Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diezel + gt75


El Anders

Anbefalte innlegg

dette kabinettet er vel tja kansje det som kalles industri standarden...

er på 300 watt ja,celestion gt 75 er verdens mest brukte gitar elementer..

mange liker disse kabinettene ...

tja tror jeg vil strekke meg så langt som å si at dette er verdens mest brukte kabinett....

så at det duger er helt klart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg lagde en post her en gang for å spre litt skepsis over marshall kabinettene? Seriøst... sponplate i bakvegg, hårstrå-kabler og mye plastikk. Hos marshall betaler du mye for navnet.

Forstår heller ikke hvorfor så mange bruker g12t-75 når det finnes så mange elementer som funker bedre til det meste. g12t-75 er en jack of all trades, master of none. De låter "helt kurant" til metall, "helt kurant" til blues, "helt kurant" til rock osv. Man vil ikke låte helt kurant, man vil låte KONGE! Til metall har man f.eks. texas heat og swamp thang som er både klarere i toppen, har mer bunndrag og tåler mer bank som gjør at du slipper den gufne høyttalervrengen når du drar på litt. Til 80-talls hår-metall kan du prøve black powder, som er supertight og med smooth diskant - låter så paul gilbert som du vil ha det. v12-60 er rundere, og litt ullen i toppen, og funker best sammen med et eller flere elementer som har litt mer topp. Da har du en kombo som krøster det meste (til metall og denslags).

Helt seriøst, ta turen til ei musikksjappe, dra med deg ampen og si at du er interessert i et kabinett. Er sjappa av anstendig kaliber vil de trygle deg om å prøve alt som er. Da kan du A/B teste marshall mot andre kabinetter, og finne ut hvor flatt og kjedelig det låter... helt til du drar på litt, da får du den kjipe "ice pick in your ear"-lyden i tillegg.

Forresten, hva er det jeg driver med? Kjøp marshall du, kan jeg ha godlyden min for meg selv og surfe på min egen arroganse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt tenkes at deformed har rett,kan også tenkes at det finnes andre meninger om lyd

enn bare hans.

selvfølgelig kan jo alle gitaristene som bruker marshall der ute ta helt feil(å d er mange)

sier ikke dette er det beste ,bare at det spiller bra

jeg selv har et marshall og et 10 år gammelt laney...

foretrekker helt klart laney...meeen alt dette er en smaksak som alt annet som omhandler lyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Vintage 30 med din Diezel da?

Jeg liker de godt i Mesa Recto og Rivera 4x12 kassene jeg hadde.

Har også hatt de i Marshallkasser, men jeg er ingen stor fan av Marshall sine 4x12.(litt skrall konstruksjon

på de nyere)

En av Marshall kassene jeg hadde fant jeg tilogmed en gjennglemt blyant inni, og jeg er

sikker på at det ikke hadde vært åpnet siden det kom fra fabrikk :blink:

Jeg hadde VH4 da, og har ikke prøvd Herbert.

Regner med at de ihvertfall har litt tilfelles siden "Pettern" står bak begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt tenkes at deformed har rett,kan også tenkes at det finnes andre meninger om lyd

enn bare hans.

selvfølgelig kan jo alle gitaristene som bruker marshall der ute ta helt feil(å d er mange)

sier ikke dette er det beste ,bare at det spiller bra

jeg selv har et marshall og et 10 år gammelt laney...

foretrekker helt klart laney...meeen alt dette er en smaksak som alt annet som omhandler lyd..

Så at mange bruker det må bety at det er bra? At Marshall har solgt så mye som det har gjort, og gjør, er pga. profilering, og investering i artister. Alle har sett et bilde av en eller annen rockehelt med marshall i bakgrunnen. Zakk Wylde bruker jo "Marshall", selv om toppen er helt ombygget, og kabinettene er lastet med evm12L, men så lenge han får penger av marshall for å dukke opp med haugevis av dummy-kabinett på scene og fotografier, hvorfor si nei?

Søk på "slash" på google images, og et av bildene på første side er:

slash.jpg

Søk på malmsteen, og første side med treff finner du, nesten øverst til venstre:

Malmsteen-4.JPG

For "the average joe", som ser Marshall som brukes her og der, så kan et slikt kabinett funke greit. Det lager jo lyd, tross alt, og vennene hans vil påpeke: "allright, har du marshall? D e græla bra å sånn". Det har seg nemlig slik at det ikke bare er gitarister/musikere som kjenner til marshall, men også alskens andre folk som gjerne har sett logoen på en konsert, dvd e.l. For de fleste er marshall derfor et trygt kjøp, det er en forsterker man kan eie som vil imponere venner og bekjente. Dukker du derimot opp med en Diezel spør folk: "Diezel? ka d e for någe?", knekkende likegyldige. Forteller du deretter at forsterkeren din som du elsker så kjært kostet 30 000, blir du sett på som en galning.

Jeg jobber i deltid i butikk selv, og det er utrolig hva man får solgt bare man eksponerer det godt nok. Gjerne en full palle med stor prislapp når du kommer inn i butikken, og en ved kassa av samme produkt. "Kanskje en sånn ikke er så dumt", så kommer de hjem med nytteløst søppel som de aldri egentlig hadde vurdert å kjøpe. Normalt selges det kanskje 2-3 håndsager hver dag i butikken. Det betyr at ca. 2-3 folk trenger en sag hver dag, siden de må finne den selv, som krever litt initiativ. En dag satte vi ei svær bøtte, lastet med et enormt antall håndsager og lagde stor prislapp... 2-3 dager så var bøtta tom, som vi kalkulerte ut tilsvarte et salg på ca. 30 sager per dag. Kan det hende at folk plutselig trengte sager akkurat de dagene? Eller ble de psykisk voldtatt av salgstriks? Det er overraskende lite som skal til, nemlig...

Men jeg går vel på skøyter i motbakke her, mesteparten av gitaristene der ute bruker jo marshall, så hvorfor ikke jeg også? Like greit å bare godta at marshall er best med en gang, så slipper jeg å bruke verdifull tid på å vurdere hva som kan gjøres for å finne lyden akkurat JEG er ute etter.

Ja, jeg eide et JCM800 1960A m/g12t-75 for en stund siden. Jeg trodde selv det var "the ultimate top shit" frem til jeg faktisk prøvde noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.