Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enmannsforetak?


PerA

Anbefalte innlegg

Jeg vil tippe at vi er flere her på forumet som gjør litt jobber både innen lyd, musikk og andre ting, og jeg håpet at man kunne utveksle erfaringer ang. arbeidslivet her.

Uansett, jeg hadde min første jobb som lydmann på fredag, noe som gikk bra. Jeg er lovet flere jobber i fremtiden av Eirik Slagtern (www.musikkgarasjen.no), mannen som har totalmonopol på vestsiden av Varangerfjorden når det gjelder lyd. So far so good.

Men han forlanger at jeg har et organisasjonsnummer, slik at han kjøper en tjeneste av meg i stedet for at jeg er ansatt hos han. Joda, det er nok litt sleipt, men det er hans premisser og han sitter på pengesekken.

Dessuten kunne det kanskje ha vært en fordel å ha et organisasjonsnr.

Derfor har jeg bestemt å starte et enmannsforetak, og her er det jeg har funnet ut:

- Registrering i Enhetsregisteret er gratis og gir deg organisasjonsnr.

- Du er ikke regnskapspliktig før du har mer enn 20 ansatte eller er verdt 2 millioner, men du må likevel oppfylle bokføring- og dokumentasjonskrav.

- Du er ikke momspliktig før du har tjent mer enn 50.000 over en 12 mnd periode.

Det jeg ikke helt har fattet er:

- Blir beskatningen på foretaket slått sammen med selvangivelsen?

- Gir dette meg noen flere fordeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel også ha revisor. Er du sikker på at moms summen er 50 000? Det siste jeg hørte var 30 000 men den kan godt ha gått opp. Men er jo greit å være på den sikre siden. Ellers så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal gjøre det. Men du blir jo regnskapspliktig eller hva det nå heter. Du er jo et "firma" som sender regning på jobben til Eirik. Dette må jo føres regnskap på, og du må ha en revisor til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar; nei.

Han kan godt føre regnskap selv, men han trenger en revisor som en gang i året sjekker at regnskapet hans stemmer :)

Var dette jeg mente. Skrev bare litt feil. Eller litt dårlig.

Jo, regnskapet må revideres, men du trenger nok ikke en statsgodkjent (eller hva det heter) revisor. Men en annen enn regnskapsfører må revidere regnskapet, er jeg ganske sikker på.

Dette er jeg og sikker på. Dette er for å kontrolere folk. Når moren min hadde eget firma med bare seg selv annsatt tok hun regnskapet selv men måtte sende alt inn til revisor på slutten av året. Og så er det påbudt at man tar vare på regnskapene i ti år. Men å få en revisor til å se på et lite regnskap kan vel ikke koste alverdens. Så jeg ville gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Du er ikke momspliktig før du har tjent mer enn 50.000 over en 12 mnd periode.

Det jeg ikke helt har fattet er:

- Blir beskatningen på foretaket slått sammen med selvangivelsen?

- Gir dette meg noen flere fordeler?

Inntekten fra foretaket (det vil si overskuddet i firmaet) føres som næringsinntekt i selvangivelsen. Det er derfor alltid lurt å holde av penger til å betale skatt.

Fordeler: Alt du trenger til å drive firmaet (laptop, øreplugger, decibel-måler o.l) kan regnskapsføres som utgift, slik at du "sparer" skatteprosenten på det du kjøper. Eksempel: Firmaet ditt drar inn 1 million i året, du betaler 50% skatt. Dersom du gjennom firmaet kjøper en Laptop til 10 tusen til å føre regnskap på, utgiftsføres denne. Du trenger da ikke å betale skatt av de 10000 du brukte - og maskina har da egentlig kostet deg 5000. Dette fordi du kun skatter av overskuddet i bedriften. Dersom det du kjøper koster 15000 eller mer må det avskrives - dette er mer komplisert. Kommer du opp i sånne summer bør du skaffe deg en revisor.

Ulemper: Ingen pensjonspoeng, dårlige sykelønnsrettigheter, ikke feriepenger o.l så lenge du ikke er ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger heller ikke betale moms for ting du trenger til at drive bedriften, f.eks en pc.

Akkurat det er avhengig av om det du driver med er momspliktig eller ikke. Dersom dine tjenester er momspliktige kan/må du føre eget momsregnskap - der du kan trekke fra moms på ting du kjøper o.l. Dersom du er momspliktig tror jeg det er lettest å skaffe seg en regnskapsfører med en gang, med mindre du har økonomisk utdannelse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekten fra foretaket (det vil si overskuddet i firmaet) føres som næringsinntekt i selvangivelsen. Det er derfor alltid lurt å holde av penger til å betale skatt.

Hvordan gjør jeg det da med regnskapet? Skal jeg bare føre inn evt. overskudd/underskudd i selvangivelsen, samt legge ved regnskap?

Takker så meget for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med innlevering av selvangivelse må du levere "RF-1175" - http://www.skatteetaten.no/upload/skjemaer...?epslanguage=NO

der du fyller ut det du kan.... Regnskapstallene skal føres inn i dette skjemaet.

Du trenger egentlig ikke å legge ved noe regnskap, da du med ditt firma allikevel ikke er revisjons- eller regnskapspliktig, kun bokføringspliktig. Det vil si at du må ta vare på ALLE kvitteringer og bilag for inntekter og utgifter i firmaet i 10 år (minst).

Som du ser i skjemaet fra skatteetaten er det nokså mye å fylle inn, men hvis du bare har et lite firma der det eneste du gjør er å kjøre lyd - ikke kjøp/salg/utleie - blir det ikke så kompliset, men det kan være greit å evt. kjøpe en grei bok eller spørre på likningskontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.