Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjema effektloop


Anbefalte innlegg

Mener å huske at noen postet et skjema til en velfungerende effektsløyfe her for en tid tilbake (Gluke kanskje?)

Av en eller annen grunn lagret jeg den ikke på maskinen, selv om jeg har en lei tendens til å lagre alt jeg måtte kome over.

Har prøvd å søke her i forumet, men finner det ikke. Noen som har dette skjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøvd pedaler.

Jeg brukte ikke den "System level"-pot'en som står på skjemaet. Så jeg tror jeg brukte en 2 MOhm motstand mellom tone-stacket og inngangen på sløyfa. Uten den hadde jeg 10 ganger for kraftig signal eller no. Fungerer veldig bra nå.

[edit]: Her er forresten skjemaet for slik jeg implementerte sløyfa:

http://folk.ntnu.no/espenta/bilder/forster...ematic_loop.jpg

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om pulldown er riktig begrep å bruke om dette, men jeg mener altså en motstand mellom wiper på diskant poten og jord. Jeg satte meg ned i går og kikket på hvordan bla. Bruce Egnater har gjort i sine amper. Har bruker en lopp som er nesten identisk, men i stedenfor en "systrem level" bruker han en fast motstand til jord. Dette gir samme effekt som at 1meg poten i metaltronix skjemaet står på fullt. Men hvor mye svakere signal dette gir enn ingen motstand er jeg usikker på.

Ang. størrelsen på motstanden i signalkjeden har jeg lest om at det uheldig med store motstander, siden de introduserer en god del støy til signalet.

Men obs! obs! Jeg kan i utgangspunktet svært lite om slike kretser, og alt dette er basert på antakelser basert på ting jeg har lest og kansje feiltolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker hvertfall ingen ekstra støy om jeg skrur av eller på effektsløyfa. Så det fungerer helt fint for meg. Har en DPDT bryter for å bypasse effektsløyfa, og har prøvd å koble send direkte til return, og greide ikke å høre noen forskjell. Men det kan jo hende at mange har bedre ører enn meg. Hehe.

Det er jo heller ikke sikkert at det er like kraftig signal fra preampen din, slik at du ikke trenger like stor motstand i signalveien da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg mener altså en motstand mellom wiper på diskant poten og jord.

Høres ut mer som en gridresistor enn noe annet...? Hvis jeg skjønte skjema riktig i alle fall.

Men hvor mye svakere signal dette gir enn ingen motstand er jeg usikker på.

Fungerer som en vanlig spenningsdeler hvis signalet går i serie gjennom to motstander (eller en motstand og en pot). Helt proporsjonalt.

Ang. størrelsen på motstanden i signalkjeden har jeg lest om at det uheldig med store motstander, siden de introduserer en god del støy til signalet.

Det stemmer nok for høytoleranse motstander, og spesielt kullfilm. Med moderne metallfilmsmotstander et mye mindre (neglisjerbart som oftest) problem.

Men obs! obs! Jeg kan i utgangspunktet svært lite om slike kretser, og alt dette er basert på antakelser basert på ting jeg har lest og kansje feiltolket.

Mye "gammel" kunnskap ute og går om røramper :) Så ikke ta de for gitt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en gridresistor jeg har brukt egentlig? Den står jo i signalveien i serie med grid på røret?

Dersom den er montert fysisk nært grid er det det som er meningen. Om du har montert den annerledes er den forsåvidt fortsatt det, men trenger ikke nødvendigvis klare jobben sin helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.