Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til ny gitar


guitarboy

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal snart kjøpe ny gitar og lurer på hvilken jeg skal kjøpe.

Har spilt i ca 2 år og spiller rock/hard rock som Guns n' Roses og Metallica.

Valget står mellom Gibson SG Special Whine Red, Gibson Les Paul Studio - Alpine White og ESP LTD TRUCKSTER. Kom gjerne med andre forslag. Prisen skal helst ikke være over 10000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Godin's gitarer. Mange som har spilt i sånn 20-30 år påstår at det er bedre enn Gibson. Har selv en Gibson Les Paul Studio, men skulle gjerne ha bytta den mot en Godin. Vil du vite om en gitar er bra er et godt tips å sjekke www.harmony-central.com ;) Godin LG modellene er kule!

Eneste norske side som hadde godin (som jeg fant iallefall) var http://www.multima.no/, men forhandleren er www.benum.no, så burde ikke være vanskelig å få andre butikker til å ta den inn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP-Truckster'n koster vel ca 15k ja.

LTD-Truckster'n koster en del mindre gitt :P

Har prøvd Kirk Hammet-sig'en fra begge to (KH-202?), og merka absolutt ingen forskjell =) Tror nok at en LTD-Truckster kan gjøre like god nytte som en ESP dersom du liker EMG-mic'er og går for denne

Hvis du derimot ikke er noe glad i EMG (slik som jeg) så er nok kanskje en Gibson LP Studio en fin gitar. Har lenge sikla på den hvite Studioen selv. De er som en drøm å spille på =)

(Gibson SG har jeg ingen erfaringer med, men av Epiphones gitarer synes jeg mye bedre om LP'ene enn SG'ene :))

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd alle de gitarene, hvilke micer og lyd de har, treverk, dimensjon på hals osv. osv?

Disse merkene du har valgt deg ut har sjeldent bra gitarer til 10000.. da må du ty til fender.. Funker fint til Guns'n og Metallica.

For all del unngå tremolo på gitarer til denne prisen.. du kommer til å angre etter et år. Intonasjonsproblemer deluxe!

Og en ting til.. Intonasjon er viktig! Husk at hver gitar er unik, og rundt denne prisklassen så kan en del gitarer ha dårlig intonasjon, så dårlig at det ikke kan fikses, med mindre man tyr til fresa.. :)

Hvis jeg var deg, så hadde jeg kjøpt brukt.

Tenk langsiktig.. etterhvert som du blir bedre, så oppdager du at Metallica ikke er de eneste i gamet ;)

Fine merker: Vigier, Suhr, Zion, Fender..

Fant en fint brukt gitar her! Smellbra gitar! http://www.godlyd.no/default.asp?page=17&a...07&p807_v=1

Lykke til med kjøpet! ;)

Endret av peat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd alle de gitarene, hvilke micer og lyd de har, treverk, dimensjon på hals osv. osv?

Disse merkene du har valgt deg ut har sjeldent bra gitarer til 10000.. da må du ty til fender.. Funker fint til Guns'n og Metallica.

For all del unngå tremolo på gitarer til denne prisen.. du kommer til å angre etter et år. Intonasjonsproblemer deluxe!

Og en ting til.. Intonasjon er viktig! Husk at hver gitar er unik, og rundt denne prisklassen så kan en del gitarer ha dårlig intonasjon, så dårlig at det ikke kan fikses, med mindre man tyr til fresa.. :)

Hvis jeg var deg, så hadde jeg kjøpt brukt.

Tenk langsiktig.. etterhvert som du blir bedre, så oppdager du at Metallica ikke er de eneste i gamet ;)

Fine merker: Vigier, Suhr, Zion, Fender..

Fant en fint brukt gitar her! Smellbra gitar! http://www.godlyd.no/default.asp?page=17&a...07&p807_v=1

Lykke til med kjøpet! ;)

Godt innlegg. Til og med bra link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse merkene du har valgt deg ut har sjeldent bra gitarer til 10000.. da må du ty til fender.. Funker fint til Guns'n og Metallica.

Ja såklart, ALLE synes jo Fender (går utifra at du mener Strat/Tele) er bedre enn en LP Studio :rolleyes:

edit: ang. tremolo; det er da vitterlig ikke noen tremolo på noen av gitarene han nevnte? Ellers har jeg en gitar til 1500kr med tremolo som jeg ikke har noen verdens problemer med intonasjonen på.

