Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe el-gitar og forsterker


Martin.F

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har da planer om å kjøpe meg el-gitar og forsterker.

Jeg er vel det man kaller en "viderekommen nybegynner"! :D

Kan mange akkorder, og spiller Metallica introer og slikt.

(vanskelig å spille riff med den gitaren jeg har nå...akustisk...)

Har da vært litt på leting, og har funnet ut gitaren jeg ønsker meg

er en Ibanez RG-modell.

Ibanez gitar

Dette er en mulighet. :)

Men, så var det forsterker da... Har hørt mye rart om rørforsterkere og slikt,

men vet egentlig ikke helt forksjellen er på en rørforsterker og en annen forsterker.

Peavey forsterker

Er denne noe å kjøpe?

Så, jeg spiller mye Metallica. Det jeg også lurer på er om jeg må kjøpe en pedal

ved siden av forsterkeren, eller om effektene på selve forsterkeren er nok...?

Har blitt tipset om disse pedalene:

BOSS Pedaler

Takk på forhånd! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

RG320 er en finfin gitar for en nybegynner. Liker du den, bare kjøp. Det er jo DU som skal spille den ;) Peaveyen vet jeg ikke noe om, men det virker jo bra rent teknisk. Prøv å få testa den, og se om du liker den. Men ikke bry deg om hva folk sier om rør og slikt. Lytt til det du HØRER, ikke hva folk sier - din smak avgjør :)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å slenge meg på dette med rør:

Dersom du skal ha en forsterker som kun er til øving hjemme så vil jeg anbefale deg en epiphone valve jr eller hva den heter. Minste epiphone-forsterkeren. Den er en komplett rørforsterker med kun en knapp: volum. Den gir en utrolig fin vreng som jeg vil si låter bedre enn den peavey'en og en boss-compact-pedal. (i mine ører)

Men innerst inne liker jeg transistorforsterkere bedre enn rør. Mulig jeg er rar, men jeg vil anbefale deg å gå for en cube 20x (eller større hvis du vil) eller noe i den duren. Det er en strålende forsterker med forskjellige effekter du kan ha mye glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe enig med Kaja. Rør er fett, men også transistor er fin fint. Cube er et godt og rimelig valg, med mange forskjellige muligheter på lyd. Måtte selv ha en Cube 60 i går.. Den har overraskende bra med trykk, og flytter mye luft. Særlig hvis du kobler den opp til et eksternt kab. Testa litt ut på mitt Marshall 1936 kab i går, og det "ruler" B) For lyden godt plassert rundt meg, da også høytaleren i Cuben funker selv med kab`n innkoblet. :D

Har også god erfaring med Micro Cube. Vannvittig mye godlyd for en meget billig penge. Selvsakt ikke råhøy lyd, men bra lyd.

Vox AD serien har jeg også, og det er en knallamp. Hybrid. Anbefales den også.

Det har kommet noen rørforsterkere til rimeligere priser i det siste. Peavey har et par. Sjekk dem ut. Godt mulig de er veldig bra. Windsor serien fikk ikke 100% score, men den var absolutt bra. Valveking har jeg litt mer tro på.

Lykke til med valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å slenge meg på dette med rør:

Dersom du skal ha en forsterker som kun er til øving hjemme så vil jeg anbefale deg en epiphone valve jr eller hva den heter. Minste epiphone-forsterkeren. Den er en komplett rørforsterker med kun en knapp: volum. Den gir en utrolig fin vreng som jeg vil si låter bedre enn den peavey'en og en boss-compact-pedal. (i mine ører)

.

Jeg er sikker på at dette stemmer uten å ha testet VJ, men troooooor kanskje ikke at den er optimal til Metallica for hjemmebruk? Om man ikke skal spille live, ville jeg gått for en type Line 6 Spider, evt. en Randall-combo. Rør låter best når man spiller høyt, IMO. For nogenlunde rolig hjemmeøving er det (fremdeles IMO) like greit med en transistoramp. Jeg øver hjemme på en Pod/250 watts SS sluttrinn/1x12 cab. Låter helt fint, det.

Men jeg har jo en 120 watts rørtopp og 4x12 også. Er ikke like enkelt å få godlyden der uten at naboene blir uskyldige ofre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! =) Virker som om dere vet hva dere snakker om,

så jeg blir nok nødt til å spørre flere spørsmål! =P

Ok, etter å ha lest alle svarene har jeg kommet frem til den beslutning at

jeg ikke kjøper Peavey'n. Som dere sier er den litt for heavy for hjemmebruk, og for en nybegynner! =)

@Hucker: Så bra! Jeg synes at RG320 så ut som en flott gitar, og når du sier at den er god, så tror jeg at jeg kommer til å gå for den! xD

@Kaja: Ok, men jeg tror jeg ønsker en forsterker med noen effekter, ikke bare volumknapp. Skal sjekke ut Cube!

