Web Analytics
Jump to content

Gitarforsterker, Pa eller Hifi


Kaja
 Share

Recommended Posts

Etter god respons på tråden min om forsterkervalg har jeg fått mye å tenke på. Det kom et forslag om at jeg skulle bruke en hifi-forsterker til elgitarbruk. Det som kommer til å skje er følgende:

Jeg skal koble opp en fender strat standard og en gibson sg gjennom en boss gt8. Lyden fra gt8 skal jeg bruke til opptak ser det ut som (tappe direkte fra digitalutgangen).

Jeg har allerede et sett studiomonitorer.

Til øvingsbruk, og til å gi meg autentisk lyd har jeg valget mellom å gå for et hifi-anlegg, en gitarforsterker og et pa-anlegg. Kommer til å bruke rundt 6000 kr.

Hvilken løsning vil gi meg det mest korrekte lydbildet (bortsett fra monitorene) slik det blir sendt ut fra gt8?

Vil et yamaha stagepass 300-anlegg egne seg til klassisk gitar?

Takker for svar

Edited by Kaja
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kjøre GT8'n inn i effektsløyfen på en gitarforsterker, slik at du bypaser preampen til forsterkeren.

lydmessig liker jeg det best, om jeg skal kjøre et lignende settup(andre liker kanskje bedre å kjøre rett i PA... men har ennå ikke møtte så mange som er fan av hifi løsningen though)

Link to comment
Share on other sites

Om du bare skal bruke den til supercleane lyder så kan du vel saktens gå hifi. Men er jo litt mot sin hensikt å kjøre vrengte signaler gjennom hifi? Da vrengte signaler er alt annet en hi-fi.

Litt som å drikke hjemmebrent i cognac glass :D

Link to comment
Share on other sites

Siden vi bruker metaforer... du blander fugl og fisk og slakter begge feil ;) Du spiller da dine gode plater med vreng på gjennom et hifianlegg? GT-8 har vel simulering av både amp og kab, så den kan godt kjøres gjennom PA eller hifi. Merk at det ikke er noen lydmessig forskjell på de to rent responsmesig sett, så de er temmelig likeverdige - hensynet blir mest praktisk.

For å si det på en annen måte, av og til er det behov for å gjengi et forvrengt signal nøyaktig som det er ;)

Link to comment
Share on other sites

Siden vi bruker metaforer... du blander fugl og fisk og slakter begge feil ;) Du spiller da dine gode plater med vreng på gjennom et hifianlegg? GT-8 har vel simulering av både amp og kab, så den kan godt kjøres gjennom PA eller hifi. Merk at det ikke er noen lydmessig forskjell på de to rent responsmesig sett, så de er temmelig likeverdige - hensynet blir mest praktisk.

For å si det på en annen måte, av og til er det behov for å gjengi et forvrengt signal nøyaktig som det er ;)

Men fra nå skal jeg kjøre alle med så mye som antyding til Fuzz gjennom gitarampen :D

Link to comment
Share on other sites

Så da var konklusjonen at dersom jeg vil ha likhet til det vrengte signalet fra pedalen bør jeg gå for et pa-anlegg (eller hifi, noe jeg ikke gjør). Liker forsåvidt tanken. Et pa-anlegg kan også egne seg godt til klassisk musikk på voksen-gitar, som egentlig er hovedområdet mitt.

Link to comment
Share on other sites

hifi farger jo lyden, så du lurer fort deg selv om du skal skru lyd som senere skal brukes i studio. (edit: gjelder også gitarforsterker, om det er bare for øving/tweaking når du kjører brettet direkte uansett)

for å få godlyden ville jeg helst brukt brettet som effektbrett og kjørt inn foran en amp som du mikker opp. er ikke noen stor fan av hvordan gt-brettet låter direkte.

men det er min mening, om du skal ta den opp direkte ville jeg ha satsa på en nøytral effektforsterker og et rimelig flatt kabinett. eventuelt bare studiomonitorene du har, som kanskje hadde vært det aller greieste..?

Edited by Phoncible
Link to comment
Share on other sites

Da var saken biff. Var og spillte på pa-anlegg i dag og konkluderte med at et Yamaha Stagepas 300 er ideel for meg. Det var nøytralt og punchy. egnet seg både til forsterkeremulert vreng på elgitar og til klassisk nylonstrenger, samt vokal.

Dersom noen vurderer det samme kan jeg opplyse om at det låt rompe med bare boss vrengpedal. Ikke å anbefale uten forsterkeremulering da det blir flatt og rart.

Investerte samtidig i en ny shure sm57, og er egentlig storfornøyd. Totalregning for anlegg, stativ til anlegg og mikrofon: 6200 kr med storslått pruting, listepris drøye 8000 kr.

Takker for all hjelp.

Edited by Kaja
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.