Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med vibsystem, hjelp!


Sorg

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått gitaren tilbake, skikkelig satt opp av gitarreperatør og greier. Dette er min første gitar med tremolosystem (for de som ikke vet en PRS CU 22 artist). Det virker dog som ikke vibsystemet kommer helt tilbake til 0 hver gang... Jeg kan stemme gitaren perfekt, gi vibsystemet en ganske hard omgang og så sjekke på tuneren igjen, og noen av strengene (oftest de 3 dypeste) er gått litt opp i tune... i blant går også de 3 lysteste bittelitt ned i tune...

Vanlig problem? Er det sjeldent at gitarer med trem returnerer helt perfekt (slik at kan lese det av på tuneren også) tilbake?

NB! Er altså ikke slik at gitaren høres kjempesur ut når jeg tar akkorder etterpå. Den høres forsatt ren ut, men den holder seg altså ikke 100%... Det gjør kanskje ingen tremolosystem? Er vel grunnen til at en del skyr de pesten...

Løsning på dette? Jeg har blitt anbefalt av diverse med samme problem å bare smøre ørlite olje (passende selvsagt) under de hodet til de 6 skruene som holder tremoloen fast. Gitarreperatøren min mente dog at dette overhodet ikke var nødvendig og at tremolosystemet var veldig bra...

TIPS? Jeg har som sagt ingen erfaring med tremolosystem fra før..

sorry for lang og rotete post...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Tom Anderson med konvensjonelt tremolosystem ala Fender, men tror det er modifisert noe i forhold. Dette fungerer utrolig bra og gitaren holder godt stemingen, men jeg er ikke en som bruker ekstreme dives da. Stemme skruene er låsbare sammen med et bra opsett forøverig, så fungerer det bra.På mange gitarer er strengenes vinkel fra oversadelen vinklet til siden i forhold til vinkelen til selve strengen på halsen, og da skjønner jeg det kan bli et problem å holde steminga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt bruke nut sauce sporene i nøtta når du skifter strenger. Nut sauce er en eller annen blanding av grafitt og smøremiddel av noen slag, og sørger for minst mulig friksjon på steder hvor strengen er i kontakt med deler på gitaren. Burde være mulig å få kjøpt i de fleste gitarsjapper nå.

Jeg har brukt dette på Petruccien min, som heller ikke har lockingnut, med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt bruke nut sauce sporene i nøtta når du skifter strenger. Nut sauce er en eller annen blanding av grafitt og smøremiddel av noen slag, og sørger for minst mulig friksjon på steder hvor strengen er i kontakt med deler på gitaren. Burde være mulig å få kjøpt i de fleste gitarsjapper nå.

Jeg har brukt dette på Petruccien min, som heller ikke har lockingnut, med stort hell.

Gitarreperatøren min sa hvertfall at nutet var "helt perfekt", noe han testet. Kan en ikke i stedet for å bruke nut sauce bruke blyant da? Det har jeg blitt anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si litt mer konkret hva jeg gjorde. Jeg brukte vibarmen max i begge retninger (en heltone) og gjorde dette litt fort. Så sjekka jeg stemingen igjen og den var gått litt ut av tune. Akkorder i de første båndene hørtes fint ut, men beveger jeg meg oppover var det litt dårligere, men ikke ille for all del. Mulig jeg flisespikker her.. (ja den er intonert)

Men er det ikke litt merkelig at strengene var gått litt OPP i tune?

Og er det noen som har prøvd å smøre bittelitt olje under headscrewsene (de som holder tremolosystemet fast) eller er dette noe en aldri bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gitaren hadde steget er det mye som tyder på at tremoloen ikke returnerer til "nullpunktet" etter at du har brukt den. En liten dråpe olje kan være det som gjør susen. Hvis ikke er det ikke noen grunn til veldig stor bekymring, en flytende tremolo skal være pinlig nøyaktig justert for at den alltid skal sprette 100% på plass etter litt gymnastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ikke en klassisk divebomb 3 halvtoner eller noe sånt ned?

Vet ikke jeg, en PRS vibsystemene er designet for å kunne gå en heltone ned og opp, men jeg kan nok strekke det til 1,5 heltone.. Er med andre ord ikke som FR som vel kan gå 2,5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker en tyntflytende olje, som f.eks. symaskinolje, og passer på at du bare påfører en bitteliten dråpe, skal det ikke være noe problem med skitt og støv. En annen ting er at en gitar som brukes BLIR skitten. Jeg pleier å bruke en gammel tannbørste for å gjøre rent vibsystemet innimllom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.