@Acer: Wow! Kjøpte du ny forsterker i går?! En venn av meg, som også nybegynner, har akkurat kjøpt en VOX AD 30W. Den synes jeg virker helt grei, men jeg vil ha en annen forsterker enn han da! =D

@ke2: "Jeg øver hjemme på en Pod/250 watts SS sluttrinn/1x12 cab. Låter helt fint, det." Den var drøy! hehe! =P

Sjekket ut Line 6 Spider, og den falt i smak. :) Men, lurer på om dette er samme forsterker:

MusicStore.de : Line 6 Spider III 30, 30 Watt Mono 1x12" Combo

Riff.no : Line 6 Spider II 30

Som dere ser ligner disse to veldig, men har ulikt navn. Er det samme forsterker?

Til slutt lurer jeg på om effektene på denne Line 6 Spider'n klarer å få til en nogenlunde rå distortion/overdrive lyd, eller om jeg må skaffe meg en pedal?

Igjen, tusen takk for alle svar! Setter veldig stor pris på det! :D

Martin ^_^

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med painkiller her. Pedaler kjøper du når du har konkludert at det har ikke er bra nok og du vet akkurat hva du er ute etter.

Som en amp der du leter etter spesielle lyder er jeg enig i at epiphone-ampen jeg nevnte ikke er noe å skryte av. Gå for en god transistoramp mener jeg. Gjerne en line 6 eller vox eller cube (som jeg digger). Finn noe med nok effekter til at du kan få deg ca de lydene du er ute etter. Kjøp pedal når du vet nøyaktig hva som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test ut både Roland Cube, Vox AD og Line 6. Finn ut hvilken du liker best.

Det har kommet noen nye modeller av Cuben nå, som har navn som slutter på x. Den gamle Cube 15 var ikke no særlig, men den nye Cube 20 x bør testes ut.

Vet ikke om de har byttet element på de nye, men det var det som virkelig var begrensningen på de tidligere modellene. Kjører en Cube 30 gjennom et 2x12 nå, og forskjellen er enorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har jo selvføgelig lyst til å prøve disse forsterkerne, men vet ikke om noen butikker i nærheten som har dem. (Bor i Tønsberg).

Vi har riktignok en instrumentbutikk her, men den har relativt dårlig utvalg.

Jeg vet om Riff i Oslo, men sånn ellers vet jeg ikke om noen.

Hjelp?

Noen som vet om de har disse forsterkerne på Riff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har jo selvføgelig lyst til å prøve disse forsterkerne, men vet ikke om noen butikker i nærheten som har dem. (Bor i Tønsberg).

Vi har riktignok en instrumentbutikk her, men den har relativt dårlig utvalg.

Jeg vet om Riff i Oslo, men sånn ellers vet jeg ikke om noen.

Hjelp?

Noen som vet om de har disse forsterkerne på Riff?

Samma sjappa i Sandefjord veitu Martin. Virker som de har mer der enn i Tønsberg. Ville kanskje tatt turen dit. Går jo også ann å ta turen til Skien. Der har de en fin musikkforetning med stort utvalg (Helland Musikksenter AS). Ellers så har du jo Kick musikk i Oslo. Stort utvalg der.

Når det gjelder ditt valg, som jeg forstår kanskje blir en Cube 60, Vox AD50 eller en Line6, så er det bare smaken din som må avgjøre. Pedaler trenger du strengt tatt ikke som flere her har vært inne på. Eneste pedalen som du vil ha mye glede av uansett er en Boss TU2.

Lykke til med valg B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut Line 6 Spider, og den falt i smak. :) Men, lurer på om dette er samme forsterker:

MusicStore.de : Line 6 Spider III 30, 30 Watt Mono 1x12" Combo

Riff.no : Line 6 Spider II 30

Som dere ser ligner disse to veldig, men har ulikt navn. Er det samme forsterker?

Nei, det er to forskjellige versjoner av samme forsterkermodell fra Line 6. Jeg har bare testet den forrige versjonen, altsaa Spider II, og skrev en anmeldelse av den etterpaa. Dog er det naa to og et halvt aar siden, og jeg har bare testet ampen i butikk-setting. Spider III er, ikke overraskende, den nyere versjonen, og den ble lansert sent i fjor hoest. Skulle tro vIII ogsaa er tilgjengelig i Norge naa, de staar ihvertfall i katalogen til Luthman (importoeren).

Det lureste pleier aa vaere aa ta med seg gitaren til butikken og teste ampen der, saa du ikke tester ampen med en gitar du ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.