Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

pedalbrett


mojohead

Anbefalte innlegg

Ny strømforsyner på hjemmebrettet, skal være nok strøm til alle nå. Fem isolerte utganger med 120ma hver. En bonus er at jeg fikk festa strømmen på undersida.

Kjører pedalbrettet i fx-loopen på Trio+, jaggu en artig sak. Gleder meg til å teste synth9 også, tror de to kan bli en fin kombo. Ellers er tuner, phaser, vreng, delay liveoppsettet mitt. Har klang på brettet slik at kun gitaren har reverb, og ikke hele miksen. 

Ja, i det store og hele veldig fornøyd. Nå er det kun tid til å spille som gjenstår. 

090BB753-7B9D-4BDB-94C0-86F9A6A6B4D1.jpeg

Endret av WelhavenT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er et nærbilde av den nye pedalen, en kabinettsimulator:

DSM Noisemaker - OmniCabSim Mini, a tiny power amp and cab sim pedal.

DSC_0112.JPG

Jeg likte overdrivelyden.

Her er det jeg ikke likte:

Jeg synes at lyden ble litt dødere, så jeg koblet den fra og spilte med kun de andre pedalene.

Jeg skal prøve å koble den til igjen. Kanskje jeg kan gjøre noen innstillinger på forsterkeren.

 

Lyden ble merkbart lavere med CabSimen på. Jeg måtte øke lydnivået ved bruk av andre pedaler.

 

 

Endret av Gitarcowboy
La til tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Gitarcowboy said:

Javel.

Det går visst an å koble den til PA anlegg med XLR.

Da får jeg prøve det en gang.

 

Takk for svar.

Det er ikke lett å være amatør  :)

 

Jepp, den er beregnet for å gi deg lyden av et kabinett hvis du går rett i miksepulten. En gitarhøyttaler er veldig spesifikt designet for å fremheve frekvenser som høres bra ut med gitar, og kutte alt annet.

 

Går du rett i en mikser og inn i PA-høyttalere (eller studiomonitorer, headsett, etc) så høres en el-gitar ganske ræva ut. Da trenger man kabinettsimulering som kan manipulere lyden på samme måte som et ekte kabinett, og det er det den pedalen er laget for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger jeg en Preamp.

Dette skal være en god en:

Benson Amps - Preamp, Guitar Boost Pedal Chimera Amp Sound

image.png.b66ee88818e0a71fe05b1b29acfa34a6.png

I et forum så skrev Chas Benson selv at denne mest er ment som en boost/EQ/dirt/fuzz pedal, men kan også brukes til å drive en power amp.

Også skriver han "... though I'd use a buffer between them since power amps all seem to have different input impedances depending on who designed em."

[Kilde: https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/benson-preamp-hype-reality-thread.1942780/page-2]

 

Så, da trenger jeg også en buffer og da kjøper jeg denne:

Fender Level - Set Buffer

image.png.5e344c166ec09f28376e06aa99e5bde8.png

 

Det baller på seg!

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gitarcowboy

1: Hvorfor trenger du en preamp? Har du ikke en forsterker? Eller kjører du rett i en power amp?

En vanlig gitarforsterker har en preamp i seg allerede. Hvis du skulle kjørt direkte i PA (f.eks gjennom cabsim-pedalen din) kunne det være en fordel med en preamp.

2: Tviler på du trenger en dedikert buffer for den pedalrekka der.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naigewron,

Takk for den oppklaringen ?

Der sparte du meg for mange penger. Jeg har akkurat kjøpt ny bruktbil [2013 modell], med billån, så det er ikke akkurat flust med penger for tiden.

 

Preampen hadde jeg tenkt å bruke på MiniCabSim power ampen.

Det ser ikke ut til at jeg får brukt power ampen til noe annet enn ved oppkobling til PA et eller annet sted.

 

Endret av Gitarcowboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten følelse av at det er mye her som går litt over hodet på deg, @Gitarcowboy

Preamp og cab-sim kan du bruke om du skal koble rett i PA i tilfeller hvor du ikke gidder ta med egen forsterker. Preamp+cab-sim er altså en erstatning for vanlig gitarforsterker (men du må altså koble det til PA/aktiv monitor).

Hva mener du med «poweramp»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.