Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utdanning! Hvilke skoler er bra?


Duckster

Anbefalte innlegg

ikke for å være en partypooper eller noe slikt, men om du skal utdanne deg innen noe slikt, så er det stor risk for at du blir sittende uten jobb + lån på mange hundretusen etter utdanningen.. om du kan få ting til å høres bra ut, og har en haug med kontakter, så kommer du deg egentlig like langt.

og musikkmarkedet er vell en av de mest rivaliserende og konkuransepregede yrkene man finner.

just sayin'...

edit: men om du virkelig, virkelig brenner for dette, så go for it :P skulle ikke prøve å skremme..heh.

de skolene som er nevnt til nå, er jo verd å sjekke ut.

hva har du av utdannelse fra før av?

Ikke uenig i mye her, men sammtidig kan du jo bare safe med en musikklærerjobb etterpå. Evt. jobbe på rema til bandet ditt slår igjennom :P Trommelærern til trommisen i bandet mitt gjør det, jobber på rema nå bare for å overleve helt til han blir rockestjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk ihvertfall for all del ikke LIPA.

Kjæresten min kom inn på treårig bachelor i musikk der men har nettopp avbrutt utdanninga si i L'Pool.

Selv hadde jeg sjekket opp litt fra før av og droppet å søke pga;

Opplegget de har der er fryktelig utvannet, var på besøk nå i November og fikk titte på seminarer, konserter med elevene osv.

Nivået var ikke det døyt høyere enn det f.eks var på Trøndertun folkehøgskole da jeg gikk der i fjor og det var sju stk fra kullet mitt på som kom inn på LIPA i fjor, hvorav en takket nei og tre har nettopp sluttet.

Fokuset deres er å "forberede unge talenter på artistlivet", så man får grundig gjennomgang i popbransjen, kontrakter, livespilling osv... (Erfaringer man får seg gjennom å spille mye uansett)

Fagene de hadde virket som fyll på timeplanen; perkusjon, "personal, professional development" og sånt.

Det virket som en forvokst folkehøgskole liksom. De to siste årene består av en hovedoppgave som skal leveres inn på slutten og mye "selvstendig spilling". Altså, poenget for musikkelevene er å starte band, spelle mye og få erfaringer gjennom det.

Noe man kunne gjort UTENOM skolen.

Man ender opp med en bachelorgrad som ikke er god for noe spesielt annet enn å slå i bordet med på "beat for beat" eller andre kulturprogrammer på NRK. Det er umulig å bygge videre på den bachelorgraden fordi den ikke går overens med norsk plan. Det er heller ikke særlig lønnsomt ettersom det koster ca 130 000 i året for skolepenger og leilighet (ETTER stipendet og UTEN lommepenger!!!) litt av et studielån. haha!

Dessuten betaler vi nordmenn ca tre ganger så mye siden vi ikke er medlem av EU. Roomien til dama har engelsk pass og betaler en tredjedel.

Det er, med andre ord, like gode/bedre muligheter for musikkutdanning her i Norge, med mye høyere nivå og mye større mulighet for å bygge et godt grunnlag du kan få bruk for seinere.

Jeg ville likevel tatt de tre årene glatt om jeg hadde fått dem spandert, fordi Liverpool er en utrolig koselig by med studenter, herlige utesteder/konsertsteder og gode muligheter for spilling, men det er liksom ikke verdt å bruke over 300 000 på lek og moro!

PS: det mest positive med skolen er at de har egen skolepub med syv sorter øl. ;)

:blush:

Endret av mojohead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moing: Bandet heter Perfidelis.

Er det mye fokus på sånne kristne greier og sånt på Viken, har dere teologi som eget fag?

har just diskutert dette på viken faktisk! er vel ca 50/50 med kristne. eneste faget vi har som kan være rettA mot religion er verdibørsen (3t i uka) og dette er et mer pedagogisk "jegvillæremerommegselvogminemedmenneskerogvoksesomperson" fag, men med grunnlag i kristne verdier (som egentlig er i grunnen i hele d norske skolesystem).

ellers har vi tro&tvil og kveldstanker, disse er frivillige.

sjekk ut : viken.fhs.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.