Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tenkt å lage meg en egen gitar.


ozzyfuzz

Anbefalte innlegg

Skal legge ut bilder når det er noen og komme med. :P

Ellers så har jeg så mye og gjøre med jobb og skole at det går litt sakte.

er ikke helt sikker på hva slags materialer jeg skal bruke men, tenkte og ta meg en tur på byggeforetning og se litt på priser osv når det blir aktuelt.

Bare et lite tips. Det nok ikke så heldig å kjøpe treverk fra en byggevareforretning. Med mindre du har veldig god tid da. Sånn ca fem år.

Treverk som benyttes i gitarer, og instrumenter generelt, er treverk som har tørket over en lengre periode. Dette gjøres for å forhindre virket å bli vindskjevt. Ferskt og fuktig trevirke er "levende" materialer som beveger seg i lang tid etter det er kappet opp i bord, lister, whatever...

På nettet fins det mange forskjellige trevirkeleverandører som leverer ferdig tørket trevirke. Jeg vat at bl.a- www.stewmac.com har materialer som du kan bygge deg gitar av. Fins også en del leverandører i Tyskland, men de husker jeg ikke navnet på. Hvis du er interessert, så klarer jeg sikkert å grave frem noe. Tror også de Tyske er noe billigere enn amerikanerne.

Men husk; godt og godt tørket trevirke er alfa og omega når du skal bygge et instrument.

Mulig dette er nevnt tidligere i tråden, men jeg har ikke tatt tiden til å lese gjennom alt sammen... ;)

Lykke til med prosjektet!! :D

M

Jeg har bare ett par spm ang dette.

Jeg trodde bare dette var viktig på halsen? Eller er det bare mer kritisk hvis halsen blir skjev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge ut bilder når det er noen og komme med. :P

Ellers så har jeg så mye og gjøre med jobb og skole at det går litt sakte.

er ikke helt sikker på hva slags materialer jeg skal bruke men, tenkte og ta meg en tur på byggeforetning og se litt på priser osv når det blir aktuelt.

Bare et lite tips. Det nok ikke så heldig å kjøpe treverk fra en byggevareforretning. Med mindre du har veldig god tid da. Sånn ca fem år.

Treverk som benyttes i gitarer, og instrumenter generelt, er treverk som har tørket over en lengre periode. Dette gjøres for å forhindre virket å bli vindskjevt. Ferskt og fuktig trevirke er "levende" materialer som beveger seg i lang tid etter det er kappet opp i bord, lister, whatever...

På nettet fins det mange forskjellige trevirkeleverandører som leverer ferdig tørket trevirke. Jeg vat at bl.a- www.stewmac.com har materialer som du kan bygge deg gitar av. Fins også en del leverandører i Tyskland, men de husker jeg ikke navnet på. Hvis du er interessert, så klarer jeg sikkert å grave frem noe. Tror også de Tyske er noe billigere enn amerikanerne.

Men husk; godt og godt tørket trevirke er alfa og omega når du skal bygge et instrument.

Mulig dette er nevnt tidligere i tråden, men jeg har ikke tatt tiden til å lese gjennom alt sammen... ;)

Lykke til med prosjektet!! :D

M

Tusen takk for tips. :D

Kanskje jeg skal spørre faren min om han har noe godt tørket treverk liggende, viss ikke må jeg nok sjekke ut litt på nevnte sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.