Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten kvalitetsforsterker under 6000 kr


Kaja

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal kjøpe meg ny forsterker til å bruke i hovedsak på små rom og øvingslokaler. Den trenger ikke å være i nevneverdig større fysisk/lydtrykksmessig størrelse enn de billige 15W drittforsterkerene til rundt 1000 kroner, men jeg er ute etter kvalitet.

Kommer til å bruke en fender standard gjennom en boss gt 8 og ut på ampen. Den skal brukes både til studioopptak og generell øving. Den må låte bra, og dette er det eneste som teller. pluss at den ikke trenger å være så stor. Ønsker å bruke under 6000 kr på amp, men alle forslag til under 10000 kr settes pris på. (Den trenger ikke på død og liv å koste 6000 heller. kan godt bruke mindre ;) )

Takker på forhånd for alle forslag og hjelp. beskriv gjerne også hvorfor ampen egner seg. :)

Mvh Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei. Her er noen forsterkere jeg ville ha sett litt nærmere på.

Tok utgangspunkt i 1x12, bra cleanlyd og prisklasse 6000kr+. Prisene er høyere enn 6000 på alle tre, men som du skrev --> opp til 10k

Klassisk fender cleanlyd.

http://www.musikkpraksis.no/musikkpraksis/....php?aid=166933

Denne har jo også vrengkanal. Står ikke pris i annonsen, men jeg mener at jeg så denne til 8000kr, selger har nok fjernet prisen nå. Denne ville jeg i hvertfall ha sjekket ut.

http://www.musikkpraksis.no/musikkpraksis/....php?aid=167037

Ultimat studioforsterker. Står heller ikke noe pris her, men jeg vil tro at du vil kunne få denne forsterkeren til et stykke under 10.000kr.

http://www.musikkpraksis.no/musikkpraksis/....php?aid=166887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer brukt Fender, er jo denne ganske koselig:

http://www.musikkpraksis.no/musikkpraksis/....php?aid=158543

Cleanlyden i denne er, i mine ører, meget bra. Den er litt varmere og rundere enn i Deluxen. Vrengkanalen har jeg min mening om -> skrot.

Hvis du er negativ til dette med omformer, så bør det være mulig å finne en norsk variant til ca. 5000kr

Denne er hakket over, men ikke fullt så koselig, litt for stor kanskje?

http://www.musikkpraksis.no/musikkpraksis/....php?aid=166359

Endret av oleb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for omtanken. Den nederste av de to blir nok i største laget. Da må jeg i såfall skaffe meg nye naboer. Fender blues junior vurderes sterkt den også. Ser også på en vox ac15 som jeg får kjøpt brukt for ca 5000. Vi får se. Takker og bukker. Keep 'em coming hvis dere gidder. Blir storfornøyd for forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toffa: Har du sett noen anmeldelser av de to du nevner? Ville blitt veldig glad for å se en nøytral anmeldelse av epiphone-ampene.

Jeg vet Tunes anbefaler de, men jeg har null til overs for tunes. Jeg mener Tunes har vist seg å være useriøse og til dels kjøpt og betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toffa: Har du sett noen anmeldelser av de to du nevner? Ville blitt veldig glad for å se en nøytral anmeldelse av epiphone-ampene.

Jeg vet Tunes anbefaler de, men jeg har null til overs for tunes. Jeg mener Tunes har vist seg å være useriøse og til dels kjøpt og betalt.

Snakker ikke om Tunes sine anmeldelser jeg. Flere andre som og anbefaler dem. Men som sagt, de er ikke noe Dr.Z. Fins så klart bedre enn disse. Grunnen jeg nevnte dem var at de faler inn under prisklassen som ble nevnt. Det er som sagt øret som avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør om instrument står svaret i den opprinnelige tråden:

Fender strat standard --> boss gt 8 --> amp

Hvis du spør om musikk så blir svaret at jeg skal spille det meste bortsett fra hard metall. Liker ikke sjangre, men hvis vi snakker om lyden til: shadows, the who, beatles, guns n roses, (iron maiden), ACDC, chuck berry, les paul (ja, artisten) chet atkins, så er vi inne på det jeg hovedsakelig skal spille.

Litt for mange lyder og musikktyper til å kunne finne en helhetlig forsterker som dekker alle like bra. Viktige er at den gir en viss karakter til musikken og at lyden ikke blir flat. Misliker vrengen på nye marshal hvis det hjelper noe. og gammel fender-lyd er jo deilig.

Lydtrykksmessig skal det være slik at jeg kan få maksimalt utbytte av forsterkeren (altså kunne potensielt kjøre den opp til fullt hvis det er rør etc) uten at det blir for høyt for et normalt menneske. Altså så lite som mulig med så god kvalitet som mulig.

Å prate om lyd blir som å danse en ligning. Det er jævlig vanskelig.

Jeg står hovedsakelig mellom fender deluxe reverb, vox ac15 i den prisklassen jeg var ute etter til å begynne med, men jeg føler disse er på kanten av det maksimale lydnivået jeg er ute etter. Noen som vet om en kvalitetsforsterker (skikkelig kvalitet) som er mindre enn disse? uansett pris.

Takker for all hjelp så langt. :)

Endret av Kaja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.