Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Re-amping


Jøgge

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

ER stadig ute etter bedre gitarlyd på band opptakene, hittil har jeg spilt gjennom gitarforsterker og inn i en Yamaha mikser/opptaksenhet. Les et intervju i et gitarblad der de snakket med en Engelsk metal-produsent, og han snakket stadig om Re-Amping eller noe slikt, og skrøyt veldig av det. Skjønte at det var noe med at man tok opp et "reint" signal og sendte det tilbake i forsterkeren igjen? Hadde ikke blitt overraske hvis jeg tok feil.

Men kan noen her gi meg en ålreit innføring, gjerne litt detaljert, angående Re-Amping. Er dette noe dere vil anbefale? Koster det mye penger? Vil jeg høre forskjell på innspillingslyden?

Tusen tak for alle svar, er ganske fersk på studio og musikkproduksjon, men spørr hvis det var noe uklart med tråden min. ;)

Endret av Jøgge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andy Sneap ja...

Det han gjør er at han tar opp et reint (clean) gitarsignal ved hjelp av en helt vanlig DI. Hvis han så i etterkant vil ta opp gitaren på NYTT på grunn av feil lyd eller noe, mater han det reine gitarsignalet via en "reamp"-boks inn i en amp, og kan tweake inn ny lyd i ro og fred, uten plagsomme musikere ;)

TIngen er at reamp-boksen later som den er en gitar ved å sende signalet ut gjennom en høy impedans - og dermed oppfører den seg stort sett som en (gitar) også.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster offtopic jeg, siden jeg er en jævel.

Hm. Hvis du er klar og ikke redd for å jobbe litt, les denne: http://www.badmuckingfastard.com/sound/slipperman.html

Den er myntet på folk som har en del opptaksutstyr, men er nok en del nyttig info for deg der og. Regner ikke med at du har en Neve 1073 eller en Studer A800MkIII ;-) Men anpass det litt, yamaha-bordet ditt er sikkert bra nok i massevis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Pappa, skal få lest meg gjennom den. ;)

Men kan noen si meg hvordan dette Re-Amp-opplegget lar seg gjennomføre enklest mulig? Kan noen sende meg produktlinker eller noe lignende? Hvor mye må et sånt oppsett koste? ER det veldig inviklete greier som ikke anbefales for personer uten lydtekniker utdannelse?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hvis du er klar og ikke redd for å jobbe litt, les denne: http://www.badmuckingfastard.com/sound/slipperman.html

Vel, et par kritiske spørsmål: Hvor ødelagt er hørselen til stakkaren etter å ha putta ørene sine inntil så mye? ;)

Anyway, innimellom all masinga er det et par gode poenger om lyd generelt som kanskje flere burde tenke på, spesielt:

"Because the ear LIKES 'Louder'. And louder is very often NOT better." Wooohoo, der forsvant troverdigheten til 95% av alle utstyrstester.

"EVERYTHING is EQ'd in NATURE." Tygg litt på den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hvis du er klar og ikke redd for å jobbe litt, les denne: http://www.badmuckingfastard.com/sound/slipperman.html

Vel, et par kritiske spørsmål: Hvor ødelagt er hørselen til stakkaren etter å ha putta ørene sine inntil så mye? ;)

Anyway, innimellom all masinga er det et par gode poenger om lyd generelt som kanskje flere burde tenke på, spesielt:

"Because the ear LIKES 'Louder'. And louder is very often NOT better." Wooohoo, der forsvant troverdigheten til 95% av alle utstyrstester.

"EVERYTHING is EQ'd in NATURE." Tygg litt på den....

Ja, det er mye masing og småmumling, men mye lur informasjon også ;-)

Sånn som dette..

I would also like to point out that we will be employing a HIGH quality pre-amp and a truly bad-ass outboard or desk EQ AND (possibly) a money compression device or 2, or we are going to get 'good'. And we don't want fucking 'good'. We want fucking 'great'. If you think a great guitar sound is cheap. You are fucked in the head. Period. Some will protest this seemingly apparent 'elitist attitude'. Fuck 'em. They will be beaten briefly. Then killed. Later, their corpses will be exhumed for copious spitting and further beatings.

Hørsel?

Send poor sap of an assistant with a pair of CLOSED EARPHONES into the howling vortex of deafening white noise that is the iso booth. Hell awaits.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarister i studio altså. Ikke bare skal de bruke evigheter på å perfeksjonere soloene sine, men nå skal de i tillegg bruke evigheter på å skru gitarlyd i ettertid.

Neida, reamping er genialt det, og ikke minst enkelt. Spill inn en kanal med clean-signalet rett fra gitaren samtidig som du spiller inn gjennom en amp (altså to signaler). Deretter kjører du dette signalet ut på en egen utgang på lydkortet, gjennom om en rampboks og inn i forsterkeren. Denne mic'es opp som normalt. Man må bare huske at man får latency på det nye, reampa sporet.

Jeg har ofte endt opp med å bruke cleansignalet nesten som det er i kombinasjon med en "ampet" gitar. Legger på tonnevis med kompressor, og blander dette signalet med den versjonen som er kjørt gjennom en amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeah, if you like porridge ;)

jeg liker å ha noe å gå på, om ampen min må stå på full gain for å få grunnlyden jeg vil ha er det jo en lite fleksibel løsning. har skjelden gain på mer enn 60% og det låter brutalt nok i mine ører

edit: sweetspoten på volumet er vanligvis ikke på 100% heller, sånn for ordens skyld

Endret av Phoncible
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig tusen takk for alle svar. ;) skal se om jeg får tak i en slik en, men den vil vel funke på Yamaha opptakeren? Er det bare å plugge i kabler og sånn, eller er det masse forksjellige signaler med forksjellige styrke som utjevnes for eksempel (impedans elelr lignende)? Kan dette på noen som helst måte være risikabelt for forsterker eller utstyr?

er det noen som importerer disse, og hvor mye vil de koste i Norge?

Endret av Jøgge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Careful with that gainbutton, Eugene. I studio klarer du deg normalt med langt mindre gain. la heller mannen med spakene ordne ting. Lek heller med mellomtonen - der kan det finnes gull :)

Ellers: Nei, ingen fare med signalene - reampboksen er LAGET for formålet you know ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.