Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pink FLoyd (gilmour) sound


Erling

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg Pink Floyd (gilmour) sound. Jeg har en Fender Amric Strat og Roland Cube 30.

evt. hvilke effekter trenger jeg? Jeg er ikke så proff til og høre hva gilmour bruker. Kanskje Reverb Delay og overdrive pedal? Jeg har et budsjett på 2200 kr

Takk for svar

Endret av pondus92strat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er UTROLIG hva man finner når man googler. Er det ikke?

Du får ikke lyden hans til 2k. Prøv deg frem med litt forskjellige ting på Roland`en din. Der har du både delay og klang har du ikke?

Dessuten som det står bruker han en RAT og en Big muff.

Endret av leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er UTROLIG hva man finner når man googler. Er det ikke?

Prøv deg frem med litt forskjellige ting på Roland`en din. Der har du både delay og klang har du ikke?

JA det er sant men de er ikke av topp kvalitet. Spesielt delay'n, jeg kan ikke stille inn noen ting! det er frusterende :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.gilmourish.com - Bibelen.

Gå inn på features og velg "The Budget Rig". Det viktigste du sannsynligvis vil trenge er ein god overdrive-pedal og ein delay-pedal.

Om du treng ein modulasjonspedal (chorus, flanger, phaser osv) varierer etter kvifor ein periode du liker best. Ein eller annan plass på Gilmourish står det kva han brukt i dei forskjellige periodane.

Nå skal det jo seiast at Roland Cube 30 ikkje er all verden å kjøyre effekter på, det viktigaste for å få Gilmour-lyden er ein god clean-lyd, så får du overdrive/dist frå pedalar. Gitaren din er nok ein veldig god Gilmourish gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg hundre prosent bak anbefalingen av Gilmourish.

Bjørn, som har laget nettsiden, er utrolig dyktig og har lagt ned masse arbeid i å få tak i info om utstyret hans.

Men ikke glem at regler er til for å brytes, så ikke ta alt som står der som en endelig fasit.

Jeg synes jeg får en god Time-lyd med min nye T-Rex mudhoney, samt en eller annen billig kompressordritt og en ukjent delay jeg har her.

Var selv veldig aktiv i å kopiere Gilmour i min tid (dog Floydian går meg en lang gang), og har masse av spillestilen hans adoptert inn i min egen spillestil. Studer fingrene hans, vibratoen, bendingen, den helt fantastiske touchen han har under SOYCD del 1, spesielt live.

Det er mye å hente i spillestilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.gilmourish.com - Bibelen.

Gå inn på features og velg "The Budget Rig". Det viktigste du sannsynligvis vil trenge er ein god overdrive-pedal og ein delay-pedal.

Om du treng ein modulasjonspedal (chorus, flanger, phaser osv) varierer etter kvifor ein periode du liker best. Ein eller annan plass på Gilmourish står det kva han brukt i dei forskjellige periodane.

Nå skal det jo seiast at Roland Cube 30 ikkje er all verden å kjøyre effekter på, det viktigaste for å få Gilmour-lyden er ein god clean-lyd, så får du overdrive/dist frå pedalar. Gitaren din er nok ein veldig god Gilmourish gitar.

+1

Hvis du er villig til å legge litt penger i det så kjøp deg en Hiwatt forsterker. Dallas Arbiter Fuzz Face er vel den overdriven du hører på mye av det beste materialet (Meddle og Obscured By Clouds). Du får kjøpt den for ca. 2000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på fuzz face får jeg opp Dunlop Arbiter Fuzz Face, er det riktig modell. Får på Gilmourish nevner han ingen ting om at det er Dunlop...

JEg har lyst på Lyden fra The Wall og DSOtM (Solo 2 på CN)

Hva er forskjellen på fuzz og overdrive?

Endret av pondus92strat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner en orginal dallas arbiter for 2 lapper så bør du slå til som bare faen.

Reissue'n som dunlop lager i dag er nok desverre ikke det samme. Fuzzface er et stort og tungt emne, men for å gjøre en lang historie kort så kan jeg si at av de jeg har så er Analog Man Sunface NKT275 den som låter mest Gilmour. Men saken er jo at alle fuzzface låter crap (og overhode ikke sånn du har hørt på plater) med mindre du kjører dem gjennom en fet røramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på fuzz face får jeg opp Dunlop Arbiter Fuzz Face, er det riktig modell. Får på Gilmourish nevner han ingen ting om at det er Dunlop...

JEg har lyst på Lyden fra The Wall og DSOtM

Hva er forskjellen på fuzz og overdrive?

