Web Analytics
Jump to content

Skjema effektloop


Ulvo
 Share

Recommended Posts

Mener å huske at noen postet et skjema til en velfungerende effektsløyfe her for en tid tilbake (Gluke kanskje?)

Av en eller annen grunn lagret jeg den ikke på maskinen, selv om jeg har en lei tendens til å lagre alt jeg måtte kome over.

Har prøvd å søke her i forumet, men finner det ikke. Noen som har dette skjemaet?

Link to comment
Share on other sites

Har bare prøvd pedaler.

Jeg brukte ikke den "System level"-pot'en som står på skjemaet. Så jeg tror jeg brukte en 2 MOhm motstand mellom tone-stacket og inngangen på sløyfa. Uten den hadde jeg 10 ganger for kraftig signal eller no. Fungerer veldig bra nå.

[edit]: Her er forresten skjemaet for slik jeg implementerte sløyfa:

http://folk.ntnu.no/espenta/bilder/forster...ematic_loop.jpg

Edited by Painkiller
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om pulldown er riktig begrep å bruke om dette, men jeg mener altså en motstand mellom wiper på diskant poten og jord. Jeg satte meg ned i går og kikket på hvordan bla. Bruce Egnater har gjort i sine amper. Har bruker en lopp som er nesten identisk, men i stedenfor en "systrem level" bruker han en fast motstand til jord. Dette gir samme effekt som at 1meg poten i metaltronix skjemaet står på fullt. Men hvor mye svakere signal dette gir enn ingen motstand er jeg usikker på.

Ang. størrelsen på motstanden i signalkjeden har jeg lest om at det uheldig med store motstander, siden de introduserer en god del støy til signalet.

Men obs! obs! Jeg kan i utgangspunktet svært lite om slike kretser, og alt dette er basert på antakelser basert på ting jeg har lest og kansje feiltolket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg merker hvertfall ingen ekstra støy om jeg skrur av eller på effektsløyfa. Så det fungerer helt fint for meg. Har en DPDT bryter for å bypasse effektsløyfa, og har prøvd å koble send direkte til return, og greide ikke å høre noen forskjell. Men det kan jo hende at mange har bedre ører enn meg. Hehe.

Det er jo heller ikke sikkert at det er like kraftig signal fra preampen din, slik at du ikke trenger like stor motstand i signalveien da.

Link to comment
Share on other sites

men jeg mener altså en motstand mellom wiper på diskant poten og jord.

Høres ut mer som en gridresistor enn noe annet...? Hvis jeg skjønte skjema riktig i alle fall.

Men hvor mye svakere signal dette gir enn ingen motstand er jeg usikker på.

Fungerer som en vanlig spenningsdeler hvis signalet går i serie gjennom to motstander (eller en motstand og en pot). Helt proporsjonalt.

Ang. størrelsen på motstanden i signalkjeden har jeg lest om at det uheldig med store motstander, siden de introduserer en god del støy til signalet.

Det stemmer nok for høytoleranse motstander, og spesielt kullfilm. Med moderne metallfilmsmotstander et mye mindre (neglisjerbart som oftest) problem.

Men obs! obs! Jeg kan i utgangspunktet svært lite om slike kretser, og alt dette er basert på antakelser basert på ting jeg har lest og kansje feiltolket.

Mye "gammel" kunnskap ute og går om røramper :) Så ikke ta de for gitt i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke en gridresistor jeg har brukt egentlig? Den står jo i signalveien i serie med grid på røret?

Dersom den er montert fysisk nært grid er det det som er meningen. Om du har montert den annerledes er den forsåvidt fortsatt det, men trenger ikke nødvendigvis klare jobben sin helt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.