Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke(t) rør må skiftes?


PerA

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det viser seg at ett eller flere rør i min Fender Blues Jr. er kaputski.

Jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut hvilke(t) rør som må skiftes.

Jeg har følgende rør:

3 X 12AX7,

2 X EL84,

Og ifølge nettsidene til Fender er det en Solid State Rectifier (hva betyr det?).

Jeg er fullstendig klar over at jeg aller helst burde bytte alle, men økonomi osv.

EDIT:

Fant noe smart her: http://www.roccaforteamps.com/tube_replace.htm

Small-signal (preamp) tubes (12AX7, 12AU7, 12AT7, 5879, etc.): You may hear a crackle for a short time after the amplifier is turned on. Then it quiets down. Or the amplifier may "howl" at high volumes, or buzz on certain notes all the time. These problems get worse, and eventually you will be replacing one or more tubes.

Det er nøyaktig dette som er problemet mitt. Pluss at rørene vrenger mye tidligere enn før.

Endret av Tarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solid state rectifier betyr at det er diode-likeretter og ikke rørlikeretter. De rørene som vanligvis trenger å byttes ut er utgangsrørene, i ditt tilfelle el84-rørene. Se på Demostenes om han har bra priser på de.

[edit]: leste ikke hele posten så godt. For å finne ut om det er preamp-rørene (12ax7) som er ødelagt kan du prøve å slå forsiktig på dem mens forsterkeren er på.

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likeretteren har ingenting med problemet ditt å gjøre (om da noen av rørene faktisk er gåene).

Som Painkiller sa kan du sjekke forforsterkerrørene med å slå forsiktig borti med en penne el. lignendes mens forsterkeren er på. Er mest vanelig at de har blitt mikrofoniske. Prøv å bytt plass på de rørene som allerede står i (og etter et par bytter skal du vel klare å finne ut hvilket som er gåent, om det er et som er gåent).

Vil heller egentlig tro at det er sluttrinnrørene som begynner å bli slitne. Sjekk hvordan de gløder (farge, intisitet og hvor). Om du har mulighet, så ville jeg også ha sjekket bias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal høre etter gjenklang og spraking. Jeg ville ha sjekket PI (v3, det som er lengst unna inputen, evt nærmest master og presence, evt nærmest sluttrinnrørene, har ikke sett på en jr før). Om det er preamprørene så er det sannsyneligvis dette, men som jeg sa tidligere, jeg tror det er en større sjanse for at det er sluttrinnrørene som begynner å bli slitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan det funker, men uansett har jeg noen ganger leita meg fram til konka rør i slutttrinnet ved å kjøre forsterkeren HELT opp uten noe som helst kobla inn, og så tappa forsiktig på rørene med håndtaket på en skrutrekker... Når man kommer til det røret som er gåent kommer tappinga ut gjennom høyttalerene. Fikk tipset av Hr. Grønvik i Dr. Wessel når jeg kjøpte en Laney VC30 av han (Tarin vet hvem det er snakk om)

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.