Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynne å spille trommer


Aslak

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt lyst til å spille trommer, men det har aldri blitt noe av det. Nå har jeg nettopp fått tilgang til et trommesett og lurer derfor på om noen av dere har tips til hvordan jeg kan komme i gang. Er det gode begynnerkurs på internett, eller bør jeg kjøpe bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Kjøp/lån en bok, fint om en CD er medfølgende. Musikkbøker finner du på biblioteket. Kan jo kjøpe en hvis du føler for å eie en egen bok.

Anyway, hør på musikk og fokusér på beaten mens du hører. Hør mye på musikk, helst mye forskjellig, og spill gjerne lufttrommer eller feel beaten på andre måter

(slå på lårene, etc.). Om det er noe du sliter med, aldri gi opp. Ta sjanser, prøv deg på hva du enn vil, failer du, fortsett og øv. Nå sier du at du alltid har hatt lyst til å spille trommer, which means at du har en veldig stor interesse for det, og det er et stort pluss. Nå, begynn med enkle beats. Din første oppgave er å lære deg å spille tight. Holde takten og i perfekt tempo. Og gjør det groovey. Senere kan du tenkte på å lære deg litt varierte beats men hva er vitsen når du mangler evnen til å spille 100% riktig? Hvis du har noen å spille med er det lettere samt enda gøyere (skaff et band :D). En metronom er vel et vanlig og veldig effektivt utstyr du kan bruke. Jævli kjedelig, men lurt.

Eksperimentér og have fun, selv om du suger litt i begynnelsen. Sliter du med noe så må du bare fortsette og øve, du vil til slutt beherske det. Mest sannsynlig.

Seff vil du klare å miste takten, bomme, men det er jo del av det å være nybegynner, right? Trommer er fett selv om det kan være litt vanskelig i begynnelsen, men er du hekta blir du motivert til å fortsette og når du først er en trommis er det jævli fett.

Øv ofte og øv effektivt. Se på filmer, SE andre spille. På Youtube for eksempel kan du det.

Og hey, fant en fin link. http://www.onlinedrummer.com/

Endret av Myú
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Som trommis er det egentlig viktigere å klare å spille tight (holde tempoet) enn å ta masse rare forskjellige beats.

Et tips for å holde takta er å få tak i en metronom (gjerne en litt avansert en sånn at du kan skifte takter, underdelinger og stille volum). Still volumet så lavt at du såvidt hører metronomen, sett den til sisådär 40-50 bpm og slå på et bord eller noe slikt i takt med metronomen. Da hører du ikke metronomen om du treffer på slagene, men om du ikke gjør det hører du det veldig godt.

...Ja, det er grisekjedelig, men det blir desto morsommere når du klarer å holde tighte rytmer når du spiller trommer og kan eksprimentere mer med ulike beats og fancy fills uten å dette ut av takta =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Etter å ha spillt gitar i snart 3 år kjenner jeg fort om jeg holder rett takt, men det kan nok kanskje være en fordel å terpe med metronom alikevel. Jeg kommer ihvertfall til å stikke innom biblioteket en av di nærmeste dagene å raske med meg alt jeg finner av litteratur om emnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. man er aldri for flink til å terpe med metronom.

Var på et tromme/band-seminar for halvannet år siden, og hadde da to trommelærere som hadde spilt i henholdsvis 9 og 14 år, og begge de øver fortsatt med metronom slik jeg forklarte. (de som lærte meg det yes).

og det er et seminar der de ikke holder lavmål på seminarlederne. Pianodelen har tidligere hatt bl.a Gisle Børge Styve (han korthåra pianisten i NRK's Beat for Beat) som lærer, så det er ikke tull det de sier =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.