Web Analytics
Jump to content

Hvordan lage en solo?


guitarboy
 Share

Recommended Posts

Heisann. Lurte på om noen kunne komme med tips til hvordan jeg kan lage en solo?

Hvis en sang går i akkordene A, D og G hvordan kan jeg lage en solo da?

Tror det er noe med skalaer men forstår ikke helt :P

Edited by guitarboy
Link to comment
Share on other sites

hvordan kan du lage en solo? akkurat sånn det passer deg! du kan synge en solo over akkordene og prøve å lære deg det du sang, eller du kan spelle rett opp og ned som det passer deg. ingen formel

men hvis vi går ut ifra at tonearten er D-dur (som ville vært det vanlige i tilfellet du nevner) er det mest opplagte å bruke en D-dur skala.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Joda det går fint å spille en solo og jeg kan noen skalaer :P

Bare lurte på om noen hadde tips til hvordan jeg kunne spille en "bedre" solo ;)

Men jeg forsto ikke helt det med tonearten D-dur...

Edited by guitarboy
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker funksjonsmessig så er det D-dur fordi at G og A er subdominant og dominant hvis du tenker D som tonika (grunntone om du vil). Hvis du tar utgangspunkt i de andre akkordene passer mønstret ikke så godt og hvis du tenker fortegnsmessig er det bare d-dur det passer med siden det bare er snakk om to kryss her, for f og c.

Men, det guitarboy lurte på var tips om å lage en solo. Her er det tusen muligheter og det er ofte fint å forsøke å synge en eller eksperimentere på gitaren til du finner noe du liker. Hvis du vil spille etter en skala (noe som er veldig smart hvis du skal improvisere) så er ofte tonearten du er i et godt utgangspunkt. Særlig sanger med enkel harmonikk fungerer dette som oftest hele veien.

Det er som oftest er lettest er å lære seg durskalaen på brettet, her har du durskalen i grunnstilling. Det vil si at uansett hvilken dur sangen du spiller i går i så kan du bruke denne bare den første nota ligger på grunntonen til tonearten:

gamajeure1pos.jpg

Den hvite prikken viser grunntonen. Så hvis du tar den på D så får du d-dur.

Pentaton skalen er også kjekk og enkel å improvisere over eller ut i fra. Den ser slik ut:

minor_pentatonic_pattern4.jpg

Det viktigste er å teste ut og høre på andre ting for inspirasjon. Være kreativ! Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jaja, nå er ikke teori min sterkeste side, men jeg tenkte siden han begynte på A så er det kanskje logisk å ha A som roten i skalaen.

Man kan jo begynne på A i D-dur skalaen, da få du den Mixolydiske modalen.

(Du får bare rette meg hvis jeg har feil ;) )

Tilbake til det tråden egentlig handler om:

Ja, anbefaler å synge eller plystre over akkordene. Anbefaler å bruke Pentaton skalaen(som vist av Stibanez) for å få hurtigst best resultat :)

Edited by Mr Mo
Link to comment
Share on other sites

Seff Vegard ;)

Jaja, nå er ikke teori min sterkeste side, men jeg tenkte siden han begynte på A så er det kanskje logisk å ha A som roten i skalaen.

Man kan jo begynne på A i D-dur skalaen, da få du den Mixolydiske modalen.

(Du får bare rette meg hvis jeg har feil ;) )

Helt riktig det! Siden A er dominanten til D altså på det femte trinnet så får du en miksolydisk skala hvis du begynner på A i d-dur. På en måte er det samme skala det er bare at du begynner på forskjellig tone. Men det er visst smart å lære seg hver skala som en egen for å utnytte dem best. På denne internettsiden finner du det meste av skalaer og akkorder :D Anbefales for alle!

Link to comment
Share on other sites

Soloer er gøy. Mitt tips er å lære deg skalaer over hele halsen. Tenke noter og ikke posisjoner. Lag licks (dvs, toner som høres bra ut sammen) og lag mange. Bruk forskjellige teknikker. Kobiner licks, melodi og det du finner på ut fra luften og du kommer nok opp med noe.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, nå er ikke teori min sterkeste side, men jeg tenkte siden han begynte på A så er det kanskje logisk å ha A som roten i skalaen.

Man kan jo begynne på A i D-dur skalaen, da få du den Mixolydiske modalen.

(Du får bare rette meg hvis jeg har feil ;) )

Tilbake til det tråden egentlig handler om:

Ja, anbefaler å synge eller plystre over akkordene. Anbefaler å bruke Pentaton skalaen(som vist av Stibanez) for å få hurtigst best resultat :)

vel, for det første sa han strengt tatt ikke at den begynte på a, og det man sjekker for å være sikker på toneart er siste akkord, heller enn første ;)

men som påpekt gikk jeg ut ifra at det var vanlig greie med tonika subdominant og dominant.

og ang penta for å få hurtigst best resultat blir det fort til at du lurer deg selv, men for all del, enkelt sted å begynne. prøv å lek deg med de forskjellige tonene i skalaen, lær deg flere posisjoner etc. synge skala er som sagt et godt tips, det skal jo være musikalsk, du skal gjerne tenke tonene før du spiller dem, ikke bare spille på måfå og håpe det låter bra.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.