Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

T.C Electronics G-Max


El Anders

Anbefalte innlegg

Alle billige TC tinga farger lyden.

Jeg kvitta meg med G-Force`n min pga av at converterne fucka

opp direktesignalet.

For å gjøre det ordentlig må man enter kjøre en W/D/W variant, eller bruke

en rackmixer.

Alt dette kommer selvsagt an på hvor kresen man er.

Skal du bare ha en effektprossesor anbefaler jeg den gamle Rocktron Intelifexen.

Faåes brukt billig i Norge eller på ebay..

Den har analog signal gjennomgang og låter varmt og fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en G-Max er dårlig og farger lyden min?

Alle enheter farger lyd, det er bare spørsmål om hvor mye. Dyrere enheter har gjerne mer schpenn til bedre komponenter, og vil derfor oppfattes som å farge lyden mindre. Men du kommer ikke unna at alt som er i signalkjeden vil ha en effekt på lyden.

I og med at du har en dyr amp har du kanskje lyst til å gjøre dette litt mer ordentlig. Det du kan gjøre da er å finne ut hvilke effekter du trenger, og hvorvidt disse effektene kan være i parallell med signalet ditt. Chorus, flanger, reverb og delay er alle effekter som fungerer fint i parallell, mens ting som tremolo, vibrato og phaser (og andre filter-effekter) ikke fungerer så bra. Så kan du fint kjøpe en rimelig effektprosessor, men også kjøpe en mikser slik at du bevarer det tørre gitarsignalet så godt som mulig. Selv Rocktron Replifex'en jeg har, som jo har en helt analog signalkjede om den settes opp riktig, syns jeg låter bedre gjennom en billig og råtten Behringer-mikser, enn gjennom den innebygde. Så kan budsjettet avgjøre hvor grensene dine går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en G-Max er dårlig og farger lyden min?

Drit langt i hva folk her sier om "farging" - vet du engang hva de egentlig prøver å kommunisere med det (vet de det selv...)? Kjøper du deg en effektboks så er det NETTOPP farging av lyden du vil ha. Om farginga er den du er ute etter må du høre etter selv - men mine to cents er i alle fall at det er en *glimrende* lydkvalitet i G-major/max.

Forøvrig: Er det noe sted i verden man farger lyd så er det i gitaramper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en G-Max er dårlig og farger lyden min?

Drit langt i hva folk her sier om "farging" - vet du engang hva de egentlig prøver å kommunisere med det (vet de det selv...)? Kjøper du deg en effektboks så er det NETTOPP farging av lyden du vil ha. Om farginga er den du er ute etter må du høre etter selv - men mine to cents er i alle fall at det er en *glimrende* lydkvalitet i G-major/max.

Forøvrig: Er det noe sted i verden man farger lyd så er det i gitaramper.

Bare for å oppklare litt:

Selvsagt skal en prossesor farge signalet :)

Jeg tenker på hvordan det låter å kjøre gitarlyden gjennom i bypass.

Prater ikke om selve lydkvaliteten på effektene i enhetene.

Både G major og G force låter helt greit når man bruker effektene, but that`s not the point!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :) Kan dog ikke si at G-major gir noen spesielle problemer med lyden i bypass.

Og om den nå *skulle* gjøre det, kan man som oftest justere det bort med EQ andre steder. Husk at EQ er en naturlig del av signalprosesseringen, og ikke er "ondt" as such.

Men - G major er temmelig paddeflat i bypass såvidt jeg kan avgjøre med mine (unøyaktige!) ører.

Såklart, man kan jo få ulike mismatcher mot normale komponenter andre steder, men da har du konstruert riggen din slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :) Kan dog ikke si at G-major gir noen spesielle problemer med lyden i bypass.

Naa er vel ikke spoersmaalet hva den gjoer i bypass, men hva den gjoer naar du har den inne i signalkjeden. Ideen din om aa bruke eq er fin, men i hvilken grad fungerer den i praksis? Teori er jo en ting, men alle enheter kan bryte sammen, og med flere enheter oeker ogsaa sannsynligheten for at noe gaar paa trynet. Det er ikke alle som kan vaere like kompromissloese som Cornish eller Skrydstrup.

For oevrig stusser jeg litt over at du synker ned til aa slenge med fingra om folks kunnskaper om farging av lyd og slikt her, du klarer da aa vaere mer saklig enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte forrige poster slik at bypass var det han snakka om :)

I praksis innebærer det meste av signalprosessering EQ - om den fungerer i praksis eller ikke er til syvende og sist opp til brukeren, og om EQinga gir det vedkommende er ute etter (G-major har forøvrig en fin fullparametrisk EQ).

(Signaler er forøvrig båd ei teori og praksis bare en sum av frekvenser og amplituder i gitte faser, så EQ er definitivt ikke noe galt i. Trikset er å skru inn etter egen smak..)

Når det gjelder fingre og slenging så var nok min hensikt mer det at folk ser ut til å tro at "farging" er et negativt uttrykk i seg selv, mens det i mer "nøytrale" kontekster (lærebøker, nettkilder) typisk blir omtalt mer som en generell shaping av lyd, ønsket eller ikke. Men siden ordlyden min blir oppfattet en smule arrogant så er vel ordvalget noe uheldig... ;)

Uansett - lyd ER et fenomen som er gjenstand for stor grad av subjektivitet, og ikke noe mindre i dette temaet. Men - det virker som om folk bruker en del begreper litt feilaktig, og ikke nødvendigvis helt konsistent.... jeg syns det er bedre å lage litt lyd enn å holde kjeft :)

Kort oppsummert: Farging av lyd er noe som ofte er ønskelig. Om det passer folk er opp til dem selv. Selv syns jeg ikke det er noe negativ farge i TCen, og i bypass ingen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble diskusjonen her lit utover sp. til El Anders men.. jeg bruker en G-force sammen med en Koch Multitone rørforsterker, og den farger deffinitift lyden på forsterkeren.. Selve grunnlyden blir mere steril og man mister lit av den fulle varmen en rørforsterker gir..Jeg kopbler den paralellt i effektsløyfa.Det plager ikke meg nevneverdig egentlig. Spiller mest i livesammenheng, og da blir jo alt farget uansett igjennom PA uansett.. man får aldrig den lyden som er ut fra forsterkeren uansett gjennom en PA. Det viktigste for min del er et enkelt opsett som er brukervennlig på livejobber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg bør spare og se etter noe annet?

Det er jo selfølgelig helt opp til deg, men hadde jeg hat en Herbert ville jeg kansje hat utstyr som hadde matchet. Sett deg inn i hva du trenger av effekter og hva du ønsker å oppnå med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hoi!

Sniker inn et spørsmål her:

Har fått et tilbud om å kjøpe en G-Major for 3200 kroner (Uten G-minor).

Den er to år gammel og stått i et studio. Selv mener jeg at jeg burde få presset ned prisen litt, men hvor mye vet jeg ikke.

Hva syntes dere er en fornuftig pris å betale for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.