Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

  • Svar 2,6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lagde et plexiglass- og aluminiumsbrett til tabletop'en min i går. Var luta lei av å stå bøyd over et bord med en bass foran meg som dunket inn i alt og ingenting. ?

Dette har etterhvert utviklet seg til en slags besettelse, men nå har jeg et beist jeg kan leve lenge med. 

Må si meg godt fornøyd med brett fra Mooer. To etasjer, softbag, festebrakett for PS i bunn og passelig med plass. Mye for pengene!  Ikke tenk på patchingen. Har en jobb å gjøre her. 

Posted Images

@Kossoff: Et bra pedalbrett kan lages ved å ta en Ikea hylleplate (Billy er utmerket til dette formålet), dekke overflaten med sort gaffetape, feste pedalene med borrelås til tapen og til slutt skru gummiføtter på undersiden.

Tape og borrelås finner man på Jula, Biltema eller Clas Ohlson. Passende som føtter er disse dørstopperne: http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/beslag/vindu-dorbeslag/dorstopper/dorstopper-316406/

Slike flate brett er bedre i bruk enn de vinklede man får kjøpt (Pedaltrain og liknende), spesielt for volume og wah pedaler. Det er også greit å slippe mellomrommene mellom "skinnene". 

image.jpg

Endret av skela
  • Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

@skela Takk for tips! Kommer nok til å kjøpe meg et ordentlig pedalbrett igjen med tid og stunder. Vurderer hardt om jeg skal gå over til std. amp og brett igjen, men det er vanskelig å gi slipp på fleksibiliteten i Kemperen. Brettet over her var for en one-off gig i Danmark, så ble rasket sammen kvelden før, da jeg fant ut at jeg ikke gadd å drasse med meg Kemperen :P 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite arbeidsbrett mens jeg driver å lager mitt lille megabrett med Boss ES5... men helt ærlig så er jeg nok tilbøyelig til å innrømme at dette blir mitt 'go-to' brett i de aller fleste tilfeller...

Det låter bra, gjør det meste jeg ønsker av ett brett, gjør alt jeg TRENGER i bandet, er lett å transportere... eneste aberet er at jeg MÅ ha to kanals amp. Skulle hatt plass til en dugelig splitter... men nå kjører jeg jo to kanals amp, så inntil videre går det ☺️

IMG_1569.PNG

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Kossoff said:

@skela Takk for tips! Kommer nok til å kjøpe meg et ordentlig pedalbrett igjen med tid og stunder. Vurderer hardt om jeg skal gå over til std. amp og brett igjen, men det er vanskelig å gi slipp på fleksibiliteten i Kemperen. Brettet over her var for en one-off gig i Danmark, så ble rasket sammen kvelden før, da jeg fant ut at jeg ikke gadd å drasse med meg Kemperen :P 

Jeg har også et Tonetrunk brett, en Pedaltrain og en Diago.

Foretrekker faktisk Billy hylleplate med gaffatape, borrelås og gummiføtter.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50279801/#/50265291

En passende bag finner man f.eks her:

http://www.ebay.com/itm/High-Quality-Effect-Pedal-Board-Bag-Black-For-37cm-x-27cm-Guitar-Effect-Pedal-/132261276134

Flate brett uten luftehull er bedre enn de skråstilte med rails (selv om man må montere strømforsyning på oversiden).

Det er vel slike DIY-løsninger Paul Gilbert (uten sammenlikning forøvrig) har sverget til i alle år. Planker fra trelasten med tape og maling, puttet i en keyboardbag. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutes ago, Aphelion said:

Nei.

Jo. Bruker man en volume pedal eller en wah er de definitivt bedre. Det er også enklere å gjøre endringer når strømforsyningen står på toppen. Plassen blir også bedre utnyttet under transport. 

Det er derfor så godt som alle aktører som bygger brett profesjonelt bruker slike løsninger og derfor så mange utøvere kjøper brett derfra.

http://www.lasounddesign.net/gallery.html

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Djeeses. Nok en bastant påstand. Dette er like individuelt som alt annet. Selv foretrekker jeg skrå brett med hull/spalter  for kabling og så mye strøm og ledninger på undersiden som mulig. 

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
47 minutes ago, stromstans said:

Grøsser med tanken på kabelhelvete jeg ville fått om jeg skulle brukt en flat plate. 

Med litt strips og tape er det egentlig ikke stor forskjell. Det  aller beste er nok å ha volume, wah og expression plassert rett på gulvet. Men det kan fort bli litt upraktisk. 

 

52 minutes ago, germaniumkid said:

Dette er like individuelt som alt annet. Selv foretrekker jeg skrå brett med hull/spalter  for kabling og så mye strøm og ledninger på undersiden som mulig. 

Selvfølgelig. Og enhver står fritt til å finne de løsninger man selv foretrekker (og selv har jeg vært gjennom pedaler rett på gulvet, diverse skråbrett, flate brett i varierende høyder osv). Flate brett med strømforsyning på toppen brukes bl.a av Gilbert, Landau, Robben Ford m.fl. Skråstilte brett med strøm på undersiden har vært benyttet av Guthrie Govan, Guthrie Trapp m.fl. 

 

Edit: Og andre, som Wayne Krantz, foretrekker metoden med gymbag og pedaler rett på gulvet..

https://www.premierguitar.com/articles/22218-rig-rundown-wayne-krantz  

Gjorde i flere år dette selv og det fungerer stort sett helt utmerket. 

Endret av skela
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Siste aktive tråder

    • JC22 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205905820
    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.