk presonus firepod burde være nok for de fleste.

Når det gjelder trommeoppmikking så er noe av det viktigste å faktisk ha god lyd i trommene i utgangspunktet. dritt inn = dritt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Først av alt så kan dere bare kaste eggkartongene, de duger ikke til noe som helst. Skal dere ha lydisolasjon så sats på Rockwool og gipsplater. Lær dere også om bassfeller, og hvordan dere unngår disse. Mikserommet bør adskilles med en egen vegg som er isolert, ei plexiplate holder ikke. Når dere stiller inn lyd så vil dere høre kun det som kommer ut av høytalerne på monitorene, ikke hva som skjer i innspillingsrommet.

Alternativet til hkh ang lydkort med preamper er bra, dere trenger ikke mikser. Gode monitorer er viktig for å høre hva dere faktisk holder på med.

Legg mye penger i mikrofoner, det er i disse (og preampene) lyden ligger, det er her dere kan skape kvalitet. Spesielt viktig er det med bra overhead-mikker og en god vokalmic (ikke dynamisk, gå for konsensator). DI-bokser på gitarer er ikke (!) en god løsning.

Pc og software er underordnet, disse har i liten grad betydning for lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til mikser er å rett og slett kjøpe et lydkort med mange nok preamper.

3 stk presonus firepod burde være nok for de fleste.

Jeg ville heller absolutt gått for en Presonus Firestudio og spedd på med Presonus Digimax FS etter behov. Da har du utrolig mye bedre muligheter for routing, etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sagt hva jeg mener om lydkort / preamper, så da kan jeg prøve og ta litt om resten.

Hvis vi starter med selve bygget. Du sier dere skal bygge dette i tre. Jeg regner med du har tenkt og støpe en såle i betong først?, for og ha noe og sette bygget ditt på ?..

Vedr. vegger osv, så ville jeg lagt doble vegger. Nå skal dette bygget være bærende, så de nøyaktige utregningene får du ta når du får satt opp mål osv. Skal du ha sperra tak, pulttak, etc? ..

Ytterveggene ville jeg laget i 48x148 (2x6"), og brukt 148mm rockwoll som isolasjon. Asfaltplater / Gu gips (m tyvek) på utsiden, lekter og kledning etter ønske. Jeg ville lagt 2 lag med gips på innsiden (og selvfølgelig diffusjonsperre, siden denne veggen vender ut). Deretter ville jeg slått opp en ny vegg på 48x68 (2x3") med 3-5 cm mellomrom ifra ytterveggen. Et lag med gips på baksiden, og 2 lag foran (legges i forband). Vedr tak kommer dette litt ann på hvordan du har tenkt og gjør det, men jeg ville nok montert lekter med lydbøyler for og få drept noe av lyden som vil ut. Og selvfølgelig isolert taket. Og også 2 lag gips i taket. Vedr. dører ville jeg brukt en vanlig ytterdør (regner med du skal ha tilgang fra utsiden, samt. en hotelldør rett innforbi, som veksler hver sin vei). Jeg ville brukt dobbelisolerte vinduer (om du i det hele tatt skal ha vinduer), men lagt en form for isolert kasse du kan stappe inni mellom foringene, når naboene klager som mest. Alle vinduer og dører dyttes med glavadytterull, samt fuges. Bruk også pakninger til dette slik at dørene og vinduene blir helt tette. Pass også på at du fuger alle hjørner, topper, bunner (sett gjerne de 2 ytterste lagene med gips på veggene en cm nedforbi toppen, slik at du får plass til rikelig med fugemasse. Inne kan du bruke akryl. Noen legger også en duk med sanafil på hele veggene før de gipser (populært kallt barrier) for og få enda et dødt materiale inni der. Dette har jeg aldri prøvd selv, men har hørt det skal funke rimelig bra. Er dog ikke gratis. Ang gulv så får du selv bestemme hva du vil bruke, men jeg anbefaler og lime parkett til betongen (pass på at du legger difusjonssperre først, slik at ikke fuktigheten i betongen trenger opp i gulvet). Når du limer parketten til betongen istedet for å legge gulvet flytende får du et mye dødere rom. Var en gang på besøk hos Boen Parkett i kristiansand hvor de hadde forskjellige rom hvor de hadde limt og lagt flytende. Skremmende stor forskjell på akustikken. Før du legger gulvet må du selvfølgelig sparkle og male vegg/tak.

