Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten kvalitetsforsterker under 6000 kr


Kaja

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kunne kanskje lønne seg å se etter en litt større forsterker, da mer watt ofte betyr mer clean headroom. For å si det på denne måten, høyere cleanlyd uten at det blir vreng. En røramp med FX-loop til Boss GT-8, kanskje på rundt 50 watt?

Se om du får tak i en Peavey Classic 50 brukt, de ligger på rundt 11 000 ny. Veldig bra forsterkere med fin naturlig vreng. Du kan også tenke på en Peavey Valve King 112, de har også FX-loop og funker bra med en Boss prosessor i front. 5000,- ny, ikke akkurat dyrt for en fullblods røramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker bare at rørforsterkere vrenger fort hvis de er på under 30 watt. Hvis det ikke er snakk om virkelig store 30-wattere, som f.eks. Vox AC30CC. Nå tenker jeg rør, siden jeg foretrekker lyden, men det finnes en god del bra SS-amper som er verdt å prøve. Du får ikke samme varme lyden, men de kan skrus på fullt uten den karakteristiske vrenglyden som er så typisk for mindre røramper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skulle han/henne ikke trenge en rørforsterker da? er det ikke lov å ha god rørlyd på øvevolum?

Rørlyden på små forsterkere er ikke så fryktelig magisk på lavt volum, og når den skrus opp så blir det fort vreng. Skal man spille The Beatles, The Shadows og Chet Atkins så er vel ikke rørvreng det mest ønskelige på alle låter.

Men men, smak og behag. Epiphone har en bra 15 watt rørforsterker til under 4000. Den har ikke FX-loop, så effektboksen vil ikke låte optimalt gjennom denne forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad folk engasjerer seg her. Takker og bukker

Var på imerslund og prøvde ut epiphone-serien, fender blues junior og vox ac30. Konklusjonen ble at jeg ikke skal ha rør allikevel. Epiphone-ampene låt mye tøffere enn jeg hadde fryktet, men der var det jo snakk om rør-vreng eller rørvreng. Fikk aldri noen ordentlig clean lyd (eller annen lyd for den saks skyld), men den minste i serien var utrolig kul for nybegynnere. Den skal jeg anbefale til mine gitarelever.

Da er det IKKE-røramper som gjelder fra skrivende stund. ikke rør i preamp heller. Er det noen som har peil der eller?

Vet mange her har mye imot marshall, og jeg har vært negativ i mange år nå, men det var faktisk MG-serien til marshall jeg hadde mest morro med (og det er jo søppel-serien). Spillte på MG15MSII og synes den var morsommere å øve på enn en ac30. Jeg sier ikke at det er en bedre forsterker på noen måte, men volumet var i tillegg bedre tilpasset mitt bruk. Den var jo ikke akkurat detaljert da, men gøy var det jo. Nå skal det nevnes at jeg ikke spillte med vreng-kanalen da den låter grøtete. Brukte tidligere nevnte gt8 og en gibson sg. Ønsker ingen overdimmensjonert kraftig kritikk av min mening på mg15msII vs ac30. Jeg vet jeg burde vært både skutt og hengt for å ytre det på et forum, men det får så være. Den var morsomst, ikke best, så slipper jeg forhåpentligvis å forsvare meg der.

Nå lurer jeg på om noen som ikke veit om amper som ikke er rør, av god kvalitet, ikke låter for skarpt (tenker på den lyse mellomtonen på noen fenderamper hovedsakelig, har et elsk/hat-forhold her), og som er rundt volumstyrken til en marshall 20w. Trenger virkelig ikke mer enn det. Vi snakker fortsatt tidligere nevnte prisklasse (6000) Det trenger for all del ikke være en marshall-forsterker, så alle forslag taes i mot med stor takk.

Phoncible ser ut til å ha skjønt cluet på bruksområdet mitt ihvertfall: Lite og bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel Line 6 noe å vurdere. Litt synd at ingen forsterkerprodusenter satser på å lage skikkelig bra transistorforsterkere, de fleste er jo som oftest bare billige utgaver av rørampene, bare uten rør.

Det du trenger er jo en bra forsterker med FX-loop, gjerne på en del watt, siden rørwatt og transistorwatt ikke kan sammenlignes. Jeg nevnte den Fender FM210 forsterkeren jeg hadde, kanskje den er verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, line6 kan være gode de, men jeg ser ikke helt at noen av seriene deres er av høy kvalitet og liten størrelse. Vetta er mer enn dobbelt så dyr som maksbudsjettet mitt (og svær), flextone III er for stor, og spider III er for lav kvalitet. (ikke meningen å være systematisk negativ ;) )

Er det forresten noen nevneverdige fordeler med effektloop bortsett fra at du kan kjøre linjesignal ut fra signal-prosessoren og inn i ampen fremfor å måtte kjøre ned lyden litt for å ikke overloade gitarinngangen.?

Virkelig ingen som lager gode, små transistorforsterkere? Skummelt. Er ikke alle som liker rør. Flere gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.