Fuzz Face: I dag produseres Arbiter Fuzz Face av Dunlop. Det er på sett og vis den "samme" pedalen som den orginale Dallas Arbiter Fuzz Face, men ikke helt. Den pedalen som David Gilmour bruker er fra 60-70 tallet og er ikke lengre i produksjon. Ellers så bruker han og Pete Cornish P-2 Fuzz, Electro Harmonicx Big Muff Pi (Sovtek-versjonen) og Hyper Fuzz. Ellers så bruker han og ProCo RAT distortion pedal. Her finner du hans oppsett fra Pulse turnéen i 1994:

1) Boss CS-2 Compressor

2) MXR Dynacomp

3) Ibanez Compressor

4) IPS 33B Pitch Shift

5) Hyperfuzz

6) Pete Cornish P-2 Fuzz

7) Chandler Tube Driver (1)

8) Pro-Co Rat 20) TC2290

9) Pete Cornish Soft-Sustain-2

10) Sovtek Big Muff

11) Chandler Tube Driver (2)

12) E.H.Electric Mistress

13) Uni-vibe (Rack Mounted)

14) Boss CE-2 (1)

15) Tremulator

16) Boss GE-7 (1)

17) Boss GE-7 (2)

18) Boss GE-7 (3)

19) MXR DDL II

21) PCM 70

22) Doppola

23) Dynachord Leslie Effect

24) Boss CE-2 (2)

Alt dette ble og satt sammen og overhalt av Pete Cornish som har laget effektbrettene til David Gilmour i en evighet. Disse brettene er skamdyre så å lete etter dem i musikkbutikker er bare å gi opp. Pete Cornish lager alle brettene tilpasset hver kunde. En annen ting er og at Roland Cube forsterkerene gir seg ikke godt til pedaler, noe som går igjen med alle modelleringsforsterkerene.

Overdrive og Fuzz er på mange måter to ulike versjoner av samme effekt. For å beskrive forskjellene på dem så blir det slik som dette:

Overdrive

Denne effekten lyder ganske likt som en hardt kjørt rørforsterker som vrenger. Lyden blir mer skitten mens en bevarer mye av dynamikken som en har når en spiller clean.

Fuzz

Denne effekten lyder mye som en totalvrengt forsterker med ødelagte høytalere. Lyden får en ganske sagtagget karakter. Ellers så misteren en og mye av mellomtonen. Fra gammelt av da har Fuzz blitt et samlebegrep på vreng her i Norge, men Fuzz er vel den mest ekstreme vrengen en har.

Distortion

Denne har egenskapene fra både Fuzz og Overdrive. Den har dynamikken til en overdrive og vrengen til en fuzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å liste opp PULSE-riggen når gutten har eit budsjett på 2200 kroner ser eg ikkje heilt vitsen med, Toffa. Det du treng for å få Gilmour-lyden på eit slikt budsjett er ein overdrive/fuzz-pedal og ein delay-pedal. Sidan du liker DSotM og The Wall er eigentleg ikkje modulasjonseffektar så veldig nødvendig. På studio-versjonen av The Wall (og andre soloen på CN, som du nemner) høyrer du nesten ikkje flangeren han bruker. På DSotM bruker han nokre gonger ein Uni-vibe, men aldri på soloane, så dette er vel i ditt tilfelle ikkje heilt nødvendig.

På delay-sida passer det nok godt med Carl Martin's Red Repeat, som gir varm og analog delay til ein billig penge. Ellers funkar Boss DD-3 heilt greit.

OD/fuzz-boksen bør du legge litt penger i for å få god lyd. Din Cube-30 taklar ikkje dårlige vreng-pedalar, så du må nok ut med litt for å få god lyd og noko du kan behalde når du evt kjøpar deg ny forsterkar. Det fins mange alternativ her, og nokre vil meine at du treng ein Big Muff (evt Little Big Muff) frå Electro-harmonix for å få solo-lyden til Gilmour. Desverre vil dei nok ikkje funke like bra som med ein røyrforsterkar, så det du treng er vel eigentleg ein god overdrive-pedal. Vi har framleis mange mulegheitar her, og andre har sikkert gode forslag. Det du ikkje treng er ein metalvreng-boks, dei funker ofte dårleg med lite gain på... Eg kan anbefale Boss sin BD-2 Blues Driver, eller enda betre, den som er modda av Keeley (sjekk www.godlyd.no). Ellers har andre sikkert forslag til gode overdrive-pedalar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på fuzz face får jeg opp Dunlop Arbiter Fuzz Face, er det riktig modell. Får på Gilmourish nevner han ingen ting om at det er Dunlop...

JEg har lyst på Lyden fra The Wall og DSOtM

Hva er forskjellen på fuzz og overdrive?

Fuzz Face: I dag produseres Arbiter Fuzz Face av Dunlop. Det er på sett og vis den "samme" pedalen som den orginale Dallas Arbiter Fuzz Face, men ikke helt. Den pedalen som David Gilmour bruker er fra 60-70 tallet og er ikke lengre i produksjon.

Nupp og grunnen til det er at de to viktigste delene, transistorene, ikke lenger blir masseprodusert og derfor ikke er tilgjengelige for store produsenter som Dunlop. Hovedforskjellen på en Dunlop fuzzface og en skikkelig god fuzzface er at boutique gutta bruker riktige transistorer og i tillegg matcher dem. Og forskjellen er dramatisk. Å skifte mellom transistorer er som å skifte forsterker.

En veldig viktig funksjon med en bra fuzzface er hvordan den reagerer når du skrur ned volumet på gitaren. Sammen med en bra røramp kan få alt fra den karakteristiske "fuzzface cleanere en clean" lyden til over the top fuzz. Jeg liker fuzzpedaler som har veldig markant skille når du drar ned volumet, da kan du bare skru gitaren ned på 5-6 så har du fet clean lyd og opp på 10 så har du syngende sololyd.

Uansett ingen av delene låter panserfett gjennom en Cube 30 med det er helt utenfor mitt felt så der må noen andre hjelp.......

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.