...og du sier man må ha Fender om man skal ha en god gitar i den prisklassen..Fender Strat har tremolo. Byr den også på intonasjonsproblemer? Hvorfor er da Fender så fantastisk godt valg i denne prisklassen?

mulig jeg bare er litt kverulant, eller litt trøtt, men jeg fikk ikke helt grep om innlegget ditt :)

Og dessuten, har man GAS på en LP/SG-style gitar, da vil man som regel ikke ha fender, men en LP/SG. Gitaren du linka til skal jeg dog ikke klage på :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å se på bruktmarkedet. Se hva en Epiphone Les Paul Custom koster der. Så kan du spørre deg om det er verdt det å kjøpe en ny en. Kanskje vil du heller kjøpe en brukt gitar til 6.500,-? Du finner mye veldig bra brukt i den prisklassen. Spørs bare om du er ute etter visse merker eller ikke.

Trenger ikke si hva jeg ville anbefalt. ;) Sier seg selv, men du hadde nok endt opp med en bedre gitar som ville beholdt verdien i mye større grad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd alle de gitarene, hvilke micer og lyd de har, treverk, dimensjon på hals osv. osv?

Disse merkene du har valgt deg ut har sjeldent bra gitarer til 10000.. da må du ty til fender.. Funker fint til Guns'n og Metallica.

For all del unngå tremolo på gitarer til denne prisen.. du kommer til å angre etter et år. Intonasjonsproblemer deluxe!

Og en ting til.. Intonasjon er viktig! Husk at hver gitar er unik, og rundt denne prisklassen så kan en del gitarer ha dårlig intonasjon, så dårlig at det ikke kan fikses, med mindre man tyr til fresa.. :)

Hvis jeg var deg, så hadde jeg kjøpt brukt.

Tenk langsiktig.. etterhvert som du blir bedre, så oppdager du at Metallica ikke er de eneste i gamet ;)

Fine merker: Vigier, Suhr, Zion, Fender..

Fant en fint brukt gitar her! Smellbra gitar! http://www.godlyd.no/default.asp?page=17&a...07&p807_v=1

Lykke til med kjøpet! ;)

Den gitaren han linker til her er et svært godt kjøp! Vigier er bare helt :wub: Men koster not to-tre-fire tusenlapper over store 10... Men er mest sannsynlig så utrolig verd det! Ibanez er alltid vertd å skjekke rundt. Gamle RGer, PGMer og S'er er ofte å finne til pen pris. Men Gibson LP Studio Alpine White er helt kalrt en porr gitar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse merkene du har valgt deg ut har sjeldent bra gitarer til 10000.. da må du ty til fender.. Funker fint til Guns'n og Metallica.

Ja såklart, ALLE synes jo Fender (går utifra at du mener Strat/Tele) er bedre enn en LP Studio :rolleyes:

edit: ang. tremolo; det er da vitterlig ikke noen tremolo på noen av gitarene han nevnte? Ellers har jeg en gitar til 1500kr med tremolo som jeg ikke har noen verdens problemer med intonasjonen på.

...og du sier man må ha Fender om man skal ha en god gitar i den prisklassen..Fender Strat har tremolo. Byr den også på intonasjonsproblemer? Hvorfor er da Fender så fantastisk godt valg i denne prisklassen?

mulig jeg bare er litt kverulant, eller litt trøtt, men jeg fikk ikke helt grep om innlegget ditt :)

Og dessuten, har man GAS på en LP/SG-style gitar, da vil man som regel ikke ha fender, men en LP/SG. Gitaren du linka til skal jeg dog ikke klage på :)

1. Syns faktisk LP funker fint! Men ikke i den prisklassen.. Det har heller ikke Ibanez.. Jeg har hvertfall ikke funnet en. Syns det der var fjortisskomentar, egentlig. :rolleyes:

Og når jeg sa tremolo, så mente jeg supervib, som floydrose o.l (sorry for den glippen).

Har du hatt en gitar til 1500kr med supervib så har du hatt problemer med intonasjon.

Du er heldig som har en gitar til 1500kr som ikke har intonasjonsproblemer. Og som jeg sa, at hver gitar er unik, så derfor så kan fort en ny gitar til 7000 fra ibanez ha bedre intonasjon en kameraten sin, som er helt prikklik, uansett hvor mye man skrur og styrer. Detter hendte et par kamerater av meg.

Ibanez er kjent for slike problemer med den prisklassen.

"mulig jeg bare er litt kverulant, eller litt trøtt, men jeg fikk ikke helt grep om innlegget ditt :)"

Det var jeg også.. Det er jeg nå og. Life is hard!

Endret av peat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :) Men det ser ut til at det blir en Epiphone Les Paul Custom til 6500,- ;) Noen som har prøvd denne gitaren? Hva synes dere om den?

Nei jeg har ikke prøvd den! xD

Men har du prøvd den? :P Hva syns du?

Vet av erfaring at denne er kjempebra!! PRS Tremonti

Endret av peat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.