Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruker folk noise gate live?


Sorg

Anbefalte innlegg

Ser ofte dette som en del av gitaristers rack. Er det kun for å dempe feedback, etc mellom låter eller også for å få ting til å låte litt tightere i låtene? F.eks sånn "hum, hum" en kan få etter palm mute er vel ikke mulig å bli kvitt uten noise gate? Er kanskje en del som også ser på noise gate som "juks"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noisegaten skal bare "ta" når du ikke spilller. Den demper signaler som er under et gitt nivå. De fungerer litt forskjellig bortsett fra det, men hovedpoenget er uansett at den ikke gjør noe med lyden din når du spiller (om den er korrekt oppsatt).

Når det gjelder palmmutes så er det vel bedre å se på egen teknikk enn å begynne å smelle elektronikk inn i signalveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du misforstår, men det jeg nevner med palm mute kommer uavhengig av hvor bra teknikk du har, men kan også ha noe å si med lyden.

En må jo sette noise gaten på å slå inn veldig sent for at det ikke skal skje noe når en spiller da eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du misforstår, men det jeg nevner med palm mute kommer uavhengig av hvor bra teknikk du har, men kan også ha noe å si med lyden.

En må jo sette noise gaten på å slå inn veldig sent for at det ikke skal skje noe når en spiller da eller hva?

Vil si det er ganske stor forskjell på lydnivået av susinga når du ikke spiller, og lyden som kommer når du spiller dempet.

Uansett er jeg mer fan av switch vreng av/på når du ikke spiller/idet du begynner å spille. Føler fort det blir litt sær sustain med noise-gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du misforstår, men det jeg nevner med palm mute kommer uavhengig av hvor bra teknikk du har, men kan også ha noe å si med lyden.

En må jo sette noise gaten på å slå inn veldig sent for at det ikke skal skje noe når en spiller da eller hva?

Vil si det er ganske stor forskjell på lydnivået av susinga når du ikke spiller, og lyden som kommer når du spiller dempet.

Uansett er jeg mer fan av switch vreng av/på når du ikke spiller/idet du begynner å spille. Føler fort det blir litt sær sustain med noise-gate.

At sustainen blir dårligere er jo selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke noise gate. Synes det blir helt rart å spille med. sustainen drepes også. dette blir helt feil for min feel.. desuten forsvinner mye smålyder eller man legger ikke merke til dem gjennom PA. Gitaren har jo en sånn konstruksjon at det høres at du spiller på den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge deler er riktig.. jeg føler i hvertfall at sustainen blir drept.. det er akkurat i det millisekundet det går fra signal til ikke signal jeg snakker om.. mulig jeg ikke har riktig instilling kansje , men G-Force'n har jo som tidlifere nevnt et mylder å rote seg bort på..

Ok. En sier han ikke bruker noise gate fordi den DREPER sustainen. Og en annen sier at noise gaten kun skal slå inn når en ikke spiller. Har da førstemann her satt opp noise gaten sin helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noisegaten forstyrrer spillinga, er den justert feil ja. Og om den dreper sustain er den i alle fall justert feil. Er flere ting som kan være gale. Threshold, attack og release er alle viktige for godt resultat.

Sånn tommelfingerregel: Noisegaten skal kun gjøre noe når du ikke vil at gitaren skal lage lyd. Og ikke til å dempe palmmutes etc, da ser du mer på selektiv (multiband) komprimering (dempe lave frekvenser etc).

Men bedre enn noisegate er å fjerne kilden til støyen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gitarister har jo basert spillestilen på å bruke høyt justert gating.

Sånne ekstreme innstillinger funker selvsagt ikke til annet en supertighte chugga chugga palm mutes :)

Dimebag sin gitarteknikker skrudde jo hans av og på manuelt for å slippe gjennom squeals o.l

Gaten i G Force er forøvrig ikke bra.

Jeg brukte diverse Rocktron HUSH systemer når jeg brukte gating.

Synns disse påvirket lyden lite når de var satt opp optimalt.

I dag er det vel Decimator greiene som er "the shit" har ikke prøvd de, men de er sikkert fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er med gate man får bort den mega irriterende "hummingen" rett etter en palmute altså? Det visste jeg ikke! Man får jo bort den humminga om man demper med venstrehanda i tillegg, men det er jo så å si umulig å gjøre når man spiller litt raske rytmer som blander palm mute og vanlig plukking (da den hersens humminga blør ut i de plukka notene)..

Får vel kjøpe meg en gatepedal da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.