Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pink FLoyd (gilmour) sound


Erling

Anbefalte innlegg

Gilmour har litt annen lyd en f.eks. Hendrix som også er en annen kjent fuzzface bruker. Gilmour kjører ampen mye clean'ere en det Hendrix gjorde. Som basis for Gilmour type lyd trenger du en amp med stor fet clean lyd. Pre ampen som han bruker med Floyd er det samme som sitter i Blackface fender amper, men Hiwatt'ene som han bruker som power amp låter nok ikke helt fender. Men uansett ville jeg støtte Floydian og si at du burde prøve å finne en god amp først og fremst med bra clean lyd. Hvis du tenker combo tenker jeg med en gang Fender Bassman eller lignende, men f.eks en 70 talls marshall topp og en 4x12 funker også jævlig bra hvis du setter den clean. Hvis du får noen til å modde Marshall toppen til samme krets som Gilmour har i pre ampen så begynner vi å komme farlig nærme.

Volumpedal har du ikke no bruk for. Trodde vi var blitt enige om at de fortsatt suger baller, he he..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter å ha lest igjennom de forskjellige svarene folk kommer med her så tror jeg nok at hvis du skal få deg en rigg som kan gjenskape litt av Gilmour sin sound så må du nok ut med langt mer enn 2200.-. Den summen du nevner der holder knapt til en ny Fuzz Face, og tviler for at den holder til å kjøpe en brukt orginal Dallas Arbiter Fuzz Face fra 60-70 tallet. Og en annen viktig del i Gilmour sin sound er bruken av delay. En skikkelig delayenhet koster opp mot 2200.- alene og da sitter en ikke igjen med så mye til vreng eller noe annet. Så for å slippe en alt for lang tråd med råd som spriker i alle retninger så tror jeg nok at det beste rådet du kan få er å skjekke ut en multieffektenhet som FloorPOD, BOSS ME-50 eller en av de andre multieffektenhetene som har expressionpedal innebygget (da slipper du å skaffe deg verken volumpedal eller wah-wah med det første). Utenom det så kan du droppe å skaffe deg en dyr rørforsterker og heller se om du finner en billig kraftforsterker med rør som du kobler brettet til. Siden at multieffektbrettene har forsterkersimulator innebygget nå så kan det fort krasje hvis du kjører dette brettet foran en forsterker med preamp. Løsningen mange gjør er å kjøre brettet inn i effektsløyfens returninput og derved bypasse preampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg har lest svarene kommer jeg fram til at først bør jeg bytte forsterker. En nevnte Fender BAssmn, men jeg tror jeg kjøper En Peavy VAlveking 112....

Og et spørsmål: Det ble nevnt at på en overdrive pedal burde jeg bruke litt penger...er Ibanez Tubescreamer TS-9 en bra OVerdrive pedal til Floyd lyd..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et spørsmål: Det ble nevnt at på en overdrive pedal burde jeg bruke litt penger...er Ibanez Tubescreamer TS-9 en bra OVerdrive pedal til Floyd lyd..?

Siden det meste av lyden ligger i hvordan du spiller, så funker egentlig det meste av gode overdrive-pedaler til dette. Mange vil sikkert være uenige her, men jeg synes Behringer sine pedaler har veldig bra lyd, spesielt Vintage Tube Overdrive. Konstruksjonen er ren plast, men lyden er lik TS-9.

Det greieste for deg er kanskje heller å satse på en multi-FX prosessor. Vox har jo sin ToneLab til under 6000, den er litt dyr men lyden er fantastisk. Tonnevis med muligheter. Litt billigere er Zoom sin G7.1u, som du får for rundt 3500 kroner. Digitech har også bra bokser med lignende muligheter, samme med Boss. Gjør litt research så finner du noe som passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et spørsmål: Det ble nevnt at på en overdrive pedal burde jeg bruke litt penger...er Ibanez Tubescreamer TS-9 en bra OVerdrive pedal til Floyd lyd..?

Siden det meste av lyden ligger i hvordan du spiller, så funker egentlig det meste av gode overdrive-pedaler til dette. Mange vil sikkert være uenige her, men jeg synes Behringer sine pedaler har veldig bra lyd, spesielt Vintage Tube Overdrive. Konstruksjonen er ren plast, men lyden er lik TS-9.

Det greieste for deg er kanskje heller å satse på en multi-FX prosessor. Vox har jo sin ToneLab til under 6000, den er litt dyr men lyden er fantastisk. Tonnevis med muligheter. Litt billigere er Zoom sin G7.1u, som du får for rundt 3500 kroner. Digitech har også bra bokser med lignende muligheter, samme med Boss. Gjør litt research så finner du noe som passer for deg.

En Behringer til 200 Kan umulig ha lik lyd som en ibanez til 1500.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Behringer til 200 Kan umulig ha lik lyd som en ibanez til 1500.... :blink:

400, og jo, den er ganske lik. Rent lydmessig syntes jeg den kunne måle seg med de fleste Tubescreamer-lignende bokser. Om den er like gjennomsiktig som dyrere bokser skal jeg ikke uttale meg om, men den låt ihvertfall nydelig gjennom en Bluesbreaker-combo.

Billig kan faktisk være bra, bare det behandles riktig. I Gilmours hender kan en Squier låte som en skikkelig Stratocaster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan Behringer selge pedaler på nivå med de får en tusenlapp for 175-300 kr?

Fordi Behringer bruker billig arbeidskraft, billige materialer, og ikke er et navn som folk forbinder med dyre kvalitetsprodukter. Siden konstruksjonen er såpass billig så vil jeg ikke satse på Behringer hvis du vil bruke utstyret live, spesielt ikke ting som tråkkes på. Hvis det mest er til hjemmebruk, eller skal puttes i et rack, da kan man trygt gå for en Behringer-pedal.

Noen ting scorer Behringer høyt på, og det er blant annet effektpedaler og slikt. Andre ting, som f.eks. gitarer, er noe av det jævligste jeg har vært borti. Det gjelder å prøve seg litt frem, titte i gitarbutikker og prøve før man kjøper. Jeg jobber i gitarbutikk, og har solgt forskjellige Behringer-produkter. Jeg tester alle disse før de legges ut for salg, da jeg må sjekke om produktet faktisk holder mål. Gitarene holdt ikke mål, flere av effektpedalene var derimot meget bra.

Prøv en TO-800 gjennom en bra rørforsterker, og du vil bli overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til amp, akkurat nå står det mellom Peavy'n og Vox AD50vt. trenger tips. Epiphone har vell noen gode rør amper?

Hvilken amp passer best til Pink FLoyd?

ps. jeg har hørt at Vox'n må ha på effekter, så det vil krasje med effektpedaler!?

Endret av pondus92strat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.