Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarforsterker, Pa eller Hifi


Kaja

Anbefalte innlegg

Etter god respons på tråden min om forsterkervalg har jeg fått mye å tenke på. Det kom et forslag om at jeg skulle bruke en hifi-forsterker til elgitarbruk. Det som kommer til å skje er følgende:

Jeg skal koble opp en fender strat standard og en gibson sg gjennom en boss gt8. Lyden fra gt8 skal jeg bruke til opptak ser det ut som (tappe direkte fra digitalutgangen).

Jeg har allerede et sett studiomonitorer.

Til øvingsbruk, og til å gi meg autentisk lyd har jeg valget mellom å gå for et hifi-anlegg, en gitarforsterker og et pa-anlegg. Kommer til å bruke rundt 6000 kr.

Hvilken løsning vil gi meg det mest korrekte lydbildet (bortsett fra monitorene) slik det blir sendt ut fra gt8?

Vil et yamaha stagepass 300-anlegg egne seg til klassisk gitar?

Takker for svar

Endret av Kaja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøre GT8'n inn i effektsløyfen på en gitarforsterker, slik at du bypaser preampen til forsterkeren.

lydmessig liker jeg det best, om jeg skal kjøre et lignende settup(andre liker kanskje bedre å kjøre rett i PA... men har ennå ikke møtte så mange som er fan av hifi løsningen though)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi bruker metaforer... du blander fugl og fisk og slakter begge feil ;) Du spiller da dine gode plater med vreng på gjennom et hifianlegg? GT-8 har vel simulering av både amp og kab, så den kan godt kjøres gjennom PA eller hifi. Merk at det ikke er noen lydmessig forskjell på de to rent responsmesig sett, så de er temmelig likeverdige - hensynet blir mest praktisk.

For å si det på en annen måte, av og til er det behov for å gjengi et forvrengt signal nøyaktig som det er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi bruker metaforer... du blander fugl og fisk og slakter begge feil ;) Du spiller da dine gode plater med vreng på gjennom et hifianlegg? GT-8 har vel simulering av både amp og kab, så den kan godt kjøres gjennom PA eller hifi. Merk at det ikke er noen lydmessig forskjell på de to rent responsmesig sett, så de er temmelig likeverdige - hensynet blir mest praktisk.

For å si det på en annen måte, av og til er det behov for å gjengi et forvrengt signal nøyaktig som det er ;)

Men fra nå skal jeg kjøre alle med så mye som antyding til Fuzz gjennom gitarampen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var konklusjonen at dersom jeg vil ha likhet til det vrengte signalet fra pedalen bør jeg gå for et pa-anlegg (eller hifi, noe jeg ikke gjør). Liker forsåvidt tanken. Et pa-anlegg kan også egne seg godt til klassisk musikk på voksen-gitar, som egentlig er hovedområdet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hifi farger jo lyden, så du lurer fort deg selv om du skal skru lyd som senere skal brukes i studio. (edit: gjelder også gitarforsterker, om det er bare for øving/tweaking når du kjører brettet direkte uansett)

for å få godlyden ville jeg helst brukt brettet som effektbrett og kjørt inn foran en amp som du mikker opp. er ikke noen stor fan av hvordan gt-brettet låter direkte.

men det er min mening, om du skal ta den opp direkte ville jeg ha satsa på en nøytral effektforsterker og et rimelig flatt kabinett. eventuelt bare studiomonitorene du har, som kanskje hadde vært det aller greieste..?

Endret av Phoncible
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var saken biff. Var og spillte på pa-anlegg i dag og konkluderte med at et Yamaha Stagepas 300 er ideel for meg. Det var nøytralt og punchy. egnet seg både til forsterkeremulert vreng på elgitar og til klassisk nylonstrenger, samt vokal.

Dersom noen vurderer det samme kan jeg opplyse om at det låt rompe med bare boss vrengpedal. Ikke å anbefale uten forsterkeremulering da det blir flatt og rart.

Investerte samtidig i en ny shure sm57, og er egentlig storfornøyd. Totalregning for anlegg, stativ til anlegg og mikrofon: 6200 kr med storslått pruting, listepris drøye 8000 kr.

Takker for all hjelp.

Endret av Kaja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.