Du har nå et rom med masse akustisk. Jeg ville derfor limt på akustikkplater på veggene der hvor det trenges. Eggekartonger demper akustikken litt, men av erfaring så blir du drittlei de kartongene etter en uke. Første studioet jeg byggde var stappfullt av eggekartonger. Vi kjørte ut til prior og fikk kjøpe bunker på 100 kartonger for 200kr (så slipper du og spare etterhvert som du spiser). Jeg ville heller brukt skikkelig akustikk plater (koster litt men du finner endel rimelig på ebay blandt annet). Pass også på som perottol sier at du setter opp bassfeller i hjørnene osv. Ang elektrisk, så pass på at du legger en runde med fugemasse og venter til den tørker før du skrur fast stikkontakter osv.. Da får du tettet den også.. på en måte.

Ang utstyr så kan jeg komme mer tilbake til dette, men det er nok andre også som har endel de vil si vedr. dette. Og kjøpe en stor mikser i et hjemmestudio er pr idag tull i mine øyne slik som ting har utviklet seg. Som jeg nevnte ville jeg kikket på Presonus Firestudio osv.

Ang pc'n du nevner bør den fungere noenlunde greit, men jeg ville absolutt hatt 2gb ram. Jeg ville også kjørt 2 raptor disker i raid 0, som du kjører operativsystem / cubase på.

Som sagt er dette et utrolig vidt spekter og ta for seg, så jeg får se om jeg skriver litt mer siden :)

her er noen linker du kan kikke på vedr. tema.:

http://www.musicplayer.com/cgi-bin/ultimat...m&f=26&

http://www.soundonsound.com/sos/jul00/arti...faqacoustic.htm

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Endret av EivindS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere presonus firestudio, En shure sm57, litt ekstra ram til pc'n (totalt 2 gb), et par dårlige monitorer (oppgrader de seinere når dere får råd til genelec) og ellers begynne å bygge rommet slik dere vil ha det. Les masse om det. Dere kommer langt med det oppsettet som er der. Det viktigste er å ha en knallbra kanalstripe til å begynne med. Det har dere med sm57 og presonus firestudio (til den prisen). Deretter ville jeg kjøpt en knallbra studiogitarforsterker (ikke 40 000 W stack, men noe som er kvalitet) og funnet ut hva dere mangler...

Mitt hete tips er altså å begynne med lite utstyr av bra kvalitet fremfor å kjøpe alt i halvshabby kvalitet.

En behringer BCF2000 er et must for ethvert amatørstudio, men i piratkopiert sx3 mangler du generic remote funksjonen for panning. Anbefaler at dere finner en student som vil kjøpe inn Cubase 4 til dere (4045 kr). Da har dere utelukka behovet for eksterne plugins i startfasen og har et knallbra system.

Dropp eggkartongene. Til å begynne med vil jeg faktisk anbefale å kjøpe inn en sofa på loppemarked som kan stå i studio. Det blir veldig koselig, og det demper faktisk sinnsykt mye. Hvis dere får stjålet madrasser kan disse også stables i hytt og pine (ikke bokstavlig talt).

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne et alternativ:

ProTools superbundle

http://www.prolyd.no/index.php?name=News&a...cle&sid=309

Inneholder:

- interface m/ mikpreamper

- kontrollflate med motoriserte fadere

- software + litt plugins (for både PC og Mac)

- (billig!) kondenser m/ kabel

- opplærings-DVD

Lars

Ikke noe dårlig tilbud det der. Liker personlig cubase best, men til den prisen er det virkelig bra saker. Da mangler det bare monitorer, en sm57 og selve rommet så har man det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, fult i gode svar og god hjelp. Skal lese meg litt grundig igjennom alt som har blitt linket til her.

Sitter for øyeblikket og lurer på om jeg skal heller modifisere 2 brakker (slå de sammen og sette de på en leca forhøyning. Ettersom jeg bor hos foreldrene mine nå, er det litt leit å reise fra et studio når jeg engang flytter. Da kan jeg "plukke" opp studioet og flytte det til ønsket sted i fjern fremtid.

Det blir uansett endel jobb som ligger foran oss. Foreløbig er det bare i planleggings fasen. Etter sommeren begynner vi å kjøpe inn det første av utstyret med mindre vi kommer over noen bra tilbud i mellomtiden.

Det viktigste å kjøpe først vil da innlysende være Firepod eller mikser. Tror det blir preSonus. Kommer til å følge tipset om å tenke kvalitet framfor kvantitet. Heller bra / dyrt men få enn dårlig / billig og mange.

Spiller i 2 band her om dagen, og vi kommer nok til å ta opp en del i dette studioet etter hvert.

Skal se om jeg ikke kan få tegnet opp en skisse av hvordan jeg ser for meg studioet i løpet av uken.

Et lite spørsmål, hva mener dere med bass feller ?

Endret av avalanco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.