Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Åssen forsterkere har du?


Anbefalte innlegg

hmm... mesa vreng er mesa vreng... men du kan jo få like bra/bedre vreng med en ekstra pedal....  

har selv en marshall jcm2553(silver jubilee, 50/25 watt, fra 1987) på et JTM 4x10"kabinett (låter fett.. og er jævlig mye greiere å få med seg rundt enn et 4x12")...

Nei nei nei!! nå må du arresteres littegrann. En pedal (UANSETT TYPER MERKE PRIS) kan ikke hamle opp med vrengen til en skikkelig forsterker. Gjelder alle typene i høyklassen. Type bogner, mesa marshall engl osv osv. Eneste untakene er tubescreamer type pedalene alla tubescreamer fulltone tubedriver ol. Å dette i seg selv er ikke vreng pedaler. Sett de på en transistor amp å de låter møkk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei nei nei!! nå må du arresteres littegrann. En pedal (UANSETT TYPER MERKE PRIS) kan ikke hamle opp med vrengen til en skikkelig forsterker. Gjelder alle typene i høyklassen. Type bogner, mesa marshall engl osv osv. Eneste untakene er tubescreamer type pedalene alla tubescreamer fulltone tubedriver ol.

Ro deg nå ned... Skal du først arrestere noen bør du ha vett nok til ikke å ramle i den fella du akkurat gjorde, da du sammenligner vrengpedaler med overdrivepedaler.

For øvrig er jeg noe uenig med deg da vreng/overdrive-pedaler basert på rør godt kan låte fett i massevis.

Disse to låter ganske fett, ja. (Bare rør i den røde)

Tonebone_og_tri-OD.JPG

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, skakke arrestere deg, men det er ikke nok rør i den til å få rørvreng alene, sitter en trans eller to inni der. Men dette trenger jo ikke si at det lyder noe annet enn dritfett, noe det gjør :D

Eminence-elementer har jeg aldri hørt på en gitar før, kun PA, men kan jo bli fett. Hadde sett for meg no Vintage 30 elementer, men anyway.

Cerpin Taxt: Celestion lager ganske mange modeller, så om det var Celestion (noe det ikke var), hadde det fortsatt ikke sagt meg stort hvordan det lyder...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vel, skakke arrestere deg, men det er ikke nok rør i den til å få rørvreng alene, sitter en trans eller to inni der. Men dette trenger jo ikke si at det lyder noe annet enn dritfett, noe det gjør :D

Eminence-elementer har jeg aldri hørt på en gitar før, kun PA, men kan jo bli fett. Hadde sett for meg no Vintage 30 elementer, men anyway.

Cerpin Taxt: Celestion lager ganske mange modeller, så om det var Celestion (noe det ikke var), hadde det fortsatt ikke sagt meg stort hvordan det lyder...

Men det med "rørvreng" er vanskelig. Inntil man får rørkabler og rørgitar etc. blir det jo ikke rør hele veien :wink: Jeg har funnet ut, etter 20 år med gitar og bass på magen, at låter det fett, og trenger gjennom i lydbildet, ja da er det bra :mrgreen:

Legend-høyttalerne låter ganske likt V30. Hvis du noen sinne har hørt et Budda-kabinett live, har du kanskje hørt disse elementene før:) Budda bruker nemlig en god del Eminence.

Vi snakkes!:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nei nei nei!! nå må du arresteres littegrann. En pedal (UANSETT TYPER MERKE PRIS) kan ikke hamle opp med vrengen til en skikkelig forsterker. Gjelder alle typene i høyklassen. Type bogner, mesa marshall engl osv osv. Eneste untakene er tubescreamer type pedalene alla tubescreamer fulltone tubedriver ol.

Ro deg nå ned... Skal du først arrestere noen bør du ha vett nok til ikke å ramle i den fella du akkurat gjorde, da du sammenligner vrengpedaler med overdrivepedaler.

For øvrig er jeg noe uenig med deg da vreng/overdrive-pedaler basert på rør godt kan låte fett i massevis.

Disse to låter ganske fett, ja. (Bare rør i den røde)

Tonebone_og_tri-OD.JPG

Kjørte ingen sammenligning på de to pedalene. skilte vel egentlig ganske greit mellom de to typene. Nenvte overdrive pedalene som greie alternativer mens de reine distortion pedalene type metalzone osv osv virkelig ikke er verdt noe særlig når det gjelder go lyd. Ser jo nå også at jeg bomma når jeg siterte. skulle egentlig sitere den ovenfor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vel, hva vil man gjerne ha da, MEsa-vreng, som er kjent for å være kult, eller Marshall-vreng som er mer kjent blandt vepsopdrettere enn gitarister...

Du prater piss,din tulling.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg hadde en Peavey Bandit. En gammel utgave. Den låt panser når han spilte. Han spilte på min gamle rigg, en Pod inn i en Marshall Valvestate 2x40 poweramp inn i et Marshall 1936 kabinett. Det låt sinnsykt bra. Gode folk får "dårlig" utstyr til å låte bra. Sandman covret noen AC/DC låter da vi gikk på skole sammen, og JCM 2000-en hans låt panser, ganske enkelt:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig. Den dagen folk skjønner at mye av lyden kommer fra gitaristen, så blir jeg glad. Men akk, den dagen kommer nok ei :)

Som jeg skrev for noen dager siden..

bra utstyr + dårlig gitarist = dårlig resultat

kjipt utstyr + bra gitarist = bra resultat

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helt enig. Den dagen folk skjønner at mye av lyden kommer fra gitaristen, så blir jeg glad. Men akk, den dagen kommer nok ei :)

Som jeg skrev for noen dager siden..

bra utstyr + dårlig gitarist = dårlig resultat

kjipt utstyr + bra gitarist = bra resultat

Sant det, det viktigste er hvordan du spiller. Det er jo selvfølgelig ikke til å legge under en sten at

bra utstyr + bra gitarist = enda bedre resultat, men det er jo tross alt gitaristen som skaper tonen, ikke utstyret. Så uansett hvor velutstyrt han er så.. haha, neida. :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Siste aktive tråder

    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
    • Det ligger nok mye der ja, og ser man på Fender, har tilsvarende skjedd der.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.